Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Pascal-141 »

robertTREBOR schreef:busje terug van 130 dkm beurt bij ABC
7.5 ltr. nw. olie , interieur filter en luchtfilter verv. en een nw. APK. a 501 euro inkl. btw.
brandstoffilter niet verv., wel vreemd .
de R. aandrijfas op mijn verzoek gecheckt was helemaal als nw. nog.

het slechte aanslaan heeft zich niet meer herhaald , motor slaat nu steeds direct aan, vreemd !

ik moet in de gaten houden of het motorolie peil stijgt dat zou indicatie zijn voor lekkende ringetjes bij de pompverstuivers.

omdat ik nu voor het eerst buiten de dealer om voor onderhoud ben gegaan is me mobiliteits garantie om zeep.
bij de dealer was ik 414 euro inkl. btw kwijt 8-2012 voor exact dezelfde werkzaamheden apk ,dezelfde filters + wel het brandstoffilter !!
en met gratis wegsleepservice /mobiliteitsgarantie als je stil komt te staan.

Al met al gemengde gevoelens of het nu wel een wijs besluit is geweest de dealer vaarwel te zeggen. :muur :muur

p.s.
Ook vreemd bij ABC moest ik me Xenon lampen uit me lampunits omruilen voor halogeen omdat deze uitgaan als je grootlicht
aanzet, en ga je dan weer terug van groot naar Xenon dim dan duurt het paar sec. voor de lampen op volle sterkte zijn.
Bij hun APK afkeur, de vw dealer keurde me bus gewoon goed 8-2012 met de Xenons erin
Dus , als ik het goed begrijp , ben je nu naar een niet officiele VW dealer geweest , en heb je nog méér betaald dan bij de officiele dealer ? :ie

Ik heb vorige week toevallig ook het onderhoud gedaan van mijn T5 : motorolie (longlife III) , oliefilter, pollenfilter ,luchtfilter vervangen . Dat kostte me alles bij elkaar nog niet eens 100eur en de klus was geklaard op pakweg 30-40 minuten .
(Motorolie en filter vervang ik om de 15000km , kost toch niks , en wil graag altijd "verse" olie in mijn auto .)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Multivan Generation schreef:@ HanG

ik ben het met je eens..

Ik verbaas me er trouwens over, dat er toch besloten is om te laten repareren.
Ik had verwacht dat hiermee het afscheid van zijn T5 gekomen was.
Ook op economische gronden.

Bij VW-dealers werken veel jonge technici voor hooguit 2 jaar, dan wordt hun contract niet meer verlengd en komen er weer nieuwe. Een hoop kennis en ervaring kan in die 2 jaar natuurlijk niet opgebouwd worden..
================================================

ik zou nooit een bus durven verkopen/inruilen met een verborgen gebrek erin, zoiets kan ik niet.
Als er een nw. cijl. kop op had gemoeten met stalen bussen om hem weer goed te krijgen had ik dat gedaan VOOR verkoop of inruil , ook al kost het me 3500 euro excl. Het voelt als bedrog als je iets verkoopt of inruilt wat niet goed is.
De aankoopprijs van 18.500ex.btw destijds 24 mnd. oud en 40.000 km op de teller, alles voor aankoop gecheckt bij de dealer is een kwestie van goed onderhandelen en koopjes kijken, heeft niets met de kwaliteit te maken, duur inkopen is geen garantie voor goede kwaliteit , net zo min als goedkoop (scherp) inkopen slechte kwaliteit betekend.
Toen ik 8-2010 mijn T5 bus kocht was de T5gp er net en wellicht een nadeel voor de restwaarde.
Chippen is volgens mij funest voor een motor als je hem constant vol belast, aftrapt en slecht onderhoud, rij je er rustig mee ALTIJD 1100km op 83 ltr. diesel dan zou ik echt geen enkel nadeel kunnen bedenken.
Mijn ervaring met chippen is tot nu toe, net als bij mijn T4, zuiniger rijden !
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 30 jul 2013, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Pascal-141 schreef:
robertTREBOR schreef:busje terug van 130 dkm beurt bij ABC
7.5 ltr. nw. olie , interieur filter en luchtfilter verv. en een nw. APK. a 501 euro inkl. btw.
brandstoffilter niet verv., wel vreemd .
de R. aandrijfas op mijn verzoek gecheckt was helemaal als nw. nog.

het slechte aanslaan heeft zich niet meer herhaald , motor slaat nu steeds direct aan, vreemd !

ik moet in de gaten houden of het motorolie peil stijgt dat zou indicatie zijn voor lekkende ringetjes bij de pompverstuivers.

omdat ik nu voor het eerst buiten de dealer om voor onderhoud ben gegaan is me mobiliteits garantie om zeep.
bij de dealer was ik 414 euro inkl. btw kwijt 8-2012 voor exact dezelfde werkzaamheden apk ,dezelfde filters + wel het brandstoffilter !!
en met gratis wegsleepservice /mobiliteitsgarantie als je stil komt te staan.

Al met al gemengde gevoelens of het nu wel een wijs besluit is geweest de dealer vaarwel te zeggen. :muur :muur

p.s.
Ook vreemd bij ABC moest ik me Xenon lampen uit me lampunits omruilen voor halogeen omdat deze uitgaan als je grootlicht
aanzet, en ga je dan weer terug van groot naar Xenon dim dan duurt het paar sec. voor de lampen op volle sterkte zijn.
Bij hun APK afkeur, de vw dealer keurde me bus gewoon goed 8-2012 met de Xenons erin
Dus , als ik het goed begrijp , ben je nu naar een niet officiele VW dealer geweest , en heb je nog méér betaald dan bij de officiele dealer ? :ie

Ik heb vorige week toevallig ook het onderhoud gedaan van mijn T5 : motorolie (longlife III) , oliefilter, pollenfilter ,luchtfilter vervangen . Dat kostte me alles bij elkaar nog niet eens 100eur en de klus was geklaard op pakweg 30-40 minuten .
(Motorolie en filter vervang ik om de 15000km , kost toch niks , en wil graag altijd "verse" olie in mijn auto .)
=======================================================================

IK geloof dat ik voortaan maar zelf dat onderhoud ga doen voor die 400 euro minder, vond die 501 euro ook best duur.

212 euro arb. loon !!!
141 euro voor 7.5 ltr olie 5W30 long life !!!
7.20 euro olie filter
13.70 euro int. filter
19.80 euro luchtfilter
22.00 euro afmelden /millieuheff./klein mat./ring/ spr. vloei

alle prijzen excl. 21% btw
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Pascal-141 »

robertTREBOR schreef: IK geloof dat ik voortaan maar zelf dat onderhoud ga doen voor die 400 euro minder, vond die 501 euro ook best duur.

212 euro arb. loon !!!
141 euro voor 7.5 ltr olie 5W30 long life !!!
7.20 euro olie filter
13.70 euro int. filter
19.80 euro luchtfilter
22.00 euro afmelden /millieuheff./klein mat./ring/ spr. vloei

alle prijzen excl. 21% btw
Da's toch goed doorgerekend (zeker voor een niet off dealer)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Oviivo »

Voor de volgende keer de les om eerst maar vragen wat de prijs van hun service is :bonk je verwacht het inderdaad niet dat de dealer goedkoper is :groteogen
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door ronald tdi »

Ik vind het wel vreemd dat je meer kwijt bent bij een niet officieel vw dealer.

Heb je niet van te voren gevraagd wat de prijs was?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Multivan Generation »

heel simpel:
vraag gewoon een specificatie voor de werkuren, wat hebben ze daar precies in gedaan,
en hoe lang bezig geweest?

Als Pascal het in zo'n tijd kan, dan moet een garagebedrijf dat toch ook kunnen,
of hebben ze wellicht nog uren gestoken in het slechter starten en de indicatie waarmee jij daar aankwam?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Multivan Generation schreef:heel simpel:
vraag gewoon een specificatie voor de werkuren, wat hebben ze daar precies in gedaan,
en hoe lang bezig geweest?

Als Pascal het in zo'n tijd kan, dan moet een garagebedrijf dat toch ook kunnen,
of hebben ze wellicht nog uren gestoken in het slechter starten en de indicatie waarmee jij daar aankwam?
=====================================

Ik heb gewoon een standaard 130.000 km beurt gehad, geen grote beurt maar een "long life beurt" volgens ABC.

Ik had de klacht gemeld van slecht aanslaan maar het heeft zich beperkt tot 2 keer, heden slaat de motor steeds direct aan.
Ze waren zelfs vergeten bij ABC om te kijken of het motoroliepeil te hoog was, gewoon oude olie eruit en nw. erin.
Toen ik vroeg of ze de r. aandrijfas hadden gecheckt op speling bij ophalen, werd mijn bus ter plekke opgekrikt en gecheckt.
De R. aandrijfas heeft geen speling op de vertanding, erg belangrijk om te weten want ik heb geen wegsleepgarantie /
mobiliteits garantie meer en als die as stuk gaat is wegslepen nu voor eigen rekening.
Ik moet zelf in de gaten gaan houden of het motoroliepeil stijgt als indicatie voor lekkende ringetjes.
Achteraf had ik toch beter bij de dealer de beurt laten doen , 100 euro goedkoper en je mobi garantie erop en beter voor de verkoop als je ond. boekje vol staat met stempels van de off. dealer toch?

Ik had niet vooraf gevraagd wat een long life beurt kostte , ik ga er vanuit dat daar vaste prijzen voor staan.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door jacobsentertainment476 »

Was even een tijdje druk, dus spring u pas in. Lekker zit het niet lijkt mij, bedoel je komt met een probleem maar is vanzelf verholpen.
Ondertussen heb ik een test opstelling gemaakt om verstuivers en tandempomp te kunnen testen op lekkage. De verbinding tussen tandempomp en brandstof verdeel leiding wordt los gemaakt en daartussen een T stuk met manometer en schreuder ventiel zo dat er druk op gezet kan worden (max test druk 7½bar) dit is ook de manier die de dealer gebruikt om de dichting van de verstuivers en tandempomp te controleren.

Wat ga je nu doen Robert, de T5 verkopen of voorlopig nog door rijden ?
Ik had vandaag dus een slagaderlijke bloeding :bonk :muur
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Oviivo »

jacobsentertainment476 schreef:Ik had vandaag dus een slagaderlijke bloeding :bonk :muur
:groteogen
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door jacobsentertainment476 »

Oviivo schreef:
jacobsentertainment476 schreef:Ik had vandaag dus een slagaderlijke bloeding :bonk :muur
:groteogen
Off topic de slagaderlijke bloeding staat in het T5 forum :nuts

On topic, Ik zal de test opstelling voor de verstuivers/tandempomp af testen/persen en wat vriendelijker zien te maken om te gebruiken. Wellicht dat er mensen zijn die er belang bij hebben om op die manier de boel te kunnen testen/controleren en er een verkorte gebruiksaanwijzing bij maken, dan kan dit vast wel geregeld worden :wjw
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door matje86 »

1 en 1 =2? viewtopic.php?f=3&t=43131" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

jacobsentertainment476 schreef:Was even een tijdje druk, dus spring u pas in. Lekker zit het niet lijkt mij, bedoel je komt met een probleem maar is vanzelf verholpen.
Ondertussen heb ik een test opstelling gemaakt om verstuivers en tandempomp te kunnen testen op lekkage. De verbinding tussen tandempomp en brandstof verdeel leiding wordt los gemaakt en daartussen een T stuk met manometer en schreuder ventiel zo dat er druk op gezet kan worden (max test druk 7½bar) dit is ook de manier die de dealer gebruikt om de dichting van de verstuivers en tandempomp te controleren.

Wat ga je nu doen Robert, de T5 verkopen of voorlopig nog door rijden ?
Ik had vandaag dus een slagaderlijke bloeding :bonk :muur

er is nog een optie !
kijk ik heb me bus niet te duur gekocht 2 jr. oud en op 40 dkm
over een mnd. 5 jr. oud en 130 dkm en BPM vrij dan, zeer geschikt voor verkoop.
de T5gp met de 2.0 ltr. commonrail techniek is volgens mij stuk betrouwbaarder dan die pompverstuiverzooi.
Een 2 jr. oude T5gp kost rond de 22.000 euro uit de lease / fleetowner, denk dat het zoiets gaat worden.
Iedere keer kopen 2 jr. oud voor de helft van de nw. prijs en dan na 5 jr. wegdoen voor 5000 euro minder is wel te doen.
Een 4 cijl. is denk ook wat makkelijker als je het onderhoudt zelf wil gaan doen, meer ruimte om te werken.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door jacobsentertainment476 »

robertTREBOR schreef: er is nog een optie !
kijk ik heb me bus niet te duur gekocht 2 jr. oud en op 40 dkm
over een mnd. 5 jr. oud en 130 dkm en BPM vrij dan, zeer geschikt voor verkoop.
de T5gp met de 2.0 ltr. commonrail techniek is volgens mij stuk betrouwbaarder dan die pompverstuiverzooi.
Een 2 jr. oude T5gp kost rond de 22.000 euro uit de lease / fleetowner, denk dat het zoiets gaat worden.
Iedere keer kopen 2 jr. oud voor de helft van de nw. prijs en dan na 5 jr. wegdoen voor 5000 euro minder is wel te doen.
Een 4 cijl. is denk ook wat makkelijker als je het onderhoudt zelf wil gaan doen, meer ruimte om te werken.
Klopt wat je zegt, Robert. VW is gewoon erg eigenwijs geweest om zelf een pompverstuiver motor op de markt te zetten, terwijl de commonrail techniek klaar op de plank lag, en zich al bewezen had bij de concurrent. En een gebruikte auto kopen voor half geld en na 5 jaar weer de deur uit doen, voor €5000.- minder lijkt heel aannemelijk, maar wordt eigenlijk mede bepaald door tussentijds onderhoud en reparatie. Slijtdelen niet mee gerekend. En dan is de pompverstuiver inderdaad het zwakke kindje van de VW familie. En inderdaad erg vreemd dat de 1,9TDI beduidend minder last heeft van de verstuiver problemen etc.

Succes met de T5 Robert, en we zijn nieuwsgierig naar de GP :toppie
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Het slechte aanslaan komt nu steeds frequenter voor.
Was het eerst 1x per week is het nu dagelijks dat heel lang doorstarten voor de motor aanslaat het geval is.
Omdat ik met mijn T5 alleen maar bergen problemen aan zie komen , het besluit genomen dat tie weg gaat.
Maar eerst moet het moeizame aanslaan opgelost worden, want iets verkopen met een storing erin is niet mijn ding.

Zal ik gewoon BLIND die O ringen laten vervangen ? kost iets van 500 euro
Maarrrr stel dat het die O ringen NIET zijn dan ben ik 500 euro armer en nog steeds het probleem.

Of is het gewoon 99 % ZEKER dat het die O ringen zijn dus gewoon DOEN !

128 KW bjr 8-2008 130 dkm. gelopen


Oeps , krijg net berichtje van de VW dealer O ringetjes vervangen van pomverstuivers kost 706 euro inkl. btw.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie