Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slappe vering.

vragen over de T5
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

slappe vering.

Bericht door sjemmie »

Hallo Allen,

Momenteel ervaar ik een nogal duikerig gedrag bij remmen erg en diep inveren na bv. verkeersheuvel/afrit.Ook met vrijwel lege bus.
Ik ben langzamer gaan rijden, maar dat is symptoombestrijding; geen oplossing.
In noorwegen (± 10K terug ) heb ik met de 4motion behoorlijk off-road lopen raggen, en nergens eigenlijk last van gehad.
Nu heeft mijn bus achter verzwaarde veren, opdat hij sowieso een beetje verder voorover helt dan standaard.
Wat is nu de meest doeltreffende oplossing: stijvere veren voor? (bestaan deze?)of minder stijve achter...
Ik snap dat je dr 'n airride of KW setje onder kan gooien maar met alle respect; het is m'n werkpaardje, geen rallyekanon.
Zijn er bv. mensen onder ons die een setje stijvere veren hebben liggen? zou hierdoor ook de wagenhoogte voor iets groter worden?
voor de volledigheid :
T5 2.5 tdi 4motion '2005.
LWB.

Groeten ;

Sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33773
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slappe vering.

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat je het in versleten schokdempers moet zoeken :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: slappe vering.

Bericht door sjemmie »

echt?
95.000 km... en gaat ie daarom ook dieper in z'n vering staan?
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slappe vering.

Bericht door Pascal-141 »

De symptomen die jij beschrijft verhelp je met goede schokdempers ,niet met andere veren.
Je kan best je licht eens opsteken bij Bilstein. Daar heb je keuze in meerdere "hardheden" : B4,B6,B8...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slappe vering.

Bericht door robertTREBOR »

Momenteel ervaar ik een nogal duikerig gedrag bij remmen erg en diep inveren
na bv. verkeersheuvel/afrit.Ook met vrijwel lege bus.
==================================================

= slecht werkende schokbrekers, een schokbrekertestbank is vaak gratis begin daar eens mee.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: slappe vering.

Bericht door sjemmie »

Jammer manne,

allemaal mis; geen wasmasjien. :gekte
schokdempertest uitgevoerd ( helaas niet gratis ) op alle wielen.
slechts een minimale afwijking van dempingsfactor.
tussen de dempers onderling aan een as, en relatief ook tussen de voor en achteras.
Op zich logisch, een demper is (in mijn auto tenminste) passief. zal dus ook niet bijdragen aan de rijhoogte van een auto, maar de in-en uitveerbeweging dempen( compressie/rebound).
Dus toch de veren.
Bij (te) zwakke veren zal een demper minder ver en vooral langzamer terugkomen (rebound).
Evengoed is een combinatie wellicht de beste oplossing, dus veren en dempers vervangen, aangezien je met alleen een van beide vaak net niet het resultaat haalt wat je wil.
Ja ja.. daar ging mijn 'goedkope oplossing'.

Ik sluit me weer eens volledig aan bij de inmiddels meerderheid van mensen die vinden dat
de T5 (2003-2008) te veel kwaaltjes en 'kinderziektes' heeft.
Tis verder een vette bak, maar ik heb er al weer een boel centjes inzitten...

Gr.
Sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slappe vering.

Bericht door Pascal-141 »

sjemmie schreef:Jammer manne,

allemaal mis; geen wasmasjien. :gekte
schokdempertest uitgevoerd ( helaas niet gratis ) op alle wielen.
slechts een minimale afwijking van dempingsfactor.
tussen de dempers onderling aan een as, en relatief ook tussen de voor en achteras.
.
Ook mis :muur

Een schokdempertest (op de keuring) wil niet veel zeggen ... Ik heb al schokdempers moeiteloos door de keuring zien gaan waar de olie zo uitliep .
EN , ik heb al NIEUWE auto's zien afgekeurd worden op de keuring omdat ze te licht zijn , te weinig contact (druk) om de test uit te voeren.
Mijn conclusie : de schokdempertest stelt in mijn ogen weinig voor .

De symptomen die jij omschrijft los je op met GOEDE schokdempers , niet met veren. Ik heb op een T5 nog nooit gezien dat veren draagkracht verliezen of verslappen ... Wat ook kan (uiteraard) is dat jij een heel zware bus hebt (bvb mobiele werkplaats , of volgeladen camper interieur) , in combinatie met de veren van een 2.8 uitvoering ? Dan kunnen die wel te hard doorveren , maar dat komt dan omdat ze overladen zijn .
Als jij geen gewicht in de bus hebt , en je gaat de heel zware veren steken heb je wel kans dat je T5 springerig gaat aanvoelen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: slappe vering.

Bericht door sjemmie »

@ Pascal-141:
Ja, bij een apk keuring wellicht.
Echter op een digitale testbank kunnen ze dus wel degelijk je dempingsfactor van de dempers meten/vergelijken met
voorgeschreven waardes.
Hier wordt namelijk eerst je asdruk per wiel gemeten, en meegenomen in de rekenformule. ( ongeacht je lading.)
Dit zou betekenen dat mijn bus ooit standaard met te lichte dempers/vering is geleverd;
Op zich plausibel gezien het aantal overige 'foutjes' dat dit type laat zien.
Dat veren het zouden verslappen is mij ook een onbekend iets, echter zou het me bij deze bus niets verbazen.

gr.Sjem.
alles weer origineel
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: slappe vering.

Bericht door edjeraketje »

Hallo Sjemmie,

Ik zou de Eibach prokit eronder zetten. Dan heb je nooit weer last. Maakt vrijwel niet uit wat je achterin gooit of niet.
De veerkarakteristiek blijft altijd gelijk.
Ik heb ook gehad wat jij beschrijft, zwaardere veren achter en een onrustige bus :ie
Bestelnummer E10-85-013-02-22

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: slappe vering.

Bericht door sjemmie »

Ah okay,
maar ik wil helemaal niet omlaag met mijn rijhoogte, juist omhoog!
tis mijn werkpaardje, om te racen heb ik effectievere apparaatjes... :knipoog
toch bedankt voor t meedenken.

gr.Sjemmie
alles weer origineel
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: slappe vering.

Bericht door TsX »

offroad liggen raggen is wel killer voor je schokdempers ... !
zo gaan ze uiteraard wel snel versleten zijn.

Vooral als je LWB bus nog eens extra gewicht op de voorpoten zet.

Mijn Caravelle veerde achteraan ook iets meer door, 1 schokdemper bijna versleten.
Op de keuring nog geen probleem, maar zoals Pascal zegt: de olie kwam eruit...

Na het demonteren het verschil eens gevoeld met de nieuwe.
De oude kon je zonder weerstand induwen, de nieuwe kreeg je met moeite omlaag.

Dus mij zou het niet verwonderen dat na 95.000km incl offroad raggen je dempers er al doorzitten.

Als je veren slecht zouden zijn zou je auto stilstaand ook moeten doorzakken.

Je zegt ook van een kinderziekte, maar bij mijn werk Merc Vito breken ook spontaan veren af hoor !
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: slappe vering.

Bericht door doka Rick »

Hallo Sjemmie,

als de waardes die gemeten bij je dempertest nou eens deelt met ons dan kan ik eens kijken waar het zit. Als ik het goed begrepen heb zijn de wieldrukken gemeten en heb jij die ook op een rapport meegekregen?

Je schrijft dat je een 4Motion hebt en in welke uitvoering? 2,8t of 3,0t of 3,2t ? Als je het niet zeker weet kijk je even op de voertuigsticker in de auto of serviceboekje; daar staat een code op diewaarschijnlijk begint met OW.. Het zijn 3 letters. OWR betekent bv 3,2ton (maxi uitvoering).

Wat ook kan is dat je het chassisnummer doorgeeft. Mag ook dmv een PB. Hiermee kan ik op de zaak zien wat de uitvoering is.

Ik wil best een beetje zoekwerk doen, maar de 2 komende weken zit ik in Canada voor mijn werk en dan kan hetwel even duren voor je antwoord hebt. ik weet niet of je daar mee kunt leven.

Het ver doorveren bij grote bewegingen kan zowel door de veren als dempers komen:
Veren kunnen de belading niet aan en de dempers zijn niet sterk genoeg om de beweging af te remmen. Kortom het is een samenspel.

Als ik jou eerste bericht zo lees denk ik wel dat je vooras dempers niet sterk genoeg (meer) zijn. Vandaar het duikgedrag (pitch).


Misschien lees ik het nog wel.

Groeten RIck
Gebruikersavatar
sjemmie
Berichten: 106
Lid geworden op: 13 apr 2011, 19:13

Re: slappe vering.

Bericht door sjemmie »

30m/m spacers tussen de veerpoten gemonteerd;
rijhoogte weer normaal, helt nu minder en duiken is over.
geen geschraap meer na een verkeersdrempeltje...

groet
sjemmie.
alles weer origineel
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slappe vering.

Bericht door Pascal-141 »

Dus eigenlijk gekozen voor een lapmiddel , ipv een oplossing ? (de versleten schokdempers vervangen) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slappe vering.

Bericht door ktmkrik »

sjemmie schreef:Ah okay,
maar ik wil helemaal niet omlaag met mijn rijhoogte, juist omhoog!
tis mijn werkpaardje, om te racen heb ik effectievere apparaatjes... :knipoog
toch bedankt voor t meedenken.

gr.Sjemmie
Eibach heeft niet alleen verlagings setjes hoor, met Eibach heb je wel meteen één van de beste veren die er bestaan en dat is in de praktijk wel bewezen lijkt me!
Rij er zelf ook mee in combinatie met Koni Red en ben er super over te spreken!
Plaats reactie