Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail ...

vragen over de T5
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail ...

Bericht door robertTREBOR »

Dit kwam ik tegen op internet en is een antwoord voor velen hier die niet snappen dat vw met pompverstuivermotoren uit
kwam terwijl de techniek voor commonrail er al was.

========================================================================================================

Belangrijkste reden dat VW eerst pompverstuivers gebruikte zijn de patentkosten aan Fiat, omdat Fiat de commonrail heeft ontwikkeld.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik ben geen expert op dit gebied, maar ze hadden een goed resultaat met de 3L motor, en dit is ook een pompverstuiver motor. En als je deze motor en de AXE/AXD hier mee gaat vergelijken dan zijn deze nagenoeg gelijk aan elkaar. Het zijn de design en constructieve fouten die deze motoren de das omdoen. Er zijn zat pompverstuiver motoren die probleemloos werken, denk aan vrachtauto en industrie diesels. En om binnen VW te blijven de 1,9TDI pompverstuiver.

Zoals ik zeg het zijn de design en constructieve fouten in combinatie met goedkope toeleveranciers die het tot een zorgenkindje heeft gemaakt.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door robertTREBOR »

Stel je voor dat VW de 2500 / 5 cylinder van Commonrail techniek had voorzien, dat had je een fluisterstille super diesel
gehad ipv van deze toch wel zeer luidruchtige met name stationair, en voor veel problemen zorgenden pompverstuiver dieselmotor , FOUTJE BEDANKT !!
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door Deki »

Klopt zoals bij audi de 3L motor is goed en de 2.0 1.8 etc zijn bagger klote pompverstuivers durf niet in mijn bussie te rijden door al dat gek*t

40.000 gekost dat ding en jaarlijks +- 3000 pleuries aan garage kosten :gif

maarja is toch niet belangerijk :wjw
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door erik 924 »

Verhaal klopt deels Commonrail principe was toen al verkocht aan bosch vanwege financiele problemen bij fiat...fiat maakt overigens nog steeds de beste diesels voor personen auto''s en bussen..Kijk naar de campers bijna allemaal Fiat ducato..halfweg jaren 80 waren de dieseltjes van de Tipo en Tempra al sneller en zuiniger dat de VW...Toen was de directingespoten DID van de croma ook al uit samen met de Ford moter in de transit eerste direct ingespoten diesels...Mercedes kwam in 77 met een indirect ingespoten 5 cilinder diesel moter in de W123 de eerste 5 cilinder diesel...Welke makkelijk ongeblazen miljoen km draaide... :T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door Pascal-141 »

robertTREBOR schreef:Stel je voor dat VW de 2500 / 5 cylinder van Commonrail techniek had voorzien, dat had je een fluisterstille super diesel
gehad ipv van deze toch wel zeer luidruchtige met name stationair, en voor veel problemen zorgenden pompverstuiver dieselmotor , FOUTJE BEDANKT !!
De 5 cilinder met Commonrail techniek IS er toch ?? Het CRAFTER blok is een 2.5 5 cilinder met commonrail ...
Maar ik hoor veel klagen over die Crafterblokken , dus dat is niet echt een verbetering hoor tegenover de 2.5 PD motor uit de T5 ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door emil »

erik 924 schreef:Verhaal klopt deels Commonrail principe was toen al verkocht aan bosch vanwege financiele problemen bij fiat...fiat maakt overigens nog steeds de beste diesels voor personen auto''s en bussen..Kijk naar de campers bijna allemaal Fiat ducato..halfweg jaren 80 waren de dieseltjes van de Tipo en Tempra al sneller en zuiniger dat de VW...Toen was de directingespoten DID van de croma ook al uit samen met de Ford moter in de transit eerste direct ingespoten diesels...Mercedes kwam in 77 met een indirect ingespoten 5 cilinder diesel moter in de W123 de eerste 5 cilinder diesel...Welke makkelijk ongeblazen miljoen km draaide... :T44EVER
euheuheuh
om de reden dat er veel fiat campers zijn en daaruit volgend dat het goede diesels zijn vind ik een conclusie die wel erg kort door de bocht is
ik ben monteur bij een openbaar vervoer bedrijf en daar hebben we 15 mb sprinters en 4 fiat ducato's en we hebben met
de 4 ducato's meer problemen dan met de 15 sprinters
let wel .. de motoren zijn inderdaad best wel goed , dat zal ik niet ontkennen maar niets beter dan een ander
maar zo een ieder zijn mening :bonk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door Multivan Generation »

