Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verlichting onder de motorkap

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

In een ander topic al een beetje besproken, maar even een eigen topic aan gemaakt.

Het aansluiten van verlichting onder de motorkap. Persoonlijk zit ik te denken aan het gebruik van twee diodes, zodat er geen zwerf stromen richting de "Convenience system central control unit" gaan, hier zit namelijk de schakelaar op aangesloten van de motorkap. Deze wordt oa gebruikt voor het alarm, dashboard display en voor andere doeleinden. Het "Convenience system central control unit" zet het analoge signaal om naar can-bus. Ik wil het systeem dus ook niet in de war brengen met zwerf strompjes en denk persoonlijk dat dit de beste methode is om toch een enkele schakelaar te gebruiken want de schakelaar valt ook niet te verwisselen voor een twee polige.

Zie ook het schema die ik aangepast heb.
verlichting-motor-compartiment.jpg
Wie o wie denkt even mee. Morgen zal ik eens gaan meten welke spanning er over de schakelaar staat en of het een breek of maak contact is.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door Oviivo »

Ik zou persoonlijk kiezen voor een aparte schakelaar en een eigen voeding, direct van de accu. Niet dat er hoge stromen gaan lopen, bij gebruik van LEDs, maar inderdaad omdat invrijpen in bestaande electronica allerlei vreemde dingen kan veroorzaken. :bonk
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door Bikevouwer »

Wat ik me afvraag is waarom je zoveel kunstgrepen moet gaan uithalen om een lampje onder je motorkap te plaatsen.
Is je bus zo onbetrouwbaar dat dat nodig is ? ga je er een boek lezen ? en wat kan dat lampje meer als een led plaklamp die je nog eens op je werk kan richten ook ipv zo'n globaal schijnend lampje , misschien ben ik wel te kritisch of snap ik het gewoonweg niet maar leg me dit aub eens uit voor mij dan.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door Oviivo »

Afbeelding

:bifun
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

Bikevouwer schreef:Wat ik me afvraag is waarom je zoveel kunstgrepen moet gaan uithalen om een lampje onder je motorkap te plaatsen.
Is je bus zo onbetrouwbaar dat dat nodig is ? ga je er een boek lezen ? en wat kan dat lampje meer als een led plaklamp die je nog eens op je werk kan richten ook ipv zo'n globaal schijnend lampje , misschien ben ik wel te kritisch of snap ik het gewoonweg niet maar leg me dit aub eens uit voor mij dan.
Gezien de 5 cilinder van vw met pompverstuivers één brok ellende is, niet dat je rechtstreeks iets aan de verstuivers kunt zien. Maar er zijn nog veel meer kwaaltjes aan deze motoren, turbo, uitlaatspruitstuk, waterpomp ( olie bij het water ), stuur hydrauliek ( motor olie mixt met hdrauliek ) diesel leiding die spontaan springen. Ik vindt persoonlijk dat er te veel olie via de carter ontluchting verdwijnt en daarom moet/wil ik regelmatig olie controleren, ook omdat ik pas een cilinderkop revisie heb gedaan wil ik met regelmaat een vloeistof controle doen onder de kap. En aangezien ik niet alleen met mooi weer rijdt en de dagen ook al weer lekker korter aan het worden zijn lijkt het mij een optie die uitkomst biedt. En een aantal andere mensen denken er net zo over.

En daarbij komt ook nog eens dat mijn auto blauw is, niet ANWB/ADAC geel met alle utiliteiten in de kofferbak :muur dus ik wil graag de volgende kostenpost/bak ellende voor zijn.

Zo dadelijk eens naar de garage, en zal ik eens een meting gaan doen en kijken welke spanning er over het contact loopt etc. Ik zal het slot ook eens nader bekijken, als ik het schema zo lees dan is het een breek contact en dan hoop ik er op dat het een wissel contact is.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door Multivan Generation »

@ Bikevouwer,
die T5 rijders halen van gekheid (of is het noodgedwongen?) wel meer gekkigheid uit..
Geeft niets voor....gaat wel een keer over... :knipoog

Ook de T4 was leverbaar met een lampje in de motorkap, maar nog maar weinig gezien..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

Nou ben onder de motorkap even wezen meten en doen, het contact is een maak contact naar massa ( zoals in het schema ) en er staat een spanning van 10,9volt over.
Van de week ga ik het eens een gokje wagen om met twee diode's een test te doen en kijken wat het resultaat gaat worden.

