Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dieptepunt

vragen over de T5
Plaats reactie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

dieptepunt

Bericht door vaniac »

De T5 blijkt toch meer besparingspotentieel te hebben dan ik tot nu toe gedacht heb. Het laagste gemiddelde verbruik was 7,4 L/100 km (2,5 tdi, rijklaar gewicht 2200 kg), totdat we deze week een paar lange ritten gemaakt hebben volgens de methode van het "nieuwe rijden". Het gemiddeld verbruik bedraagt nu 6,6 L/100 km met gebruik van de airco.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

autosnelweg tegen 90km/u !? m'n laagste is 8.3l/100km.....
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Bericht door mettesboy »

verklaar "nieuw rijden"

ik zit steeds tussen 7.8 en 8.4 voor een complete mix stad snelweg
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Voor het "nieuwe rijden"zie volgende link:
http://www.hetnieuwerijden.nl/

Het probleem met het brandstofverbruik bij de T5 hangt samen met zijn hoge gewicht en de luchtweerstand. Telkens weer optrekken vanuit stilstand kost veel brandstof. Ook het rijden met hogere snelheden. Vanaf 100 km/u neemt de luchtweerstand extra snel toe.
De truk om zuinig te rijden:
met weinig gas optrekken en zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling schakelen. Stadsverkeer in de 4e versnelling. Vanaf 60 km/u in de vijf en bij 80 in de zes. Verder ervoor zorgen dat je zo weinig mogelijk hoeft af te remmen en kunt blijven rijden. Op de autoweg niet sneller dan 100 km/u. Daarbij tevens de cruisecontrol inschakelen. Hierbij blijkt dat je gemiddeld niet veel langzamer rijdt dan wanneer 120 km/u of sneller probeert te rijden.
Uiteraard moeten de banden op de juiste spanning worden gebracht.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

vaniac schreef:Voor het "nieuwe rijden"zie volgende link:
http://www.hetnieuwerijden.nl/

Ook het rijden met hogere snelheden. Vanaf 100 km/u neemt de luchtweerstand extra snel toe.


De truk om zuinig te rijden:
met weinig gas optrekken en zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling schakelen. Stadsverkeer in de 4e versnelling. Vanaf 60 km/u in de vijf en bij 80 in de zes.
Kortom rijden als een ouwe sok.

We kopen met zijn allen een dikke bus met liefst 128kW en de luchtweerstand van een flatgebouw en laten deze chippen. Om vervolgens dit rijgedrag te vertonen.

ik kan het niet rijmen..

Schakelen tussen 2000 en 2500 toeren, volgens het nieuwe rijden,
Allemaal overheids gekwats en veel te algemeen voor diesel en benzine nota bene.

Kijk eens naar de koppelvermogenskromme van je motor, dan zal je zien dat je schakelmomenten heel anders zijn als op die site geadviseerd.
De 128Kw is bij 2500 toeren dan aan het einde van zijn vlakke koppelpiek, de 96 kw is er dan al ruim voorbij en neemt alweer af. De 77 Kw piekt maar even bij de 2000 toeren alleen de 63 kw past in dit plaatje nog.

Ik geef het eerlijk toe, ik rij wel eens te hard, en verbruik wel eens meer diesel als nodig is. Zolang de overheid ons nog bestraft als we uit eigen beweging op milieuvriendelijke PPO willen gaan rijden voel ik me niet schuldig.



Berrie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Het gaat er bij mij niet om dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar meer om de technische mogelijkheden te onderzoeken. In dit geval het minimum verbruik.
Ik ben er ook al achter hoe ik een verbruik van 14 L/100 km kan scoren. Dat is namelijk het eenvoudigst. Gewoon continu plankgas rijden.
Het andere uiterste qua verbruik is niet zo eenvoudig en daarom ook een uitdaging, zeker als je geen rijdend obstakel voor de medeweggebruikers wilt zijn.
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Bericht door Schildertje »

Vaniac, hoe zou je het verbruik i.c.m. een automaat naar beneden kunnen krijgen ? Net terug uit Italie heb ik moeten constateren dat het verbruik over 1100 km uitkwam op 10,2 ltr per 100 km. LWB 130 pk gechipt en gereden met vouwwagen zonder gek te doen met een gemiddelde snelheid van 110 km/u. Het verbruik is nagenoeg hetzelfde als bij dagelijks gebruik zonder aanhanger.....
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Bericht door koos 890 »

Berrie , je heb gelijk. Volgens mij rij het zuinigst achterop de sleepwagen van de ANWB. :klappen :gif :klappen :gif
Multivan
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jan 2007, 18:39
Locatie: Delfzijl

Bericht door Multivan »

Ben het helemaal met Vaniac eens. Ook ik rij met mijn Multivan die leeg 2280 kilogram zwaar is !!! veel zuiniger als de meeste forum leden aangeven. Het is de kunst om zo regelmatig mogelijk te gaan rijden. Niet als eerste bij een verkeerslicht weg willen schuren, maar rustig en regelmatig op trekken. Ook indien je op de autosnelweg gas moet terugnemen, niet de cruisecontrole weer indrukken en de auto zelf naar de ingestelde snelheid laten accelereren. Je kunt dit beter "voetmatig"doen en nadat je bijna de ingestelde snelheid hebt bereikt de cruiscontrole weer inschakelen. Verder moetje indien aanwezig de boordcomputer op het gemiddelde gebruik zetten. Je ziet dan tijdens de rit wat de gevolgen zijn van het rustig rijden. het verbruik zal steeds verder terug lopen. Verder moet je ver vooruit kijken en de auto indien mogelijk laten uitrollen met de versnelling in de hoogste stand en geen gas meer geven. Het grote gewicht van de bus zal ervoor zorgen dat je een lange uitloop hebt. Het is leuk om dee technische grenzen op te zoeken en te kijken hoe zuinig de auto kan rijden. Verder ben ik van Shell V-power overgestapt op Bp, echter deze brandstof is in de omgeving van Delfzijl slecht te verkrijgen omdat er weinig Bp popen zijn in dit gebied.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Schildertje schreef:Vaniac, hoe zou je het verbruik i.c.m. een automaat naar beneden kunnen krijgen ? Net terug uit Italie heb ik moeten constateren dat het verbruik over 1100 km uitkwam op 10,2 ltr per 100 km. LWB 130 pk gechipt en gereden met vouwwagen zonder gek te doen met een gemiddelde snelheid van 110 km/u. Het verbruik is nagenoeg hetzelfde als bij dagelijks gebruik zonder aanhanger.....
Ondanks dat je de automaat van de T5 handmatig kunt bedienen heb je niet alles in eigen hand. Een automaat met koppelomvormer heeft bij het optrekken altijd een bepaalde mate van slip en dit kost dus extra brandstof. De hydrauliekpomp in de automaat moet zijn energie ook ergens vandaan halen, ook dit kost weer extra brandstof.

Tijdens jouw vakantie heb je in de bergen moeten rijden met de aanhanger als extra gewicht. Ook dit kost extra brandstof. Dit zijn factoren waar je zelf geen invloed op hebt.
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Bericht door Schildertje »

Oke helder ! Ik vind het wel een leuk idee om eens te proberen zo zuinig mogelijk te rijden en ga dit de komende tijd zeker proberen !
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Daan
Berichten: 111
Lid geworden op: 18 jan 2007, 18:56
Locatie: baarn
Contacteer:

Bericht door Daan »

hoi Vaniac,met alle respect maar 80 in z'n 6 is niet economies hoor moet hij alleen maar harder trekken met veel te lage toeren ,ik rij elke dag ongeveer 220 km dus van Baarn naar vlaardingen -den -haag en terug heb alles wel geprobeerd ,maar net niet tegen de 100km per uur is toch het zuinigst .
ik rij ongeveer 1op 15,1,ik vertrouw de computer niet doe het nog op de ouwerwetse manier liters gedeelt door km ik red net niet de hele week op 1 tank 1020 tot 1080 km .(maar ook wel eens 900km hoor)
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Daan schreef:hoi Vaniac,met alle respect maar 80 in z'n 6 is niet economies hoor moet hij alleen maar harder trekken met veel te lage toeren ,ik rij elke dag ongeveer 220 km dus van Baarn naar vlaardingen -den -haag en terug heb alles wel geprobeerd ,maar net niet tegen de 100km per uur is toch het zuinigst .
ik rij ongeveer 1op 15,1,ik vertrouw de computer niet doe het nog op de ouwerwetse manier liters gedeelt door km ik red net niet de hele week op 1 tank 1020 tot 1080 km .(maar ook wel eens 900km hoor)
Uiteraard is de zesde versnelling bij 80 km/u alleen maar geschikt voor het rijden met constante snelheid. Dit laatste is weer afhankelijk van de verkeersdrukte. In druk verkeer is het bijna onmogelijk om echt zuinig te rijden.
Het onvoorspelbare rijgedrag van medeweggebruikers dwingt je vaak tot afremmen en weer snel optrekken.
Het is dus zaak om extra goed de verkeerssituatie in te schatten zodat je zo weinig mogelijk hoeft af te remmen.
Trouwens een gemiddeld verbruik van 1 op 15 is toch wel heel zuinig :happy :happy :happy :klappen :klappen
Gebruikersavatar
peter T5
Berichten: 384
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:09
Locatie: Almere

Bericht door peter T5 »

Nou dan schiet het lekker op als je op dat tempo naar je vakantie bestemming rijdt. Ik ben naar zuid-spanje (Carihuela) geweest ff 2600 km heen en ook weer terug. Heb natuurlijk geen 80 km/u gereden :bifun gewoon gaan met die 174 paarden en het verbruik ............................. vullen als ie onder een kwart komt :jumpklap
Afbeelding
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

vandaag terug uit zwitserland, met een (persoonlijk) record van ong. 8L/100km, 96kw 4motion transp. DC LWB. Nu en dan eens 140 en redelijk wat bergpassen. Het verbruik kan nog naar beneden, maar dan val je in slaap achter het stuur en ben je een gevaar op de weg in mijn ogen. Al bij al goede waardes voor zo'n groot log ding :bonk
Plaats reactie