Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

vragen over de T5
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door gertned »

vaniac schreef:
Rupert schreef:
robertTREBOR schreef:Wegschrijven alleen is niet voldoende, het filter regenereert dan niet meer en zit binnen 3 wkn. hopeloos verstopt.
Je zal hem er ook onder vandaan moeten halen.
Ik zou wel eerst op de website; http://www.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false; even je kenteken nummer invullen en bij de voertuigspecificatie's kijken
of er JA of NEE staat bij roetfilter.
Staat er NEE kan je hem probleemloos weghalen
Staat er Ja dan denk ik dat je groot probleem hebt bij APK als die weg is.
Ik heb even gekeken en er schijnt bij mij dus geen roetfilter aanwezig te zijn. dus kan hem probleemloos weghalen.
Nu alleen een goed adresje bij mij in de buurt zien te vinden.
Normaal gesproken zijn alle GP's voorzien van een roetfilter. Het roetfilter zit direct achter de turbo gemonteerd. Als het er bij jou niet op zit, is het al gedemonteerd en is de software al aangepast, anders zou je voortdurend foutmeldingen krijgen. Over zuinig rijden gesproken: hoeveel bedraagt het gemiddelde verbruik van jouw GP?



Groet,
Vaniac
Nou ik heb een nieuwe gp 180 PK ik keek bij RDW
En er staat dat ik geen roetfilter heb maar wel milieu klasse R
Dus dat wil zeggen dat ik hem kan weghalen ?
Afbeelding
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door vaniac »

Volgens de RDW voldoet klasse R niet aan de eisen voor Euro-5, maar wel is de uitstoot van deeltjes dan eveneens minder dan 0,005 gr/km, dus vergelijkbaar met Euro-5. Dit zou toch duiden op de aanwezigheid van een roetfilter. Let op: dit is geen retrofit filter!!!
Rupert
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 aug 2013, 13:20

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door Rupert »

vaniac schreef:
Rupert schreef:
robertTREBOR schreef:Wegschrijven alleen is niet voldoende, het filter regenereert dan niet meer en zit binnen 3 wkn. hopeloos verstopt.
Je zal hem er ook onder vandaan moeten halen.
Ik zou wel eerst op de website; http://www.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false; even je kenteken nummer invullen en bij de voertuigspecificatie's kijken
of er JA of NEE staat bij roetfilter.
Staat er NEE kan je hem probleemloos weghalen
Staat er Ja dan denk ik dat je groot probleem hebt bij APK als die weg is.
Ik heb even gekeken en er schijnt bij mij dus geen roetfilter aanwezig te zijn. dus kan hem probleemloos weghalen.
Nu alleen een goed adresje bij mij in de buurt zien te vinden.
Normaal gesproken zijn alle GP's voorzien van een roetfilter. Het roetfilter zit direct achter de turbo gemonteerd. Als het er bij jou niet op zit, is het al gedemonteerd en is de software al aangepast, anders zou je voortdurend foutmeldingen krijgen. Over zuinig rijden gesproken: hoeveel bedraagt het gemiddelde verbruik van jouw GP?

Groet,
Vaniac

Ik zou niet weten of het filter al gedemonteerd is, want ik heb de bus vorig jaar nieuw gekocht. Het lijkt me sterk.
Het gemiddelde verbruik is 1 op 10
Rupert
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 aug 2013, 13:20

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door Rupert »

vaniac schreef:Volgens de RDW voldoet klasse R niet aan de eisen voor Euro-5, maar wel is de uitstoot van deeltjes dan eveneens minder dan 0,005 gr/km, dus vergelijkbaar met Euro-5. Dit zou toch duiden op de aanwezigheid van een roetfilter. Let op: dit is geen retrofit filter!!!

Op de site van de rdw zeggen dat een retrofit filter een roet filter is, nou ik snap er nog weinig van
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door ronald tdi »

Als het achteraf geplaatst is, dan noemt het men retro filter.
Zo lees ik het.
Is het vanaf fabriek dan noemt men het filter (roetfilter)

Retro staat voor;
Het teruggrijpen op producten en ontwerpen uit het verleden bij ontwerpen van diverse zaken of lanceren van producten: de vormgeving van nieuwe producten is niet zozeer een kopie van een eerder product, doch is erdoor geïnspireerd en verwijst ernaar terug.

In gewoon nl
Het is het zelfde enkel later toegepast op een bestaand iets en dan het het retro....
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door vaniac »

Vanaf omstreeks 2006-2007 is de T5 af fabriek voorzien van een gesloten roetfiltersysteem. Dit systeem is voorzien van druksensoren op het filter om de vullingsgraad van het filter te meten en indien nodig de regeneratie op te starten, waardoor het filter weer vrijgebrand wordt. Dit is dus een actief systeem. Hiermee werd voldaan aan de Euro-4 norm. Aanvankelijk waren er veel problemen met dit systeem. Oudere bouwjaren van de T5 hadden alleen een oxidatiekatalysator. Dit is een passief systeem zonder sensoren of aansturing door het motorregelapparaat. Deze motoren voldeden aan Euro-3. Om in aanmerking te komen voor de Euro-4 norm (groene milieusticker voor de Duitse binnensteden....) kon er alsnog een passief roetfilter (retrofit) gemonteerd worden. Hiervoor bestond zelfs een subsidieregeling. Dit wordt ook wel een open systeem genoemd omdat dit filter geen regelsysteem heeft.
Bij de GP is het roetfiltersysteem verder verbeterd en in combinatie met de nieuwe 2.0 tdi-motoren wordt Euro-5 gehaald. Het roetfiltersysteem is volledig geïntegreerd in het motorregelsysteem. Het verwijderen van het roetfilter vereist dus aanpassing van het regelsysteem, zowel hardwarematig als softwarematig, om problemen en foutmeldingen te voorkomen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door Pascal-141 »

vaniac schreef:Vanaf omstreeks 2006-2007 is de T5 af fabriek voorzien van een gesloten roetfiltersysteem.
Ter volledigheid : het DPF (diesel partikel filter) is er bij de T5 gekomen in de 2e helft van 2007 , samen met de "upgrade generatie" motoren (bvb de motorcode BNZ ipv de oudere AXD) die vanaf dan in de T5 zaten . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door Roel »

Ik heb hem 4 weken geleden weg laten schrijven en de EGR en het roetfilter is leeggehaald..... (in Amersfoort :lach )
rijd inderdaad wat soepeler, of het zuiniger is weet ik nog niet, ik heb alleen nog maar met caravan gereden. (ik heb overigens geen gp maar een ouderwetse 5 cilinder)
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Rupert
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 aug 2013, 13:20

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door Rupert »

Roel schreef:Ik heb hem 4 weken geleden weg laten schrijven en de EGR en het roetfilter is leeggehaald..... (in Amersfoort :lach )
rijd inderdaad wat soepeler, of het zuiniger is weet ik nog niet, ik heb alleen nog maar met caravan gereden. (ik heb overigens geen gp maar een ouderwetse 5 cilinder)
Bij wie heb je dat laten doen? Amersfoort is bij mij om de hoek :jump
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door Roel »

Rupert schreef:Bij wie heb je dat laten doen? Amersfoort is bij mij om de hoek :jump
Je hebt :mail

Groet Roel
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Roetfilter nou wel of niet weg laten schrijven???

Bericht door robertTREBOR »

Roel schreef:Ik heb hem 4 weken geleden weg laten schrijven en de EGR en het roetfilter is leeggehaald..... (in Amersfoort :lach )
rijd inderdaad wat soepeler, of het zuiniger is weet ik nog niet, ik heb alleen nog maar met caravan gereden. (ik heb overigens geen gp maar een ouderwetse 5 cilinder)

Ik denk dat je nog aangenaam verrast gaat worden !
Sinds ik mijn EGR dicht heb laten schrijven, Roetfilter er onder vandaan pijp ertussen en uitgeschreven, en gechipt rij ik ALTIJD 1100 km met 83 ltr. diesel, dat was voorheen 900 km, dus 200 km gratis rijden op iedere tank !!
Gedaan door JD in Lochem. Ik zeg DOEN !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Plaats reactie