Het contact zelf is een klein contact dat met kunststof/hars in een houder is gegoten, wel uitwisselbaar maar niet aan te passen. De kabelboom loopt richting rechter koplamp en daar ergens ga ik van de week eens een beetje prutsen. Een aantal led's zal geen overmatig stromen gaan leveren dus het contact zal niet zwaar belast gaan worden.

wordt vervolgd...... :werkaanT4
Multivan Generation schreef: Ook de T4 was leverbaar met een lampje in de motorkap, maar nog maar weinig gezien..
Klopt Peter, ik heb de uitsparing wel eens gezien en er regelmatig eens over gedacht wat mee te doen, alleen mijn T4 ACV was dermate betrouwbaar dat ik zelden onder de kap moest zijn. De T5 heeft ook twee uitsparingen, echter zijn dit kapjes waar de stekkerverbinding van de verwarmbaar sproeiers op vast zitten.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door ronald tdi »

Ik ben een totale leek betreft het lezen van schema's.
Dus ook ik zou kiezen voor een gezekerde kabel naar een schakelaar en die naar een led.
kan naar mijn mening niets aan fout gaan en het gaat buiten elk systeem om.

Maar ja ik ben dan weer een leek op dat gebied... :nuts
BDS
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2013, 16:37

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door BDS »

Kan je geen relais aansturen met dit schakelaartje? Dan speelt de zwaarte van de gebruikte lamp geen rol., en belast je de schakelaar veel minder.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door Oviivo »

LED strip van een meter heeft volgens mij nauwleijks een belasting. Ik zou me meer zorgen maken over zwerfstroom.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

BDS schreef:Kan je geen relais aansturen met dit schakelaartje? Dan speelt de zwaarte van de gebruikte lamp geen rol., en belast je de schakelaar veel minder.
Zeker zou je een dubbel contact relais kunnen nemen en deze via het schakelaartje kunnen schakelen, echter ik werk zelf offshore en over de rest van de wereld dus mijn auto staat regelmatig lang geparkeerd. Tevens als ik uit de auto stap dan neem ik altijd de sleutel uit het contact ( uit ervaring) dus het relais kan niet over een contact geschakelde plus zijn, dus zou het relais constant bekrachtigd moeten zijn, en dat zou weer tot andere complicaties kunnen lijden.

Een diode is eigenlijk een één richting klep, linkje en zoals ik het in het schema heb getekend kan het stroompje van het management dus via de diode alleen maar naar de massa en niet via de led ergens anders heen, en andersom net zo. Een diode geeft een spanning val van 0,7 volt en die kun je verwaarlozen bij een spanning van tussen de 10 en 12 volt. Daarom wil ik het dus ook op deze manier gaan proberen.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
caddy
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:07
Locatie: Roden

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door caddy »

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
Afbeelding
gr, Jan.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

caddy schreef:waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
Afbeelding
Goeie optie, alleen ik weet bij god niet waar ik deze zou moeten plaatsen, zonder een gat te boren in de carrosserie :wjw En er is al een contact/schakelaar aanwezig..

Morgen zal ik het eerst eens gaan proberen met twee diodes :knipoog vandaag wordt het em niet meer.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door Bikevouwer »

3 tientjes, een vreselijke bult licht, en brand een heeeele lange tijd, en door het handige magneetje is hij zo aan de motorkap te plakken.

Afbeelding
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: verlichting onder de motorkap

Bericht door jacobsentertainment476 »

De middelste wil ik twee maal plaatsen, één maal op de draagbalk net onder het slot, en éénmaal boven aan het schutbord zeg maar net voor de vacuüm bol etc.

Kosten 4½ euro p/st stroom verbruik nagenoeg nihil. En net als dat je de deur van de auto open doet, e whalla er is licht. zoals gezegd straks ff prutsen. :yes
Afbeelding
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie