Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor kapot

vragen over de T5
Plaats reactie
BennyVrieze
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:07

Motor kapot

Bericht door BennyVrieze »

Hoi allemaal mijn T5 2004 2.5 240pk heeft het begeven met 500.000 km tis spijtig,
Een profesionele heeft mij een motorrevisie aan geboden van a tot z. en weer goed voor 5ton.
Ik denk dat ik dit laat doen ,kost wel een beetje geld maar kan er geen andere voor kopen.
Wat ik hier wil zeggen is dat ,als men normaal met zo n T5 omgaat de 5ton kunt halen,in het verleden is hier nog nooit een sleutel aan geweest. als er interesse is geef ik het adres van de speciaist op dit gebied wel door. groetjes allemaal.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Motor kapot

Bericht door erik 924 »

Wat is er stuk dan?
Vastloper?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Motor kapot

Bericht door Oviivo »

Zet de kostprijs a.u.b. ook weg tegen een vervangmotor. Kost minder uren, lijkt me.

Zo'n motor koop je voor een paar duizend euro, natuurlijk erg afhankelijk van km-stand.

Ben ook wel benieuwd wat er stuk is, al is 5 ton een mooie stand :wjw
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor kapot

Bericht door Pascal-141 »

BennyVrieze schreef:Hoi allemaal mijn T5 2004 2.5 240pk heeft het begeven met 500.000 km tis spijtig,
Een profesionele heeft mij een motorrevisie aan geboden van a tot z. en weer goed voor 5ton.
Ik denk dat ik dit laat doen ,kost wel een beetje geld maar kan er geen andere voor kopen.
Wat ik hier wil zeggen is dat ,als men normaal met zo n T5 omgaat de 5ton kunt halen,in het verleden is hier nog nooit een sleutel aan geweest. als er interesse is geef ik het adres van de speciaist op dit gebied wel door. groetjes allemaal.
240PK ? :ie

Motorrevisie op een 2.5 ?? Die blokken worden eigenlijk nooit gereviseerd , is technisch te ingewikkeld en te kostelijk . (alu blok , voorzien van een speciale gecoate slijtlaag op de cilinderwanden ) "Reviseren" = cilinders uitboren , en dan ben je de slijtvaste laag kwijt . Dat moet dan opnieuw gecoat worden , en daar zit nou net de moeilijkheid.
Er word bijna altijd een ruilblok gebruikt.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Motor kapot

Bericht door ktmkrik »

Pascal-141 schreef:
BennyVrieze schreef:Hoi allemaal mijn T5 2004 2.5 240pk heeft het begeven met 500.000 km tis spijtig,
Een profesionele heeft mij een motorrevisie aan geboden van a tot z. en weer goed voor 5ton.
Ik denk dat ik dit laat doen ,kost wel een beetje geld maar kan er geen andere voor kopen.
Wat ik hier wil zeggen is dat ,als men normaal met zo n T5 omgaat de 5ton kunt halen,in het verleden is hier nog nooit een sleutel aan geweest. als er interesse is geef ik het adres van de speciaist op dit gebied wel door. groetjes allemaal.
240PK ? :ie

Motorrevisie op een 2.5 ?? Die blokken worden eigenlijk nooit gereviseerd , is technisch te ingewikkeld en te kostelijk . (alu blok , voorzien van een speciale gecoate slijtlaag op de cilinderwanden ) "Reviseren" = cilinders uitboren , en dan ben je de slijtvaste laag kwijt . Dat moet dan opnieuw gecoat worden , en daar zit nou net de moeilijkheid.
Er word bijna altijd een ruilblok gebruikt.
Bedoel je soms een nicasil cylinderwand Pascal?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor kapot

Bericht door Pascal-141 »

ktmkrik schreef: Bedoel je soms een nicasil cylinderwand Pascal?
inderdaad ja
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Motor kapot

Bericht door ktmkrik »

Pascal-141 schreef:
ktmkrik schreef: Bedoel je soms een nicasil cylinderwand Pascal?
inderdaad ja
Dat het duur is dat is een feit en klopt, maar is wel te doen toch en zijn genoeg bedrijven die het kunnen.
ATM- Powerseal- Pierre Karsmakers en ga zo maar door.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Motor kapot

Bericht door edjeraketje »

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... mympSeller" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeg maar hoe je hem wilt hebben! Er is iemand die een optie heeft op de motor maar dat is nog in de kinderschoenen.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Motor kapot

Bericht door robertTREBOR »

edjeraketje schreef:http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... mympSeller

Zeg maar hoe je hem wilt hebben! Er is iemand die een optie heeft op de motor maar dat is nog in de kinderschoenen.

Gr Edje

====================================
wat een ellende met die 5 cijl. 2500 vw diesels toch.....................................copy uit adv. tekst

en heeft bij 122.670 km nieuwe nokkenas en klepstoters gekregen.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Motor kapot

Bericht door edjeraketje »

@Robert

Ja die nokkenas vervangen is omdat ik een zinnig(precies) mannetje ben, even de scherpe randjes eraf halen en weer plaatsen daar ben ik niet van. Als het spul toch open licht dan gelijk alles maar goed.
Maar zoals die klepstoters van jouw eruit zagen zo slecht waren die van mij nog niet.
Bij verstuivers laat ik vooraf de nozzles al vervangen door betere, vind ik zelf de grootste boosdoeners van een hoop klachten. Het heeft mij al een (origineel) blok gekost en een keer een getuned blok. Beide keren de oorzaak van falende nozzles, bijkomend voordeel is dat de uitlaatgas temperatuur veelal lager word door een korter tijdstip van inspuiting.
Kijk dat zoiets gebeurd na tuning heb ik er vrede mee (risico van tuning), maar bij een geheel originele motor vind ik een slechte zaak.
Vind dat bij iedere beurt er naar de verstuivers gekeken zou moeten worden ( waardes uitlezen via Vagcom) en bij twijfel gelijk ringen vervangen, heb je de minste kans op schades.
Maar bovenstaande is mijn bescheiden mening.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Motor kapot

Bericht door ArnoV »

edjeraketje schreef:@Robert

Kijk dat zoiets gebeurd na tuning heb ik er vrede mee (risico van tuning), maar bij een geheel originele motor vind ik een slechte zaak.

Gr Edje
Waarom dan? Tuning gebeurd toch binnen de fabrieksgrenzen?
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Motor kapot

Bericht door edjeraketje »

ArnoV schreef:
edjeraketje schreef:@Robert

Kijk dat zoiets gebeurd na tuning heb ik er vrede mee (risico van tuning), maar bij een geheel originele motor vind ik een slechte zaak.

Gr Edje
Waarom dan? Tuning gebeurd toch binnen de fabrieksgrenzen?
Daar mag je idd van uitgaan, maar wanneer je als 1 van de eersten bent met tuning zijn meestal de foutjes nog niet ontdekt. Wanneer ik in 2005 had geweten waar ik nu inmiddels achter ben dan had ik destijds andere keuzes gemaakt.
En wanneer je uit gaat van jouw redenering dan zijn de "fabrieksgrenzen" wel bekend, dat is de software die er origineel inzit. Veel marges zitten daar niet in, want zelfs originele blokken/software gaan stuk.
Wanneer je op de duitse en engelse forums meeleest word je niet vrolijk.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Motor kapot

Bericht door jacobsentertainment476 »

edjeraketje schreef:
Vind dat bij iedere beurt er naar de verstuivers gekeken zou moeten worden ( waardes uitlezen via Vagcom) en bij twijfel gelijk ringen vervangen, heb je de minste kans op schades.


Gr Edje
Ed, leg mij eens uit hoe je kunt controleren via VCDS/VAG-COM dat de O ringen lek zijn. Zover ik weet kun je wel de openingtijd zien van de piezo klep, maar volgens mij zie je daar nog niet mee of het nou de cilinder in gaat of dat het bij de O ringen langs gaat.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Motor kapot

Bericht door edjeraketje »

Wanneer je rijdend nr 23 en 24 uitleest zie je de compensatie waarden, die mogen + 0.9 en - 0,9 zijn. Wanneer er 1 uitspringt heb je een indicatie dat er wat speelt. Vervolgens kun je een transparante slang op de retour van het brandstoffilter plaatsen en de volgende dag met 2 personen de bus starten 1 persoon start en de ander checkt op luchtbellen in de slang.
Dit is voor mij een manier om het te checken maar er zullen ongetwijfeld andere zijn.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Motor kapot

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik denk dat de heldere slang in de diesel retour de meeste uitslag zou kunnen geven. Persoonlijk lijkt mij dan de druk test bij koude motor een betere controle, maar zoals ik zeg dat is persoonlijk.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie