Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door jacobsentertainment476 »

robertTREBOR schreef:Het slechte aanslaan komt nu steeds frequenter voor.
Was het eerst 1x per week is het nu dagelijks dat heel lang doorstarten voor de motor aanslaat het geval is.
Omdat ik met mijn T5 alleen maar bergen problemen aan zie komen , het besluit genomen dat tie weg gaat.
Maar eerst moet het moeizame aanslaan opgelost worden, want iets verkopen met een storing erin is niet mijn ding.

Zal ik gewoon BLIND die O ringen laten vervangen ? kost iets van 500 euro
Maarrrr stel dat het die O ringen NIET zijn dan ben ik 500 euro armer en nog steeds het probleem.

Of is het gewoon 99 % ZEKER dat het die O ringen zijn dus gewoon DOEN !

128 KW bjr 8-2008 130 dkm. gelopen


Oeps , krijg net berichtje van de VW dealer O ringetjes vervangen van pomverstuivers kost 706 euro inkl. btw.
De kans dat de O ringen versleten zijn is inderdaad erg groot, en de inslag in de cilinderkop is afhankelijk van hoelang dit probleem zich eigenlijk al voordoet. Je kunt je voorstellen dat tijdens het starten de O ringen zich zoeken om alsnog een dichting te creëren. Je kunt je vast ook wel voorstellen dat er ongeveer 7½ bar diesel druk onder die O ringen staan, en zolang er dus geen dichting is die diesel dus een weg naar buiten zoekt. Dit eindigt allemaal in je olie bad.

De O ringen zelf vervangen was naar mijn mening redelijk te doen, en scheelt aanzienlijk in de kosten. En dat bedrag van jou dealer is best een redelijke prijs gezien de hoeveelheid werk die er in zit. ( zie mijn volgende topic)
Laatst gewijzigd door jacobsentertainment476 op 07 aug 2013, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Verstuiver O ringen vervangen.

Bericht door jacobsentertainment476 »

Even een kort overzicht van werkwijze:

Geheel op eigen risico natuurlijk, hier kan ik geen aansprakelijkheid voor nemen :wjw

#1 auto weg zetten op een "schone" en droge werkplek en vast zetten met de handrem.
#2 Bodemplaat, wielkast scherm afdek kappen en bumper delen los nemen. afhankelijk van het maat wiel anders de voorwielen ook demonteren.
#3 Bumper in service stand zetten, en alle nodige onderdelen demonteren om deze naar voren te schuiven. ( denk ook aan stekker verbindingen (bij het rechter wiel en de stekkers van de radiator/fan)
#4 Intake ( lucht) traject los nemen en weg leggen, ook de EGR. ( gelijk de kans om alles lekker schoon te maken)
#5 Inlaatspruitstuk los maken van de cilinderkop.
#6 Kunststof en aluminium deksel van de cilinderkop weg nemen, kunststof is een klik systeem en de aluminium is met boutjes.
#7 Stekker verbindingen van de verstuivers los nemen en de verdeel rail aan de kant hangen.
#8 Stelschroeven van de verstuivers lossen, en daarna de tuimel assen los maken. dit kun je het beste doen door telkens elke bout één ¼ slag los te draaien tot er volledige vrijheid is.
#9 Verstuivers los bouten en uit nemen, ik heb ze zelf met een flinke waterpomptang uitgenomen.

#10 Gezien de voorkant nu in service stand staat en de kans vrij groot is dat er zich diesel bij de olie heeft kunnen mengen, kan nu eenvoudig het olie filter vervangen worden inclusief de olie.

En dan kunt U de ringen vervangen en de cilinderkop schade bekijken.

Monteren gaat in omgekeerde volgorde, en alle afstel gegevens kun je nog vinden/downloaden op mijn site

Mijn advies is werk netjes, schoon en neem de tijd.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Vandaag bij Hoogenboom de vw dealer geweest.
Motor slaat de ene ochtend direct aan, en dan 4 dgn. later moet ik wel 30 sec. starten.
Vervolgens weer 4 dgn. prima alles, word er gek van.
De dealer heeft hem uitgelezen maar geen enkele storing te zien!
Zeggen zet hem maar neer, maar weet zeker als die daar week staat dat tie normaal aanslaat.
Dan moet ik week auto huren en nix wijzer, wel 500 armer.
Twijfel nu toch ook aan de pompverstuiver ringetjes omdat het zeg 4 dgn. goed is en dan ineens fout en als het fout
is is het ook GOED fout ! dus 5 sec. starten en dan pas aanslaan is er nooit bij !
Of direct aanslaan of 30 sec. starten en dan denk je die gaat
het nooit meer doen en dan ineens slaat tie toch aan.
Iemand nog een goede tip ?

Of een stappenplan ?

Bijv. eerst brandstoffiter vervangen

Slang naar de pompvertuivers vervangen

Dus eerst alle goedkope dingen doen die misschien er mee te maken hebben.???

Er zit ook alarm klasse 3 op zou dat er wat mee te maken kunnen hebben ?? Dat die de boel blokkeert ??
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door jacobsentertainment476 »

Robert,

Ik ben zelf ook service storing monteur geweest, en er is niets lastiger dan een storing zoeken die er op dat moment niet is, en tijdens mijn verstuiver avontuur stond er ook niets in het storing geheugen. En ik kan mij best voorstellen dat de dealer zegt laat hem maar staan zodat zij deze kunnen starten na een aantal dagen met hopelijk een slecht start resultaat.

ik had geloof ik al ergens een post gemaakt met daarin dat ik bezig ben met een test systeem.

procedure pdf file voor de hoge druk kant, tussen tandempomp en injectors.
Hiermee wordt dus een test gedaan tussen de tandempomp en de O ringen van de injectoren, de onderste en de middelste O ringen wel te verstaan. De bovenste en de middelste ringen zijn voor de retour leiding en krijgen als alles dicht is in deze test geen druk te zien.

Nog een pdf file met procedure om de dichting tussen tandempomp en cilinderkop te testen. Voor de liefhebber weetjewel
Laatst gewijzigd door jacobsentertainment476 op 09 aug 2013, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

ik ga eerst dat fucking alarm er eens eraf gooien en alle bedrading orgineel maken en kijken of dat er misschien wat
mee te maken heeft.

heb trouwens al andere bus op het oog

3 jr. oud 48.000 km gelopen bjr. sept. 2010 140 pk met dub. cab nw. prijs 43.000 nu 21.000 euro

moet je je voorstellen dat die afschrijving in hetzelfde tempo doorgaat is na 6 jr. de restwaarde NUL euro :-)

Dat bedoel ik dus !! , 2 a 3 jr oud kopen met lage km stand voor de HELFT van de nw. prijs
tot 5 a 6 jr. oud mee doorrijden en voor 16.000 euro verkopen dan.
Deze prijs is gewoon de prijs bij een VW dealer, b.jr. 2011 koop ik voor hetzelfde geld uit de Lease !

3 jr. rijden met 5.000 euro afschrijving, en geen kosten !!! traject 50.000 km naar zeg 130.000 km

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/best ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 09 aug 2013, 09:44, 3 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ziet er netjes uit Robert. :jumpklap eenvoudig maar netjes. Je wil onze bedrijfswagens niet zien na een jaar :ie :ie

Al vindt ik een trekhaak van 17" wel een beetje overkill hoor, zo groot hoeft nou ook weer niet :bifun :bifun
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Oviivo »

robertTREBOR schreef:ik ga eerst dat fucking alarm er eens eraf gooien en alle bedrading orgineel maken en kijken of dat er misschien wat
mee te maken heeft.
:groteogen wacht even, dus mogelijk is het gewoon een heel ander probleem, veroorzaakt doot niet origineel spul?

:muur
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Oviivo schreef:
robertTREBOR schreef:ik ga eerst dat fucking alarm er eens eraf gooien en alle bedrading orgineel maken en kijken of dat er misschien wat
mee te maken heeft.
:groteogen wacht even, dus mogelijk is het gewoon een heel ander probleem, veroorzaakt doot niet origineel spul?

:muur

Er is 3 jr. terug Alarm klasse 3 opgezet met Certificaat voor de verzekering, Ik zag dat er ook bedrading was doorgeknipt
als soort startonderbreking, Omdat het totaal onregelmatig is het slechte aanslaan geloof ik niet zo in die O ringetjes.
4 a 5 dgn. nix aan de hand en dan opeens 30 sec. starten, met versleten O ringetje lijkt me dat je het altijd moet hebben.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Gerrit354 »

robertTREBOR schreef: 3 jr. oud 48.000 km gelopen bjr. sept. 2010 140 pk met dub. cab nw. prijs 43.000 nu 21.000 euro

Dat bedoel ik dus !! , 2 a 3 jr oud kopen met lage km stand voor de HELFT van de nw. prijs
Ik wil de pret niet bederven, maar 43000 is incl. btw en bpm en dan de basisprijs van het model, 21000 is ex. btw en bpm. Nieuwprijs is denk ik rond de 30k ex. geweest, dus afschrijving is een kleine 9k.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

BPM heb je als bedrijf niets mee te maken, daarom intressant 24 mnd oud te kopen voor de helft v.d. prijs.

Ik kocht mijn huidige T5 24 mnd. oud 40 dkm voor 18.500 excl. van fleetowner,
dat gaat van BTW nummer naar BTW nummer dan. Nooit BPM betaald.

BPM heb je wel mee te maken bij verkoop aan partikulier,maar niet na 5 jr. dan is die BPM vrij.

Daarom is het zo intressant om 24 mnd. oud te kopen voor rond de 20.000 euro een mooie gevulde T5

3 jr. mee rijden en weg er mee ! 5 jr. oud BPM vrij, zowel aan de partikulier als bedrijf verkoopbaar.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Bus gaat as maandagmiddag naar Hoogenboom voor het inmiddels bijna iedere dag nu slechte aanslaan.
Krijg een Caddy mee als vervang.

Pikant detail is wel dat ik echt van plan was de dealer de rug toe te keren echter;

120.000 km beurt + APK met nw. oliefilter , brandstoffilter, luchtfilter en interieurfilter, Dealerprijs 420 euro inkl.btw
130.000 km beurt + APK met nw. oliefilter , luchtfilter en interieurfilter, ABC schiedam 503 euro !! inkl. btw.

opgaaf ; vw dealer Hoogenboom ruilkop erop voorzien van stalen bussen 2100 euro excl. btw.
opgaaf ; ABC Schiedam ruilkop erop voorzien van stalen bussen 3500 euro excl. btw

Dus die ABC in Schiedam gaat het ff niet worden , weer terug bij de Dealer :-)

Ik laat wel weten hoe het allemaal afloopt, O ringetjes vervangen kost 700 euro INKL.BTW. bij de dealer, dus voor slechts
1400 euro + de BTW heb ik een andere cylinderkop met stalen bussen erin en het pompverstuiver O ringetjes probleem dan
voorgoed opgelost !
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 27 aug 2013, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hey Robert, ik zou toch zeker vragen of ze eerst de cilinderkop willen controleren of deze wel is ingesleten. Als dit niet het geval is kun je nog weer een paar € besparen :wjw

En wat een verschil in prijs trouwens.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33769
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Multivan Generation »

Krijg je bij de VW dealer daar weetjewel korting? :knipoog
Zo niet, dan even navragen..

Bij ABC ook even navragen:

http://www.weetjewel.com/korting_weetjewel.htm

Er waren een aantal VW dealers waar je vroeger korting kreeg als je vermeldde dat je van weetjewel was..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Auto staat nu al 2 dgn. bij de dealer en ik krijg sterk de indruk dat ze er geen raad mee weten.
Gelukkig sloeg die heel slecht aan terwijl ze met hun laptop metingen verrichtten.
Ze komen met de meest onzinnige praat zoals de accu zou niet goed zijn en daardoor de spanning te laag.
Accu is 6 mnd. oud en 100AH en startsnelheid is prima !
En de DPF die verwijdert is zou een oorzaak kunnen zijn pffff div. lege stekkers waar normaal kabels aanzitten naar de
sensoren......
Ook wilde ze me bang maken dat de DPF is verwijdert met dure boete's
Ik vertelde hun dat als je naar RDW.NL gaat en je kijkt bij de voertuiggegevens dat er bij roetfilter NEE staat ,
en ik al 2x door de APK was gekomen zonder problemen.
en toen werd het stil..........................

Na wat gebeld te hebben met JD blijkt er bij het brandstof filter een klepje te zitten die er voor moet zorgen
dat de druk in het sijsteem blijft staan, zou die lekken dan loopt je diesel terug en duurt het een tijdje bij starten
voor de motor aanslaat . Kijk dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Al met al hoop gezeur waar ik eigenlijk niet zo veel tijd voor heb, rij nu in een Caddy Bleumotion slow slow.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door jacobsentertainment476 »

robertTREBOR schreef:Auto staat nu al 2 dgn. bij de dealer en ik krijg sterk de indruk dat ze er geen raad mee weten.
Gelukkig sloeg die heel slecht aan terwijl ze met hun laptop metingen verrichtten.
Ze komen met de meest onzinnige praat zoals de accu zou niet goed zijn en daardoor de spanning te laag.
Accu is 6 mnd. oud en 100AH en startsnelheid is prima !
En de DPF die verwijdert is zou een oorzaak kunnen zijn pffff div. lege stekkers waar normaal kabels aanzitten naar de
sensoren......
Ook wilde ze me bang maken dat de DPF is verwijdert met dure boete's
Ik vertelde hun dat als je naar RDW.NL gaat en je kijkt bij de voertuiggegevens dat er bij roetfilter NEE staat ,
en ik al 2x door de APK was gekomen zonder problemen.
en toen werd het stil..........................

Na wat gebeld te hebben met JD blijkt er bij het brandstof filter een klepje te zitten die er voor moet zorgen
dat de druk in het sijsteem blijft staan, zou die lekken dan loopt je diesel terug en duurt het een tijdje bij starten
voor de motor aanslaat . Kijk dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Al met al hoop gezeur waar ik eigenlijk niet zo veel tijd voor heb, rij nu in een Caddy Bleumotion slow slow.
Robert, dit gedoe ben ik ook tijden mee wezen controleren en uitzoeken of dit klepje inderdaad defect was. Ik heb zelfs nog een check valve met doorzichtige slang gemonteerd in de diesel leiding. Voor het schema van het diesel systeem kijk even op deze pdf file pagina 20 en 21. Dan zie je dat de "non return valve" in de tandempomp zit, in het lage druk ( begin van de pomp) in het filter zit alleen een overdruk ventiel voor als het filter dicht slibt.

Tevens heb ik ook de tandempomp uitgewisseld, ook dit mocht niet baten het start probleem bleef. Natuurlijk hoop ik van harte dat voor jou met het verwisselen het probleem is opgelost maar ik heb er een hard hoofd in. Print de volgende twee pdf's eens uit en gaaf ze aan de VW dealer,
http://www.olaf-jacobs.nl/downloads/che ... 20pump.pdf
http://www.olaf-jacobs.nl/downloads/che ... ectors.pdf
kijk eens of ze daar iets mee kunnen. Op deze manier kan zonder groot ingrijpen de dichtheid van de non return valve, de o ringen van de verstuivers en dergelijk gecontroleerd worden.

Zijn de VW monteurs tegenwoordig geschoold bij de LOI :muur :bonk :bifun
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie