Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo vraagje

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

turbo vraagje

Bericht door Anno »

Onlangs reed ik in Frankrijk, op de Peage, de berg op, met een gangetje van 140-145 km/uur. Thermometer keurig 'midden recht-op'. Toen wilde ik nog wat versnellen hetgeen niet lukte, de trekkracht was plotseling heel laag. Met een snelheid van 80 km/uur naar de benzinepomp gereden. De plaatselijke WW achtige persoon kwam na 2 uur wachten. Een proefritje liet toen zien dat trekkracht weer prima was. Hij heeft toen de auto aan diagnose kastje gehangen. Alles was OK. Hij vertelde dat de turbo oververhit zou zijn en dat er een beveiliging op zou zitten. Dat zou wel vaker gebeuren met de 2.5 ltr diesels van VW.

Daarna heb ik geen problemen meer gehad.

Is dit een verschijnsel dat vaker optreedt? Klopt de verklaring zoals hierboven gegeven?

Groet
Anno
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: turbo vraagje

Bericht door vaniac »

Lijkt er meer op dat de maximale turbodruk overschreden en dan gaat het motormanagement in de noodloop.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: turbo vraagje

Bericht door Anno »

en waarom gebeurt dat?
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: turbo vraagje

Bericht door Pascal-141 »

vaniac schreef:Lijkt er meer op dat de maximale turbodruk overschreden en dan gaat het motormanagement in de noodloop.
Inderdaad , dat dacht ik ook meteen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: turbo vraagje

Bericht door Pascal-141 »

Anno schreef:Hij vertelde dat de turbo oververhit zou zijn en dat er een beveiliging op zou zitten. Dat zou wel vaker gebeuren met de 2.5 ltr diesels van VW.
Een turbo oververhit , en een beveiliging ? Flauwekul ...
Op een turbo zit geen temperatuursensor hoor . Als die TE warm zou worden , word die gewoon roodgloeiend , gaat hij olie verbranden , en als het echt extreem word , smelten de plastiek slangen die eraan zitten . Maar hij word niet uitgeschakeld door een temperatuur beveiliging.

Kijk maar eens naar het kleurtje van deze turbo :
http://www.youtube.com/watch?v=9qisxbll8GE" onclick="window.open(this.href);return false;

...Maar zo heet zal jouw turbo echt niet geworden zijn hoor :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: turbo vraagje

Bericht door vaniac »

Anno schreef:en waarom gebeurt dat?
Het hangt er een beetje vanaf of je T5 een roetfilter af fabriek heeft (ongeveer vanaf bouwjaar 2006-2007). Bij deze 2.5 tdi's is de motorregeling complexer geworden en zitten er meer sensoren en regelkleppen op die storingen kunnen gaan vertonen. Sommige storingen zijn uit te lezen en andere zijn alleen maar te achterhalen door proefsgewijs onderdelen te vervangen.
Uiteraard kan ook de turbo zelf problemen veroorzaken door inwendige vervuiling en slijtage.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: turbo vraagje

Bericht door erik 924 »

Ken het probleem...het is de vervuiling op de schoepen van de variable turbo.....het gaat om honderdsten van seconden dat de schoepjes te laat terug draaien bij het klimmen..Hierdoor te hoge turbo druk en gaat het management in de noodloop..
3 mogelijkheden..
Nieuwe turbo duurste optie
Turbo reinigen flinke klus..
Je programmatuur aanpassen en de range vergroten wat in feite met chiptunning gebeurd..
Goedkoopste oplossing...

Laten doen bij Jullius in Oosterblokker..
Daarna perfect meer pk en koppel en geen last meer gehad..

was 128kw/174 pk 5 cil 400 nm...Nu 450 nm en boven 200 pk
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: turbo vraagje

Bericht door ronald tdi »

Gaaf die vuur rode turbo.
Ik wist dat ze heet konden worden, maar echt vuur rood. ...
Skappel
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2019, 16:39

Re: turbo vraagje

Bericht door Skappel »

Ik heb ook een ervaring met mijn A4, 1.8 TFSI. Deze auto rijdt op lpg en benzine. Ik reed in de franse alpen waar de auto met vouwwagen lange klimmen moest maken. 160 pk bleek niet genoeg om in de 6, met 110 km/h de lange klimmen op te komen. Opeens had ik ook geen trekkracht meer met klimmen en ik had meteen het gevoel dat de turbo niet meer mee deed. Geen enkele melding op het dashboard! Na omschakelen op benzine kwam de turbo na 20-30 seconden weer tot leven. Na veel stoeien kwam ik erachter dat ik de turbo “uit kon zetten” door op lpg te klimmen. Ik heb dit in 5 jaar nooit eerder gehad en mijn verklaring is ook temperatuur (overbeveiliging). Het was warm (33 C), maar dat is niet de verklaring want op benzine geen probleem. Het zit hem volgens mij in het feit dat de lpg verbranding heter is en dus inderdaad de turbo oververhit indien de auto onder warme omstandigheden heel hard moet werken, op ook nog eens lpg. Kortom, ik vermoed toch dat de computer de turbo (druk) volledig afschakelt bij oververhitting.
Plaats reactie