Volgens mij gaat het er ook om, hoe je er mee om gaat.
Alles kan kapot...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door robertTREBOR »

Multivan Generation schreef:Volgens mij gaat het er ook om, hoe je er mee om gaat.
Alles kan kapot...
Dat dacht ik ook toen ik mijn T5 in 2010 kocht, met 40 dkm op de klok , het gaat erom hoe je er mee om gaat !
Ik had toen ook al gelezen dat de T5 niet de kwaliteit van de T4 was.
Nou als er een rustig en beschaafd rijdt en zn bus goed onderhoudt ben ik het wel !
In 6 mnd. tijd met 130 dkm km op de klok ca 4500 euro aan kosten !!!!
Kapotte Pompverstuivers en lekkende afdichtingsringetjes hebben echt niets met je rijstijl te maken.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door ktmkrik »

erik 924 schreef:Verhaal klopt deels Commonrail principe was toen al verkocht aan bosch vanwege financiele problemen bij fiat...fiat maakt overigens nog steeds de beste diesels voor personen auto''s en bussen..Kijk naar de campers bijna allemaal Fiat ducato..halfweg jaren 80 waren de dieseltjes van de Tipo en Tempra al sneller en zuiniger dat de VW...Toen was de directingespoten DID van de croma ook al uit samen met de Ford moter in de transit eerste direct ingespoten diesels...Mercedes kwam in 77 met een indirect ingespoten 5 cilinder diesel moter in de W123 de eerste 5 cilinder diesel...Welke makkelijk ongeblazen miljoen km draaide... :T44EVER
Persoonlijk denk ik dat het meer met aanschafprijs te maken heeft dat er zoveel van het merk fiat op de weg zijn!
Probleem met VW is dat je hier ook alleen de grote problemen maar leest en er zullen ongetwijfeld ook genoeg tevreden VW eigenaren zijn die niet zoveel problemen hebben!!
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door emil »

ik ben ook een tevreden t5 rijder !!!!!!!!!!!!!
ik heb een t5 van 2004 , wat de slechtste van de serie zou moeten zijn,
gekocht met 130.000km was service bus van een loodgieter geweest , omgebouwd naar rolstoelbus , nu 250.000km
en het enigste wat ik echt kapot heb gehad zijn het contact slot en beide deursloten
verder al wel thermostaat vervangen en gloei bougies maar die waren niet echt kapot en vallen onder onderhoud
dus ben wel blij met de t5

enneuhh robert.......................... rijstijl heeft er wel wat mee te maken, en hoeveel pk je er uit haalt
jij hebt hem toch laten chiptunen???????????? eerst verkeerde tuner ???????????
door de slechte tuning is de verbrandingstemperatuur te hoog geworden en daardoor wat schade????
of je hebt er gewoon pech mee , .........kan natuurlijk ook
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door jacobsentertainment476 »

Je koopt een Volkswagen omdat deze een reputatie heeft opgebouwd als zijnde een goeie betrouwbare auto. En velen zullen het vast met mij eens zijn als ik zeg dat een diesel is ingereden met 100.000km op de klok. Dus als men een VW T5 koopt, en men bij 150.000/175.000km al tegen zulke problemen aan begint te lopen, wordt al snel een stelling gemaakt dat het geen betrouwbare auto is. Je mag toch redelijk aannemen dat een aandrijfas, stuurbekrachtiging, uitlaatspruitstuk en verstuivers niet echt tot de afdeling slijtonderdelen behoort. En vanzelfsprekend kan en gaat alles een keer kapot, maar deze paar onderdelen al zo snel ?? dat klopt in mijn ogen gewoon niet. En ik denk dat het weinig uitmaakt of je nou een commonrail of een pompverstuiver motor hebt. Ook bij een commonrail motor kan door design/constructieve fouten dingen sneller stuk gaan dan voorspeld. Uiteindelijk is de verkopende/producerende partij de gene die hier iets mee kan doen om de geloofwaardigheid van het product te behouden.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door Gerrit354 »

emil schreef:ik ben ook een tevreden t5 rijder !!!!!!!!!!!!!
ik heb een t5 van 2004 , wat de slechtste van de serie zou moeten zijn,
gekocht met 130.000km was service bus van een loodgieter geweest , omgebouwd naar rolstoelbus , nu 250.000km
en het enigste wat ik echt kapot heb gehad zijn het contact slot en beide deursloten
verder al wel thermostaat vervangen en gloei bougies maar die waren niet echt kapot en vallen onder onderhoud
dus ben wel blij met de t5

enneuhh robert.......................... rijstijl heeft er wel wat mee te maken, en hoeveel pk je er uit haalt
jij hebt hem toch laten chiptunen???????????? eerst verkeerde tuner ???????????
door de slechte tuning is de verbrandingstemperatuur te hoog geworden en daardoor wat schade????
of je hebt er gewoon pech mee , .........kan natuurlijk ook
Kijk in deze rubriek en zie de stelselmatige problemen:
http://www.t5-board.de/board/forums/106 ... 7c8bc4a554" onclick="window.open(this.href);return false; . Waarschijnlijk zijn de bekende problemen al bij jou bus geweest en voor die 130000 al vervangen, maar er zijn gewoon meerdere duidelijk ontwerpfouten die eigenlijk preventief op alle T5 hadden moeten vervangen, maar PON laat iedereen lekker doorrijden en het volle bedrag aftikken bij de dealer. Bij onze bus ook al 2 leidingen gesprongen, 1x remsysteem waardoor de gehele bekrachtiging weg was en 2e keer airco waardoor al het koudemiddel naar buiten kwam zetten. Zijn gewoon problemen die gewoon niet mogen plaatsvinden, omdat ze dermate gevaar opleveren dat er levens in het spel komen.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door robertTREBOR »

emil schreef:ik ben ook een tevreden t5 rijder !!!!!!!!!!!!!
ik heb een t5 van 2004 , wat de slechtste van de serie zou moeten zijn,
gekocht met 130.000km was service bus van een loodgieter geweest , omgebouwd naar rolstoelbus , nu 250.000km
en het enigste wat ik echt kapot heb gehad zijn het contact slot en beide deursloten
verder al wel thermostaat vervangen en gloei bougies maar die waren niet echt kapot en vallen onder onderhoud
dus ben wel blij met de t5

enneuhh robert.......................... rijstijl heeft er wel wat mee te maken, en hoeveel pk je er uit haalt
jij hebt hem toch laten chiptunen???????????? eerst verkeerde tuner ???????????
door de slechte tuning is de verbrandingstemperatuur te hoog geworden en daardoor wat schade????
of je hebt er gewoon pech mee , .........kan natuurlijk ook

Scherp meegelezen en een goede memory !! Compliments !!
Idd. eerst verkeerd getuned inmiddels al 1.5 jr./ 2.0 jr. terug ?
Dat foute tunen zat hem hoofdzakelijk in teveel voorinspuiting waardoor het vermogen enorm bruusk inkwam,
hierdoor kreeg met name de versn. bak het zwaar te voorduren !
Het echt niets te maken met lekke pompverstuiver ringetjes en beschadigde cijl. kop. Constuctieve fout van VW gewoon !
Pompverstuivers gaan bij de passat ook gewoon stuk tussen de 125 en 150dkm aan de vleet, dit is NIET normaal !
http://www.anwb.nl/auto/autoadvies/q126/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is slecht een van de honderden berichtjes die je op internet vind over de slechte pompverstuivers van VW.
Heeft niets met maandagmorgen te maken , gewoon pruts kwaliteit leveren voor duur geld.
Het imago van VW als betrouwbaar product loopt hierdoor ECHT een enorme deuk op.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: waarom vw met pompverstuivers uitkwam terwijl commonrail

Bericht door frank884 »

In de volvo vrachtwagen waar ik dagelijks mee rijdt en die 857000km heeft gelopen zitten ook pompverstuivers
en er is er nog nooit eentje kapot gegaan, en aan het motorblok op een paar sensors na nooit niks vervangen,
buiten olie vv en dergelijke natuurlijk
gaat volgens mij niet om het systeem Pompverstuiver of comonrail
maar om de kwaliteit van de spullen die ze erin hebben gepropt en dat is bij iedereen bekend dat is bij de T5 een stuk
minder dan bij de T4. (ofwel die periode van auto's bouwen waren bij VW de economen de baas en niet de constucteurs)
dat was bij Mercedes precies het zelfde de oude waren perfect en toen de MB 190 van jaren 90 werdt vervangen voor de
MB 180 die rotte zo weg.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie