Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slecht op toeren komen AAB motor

vragen over de T4
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door John_belushi »

Hoi,
Na het vervangen van de koppelingscylinders leek de reis voorspoedig te gaan..
Maar de laatste dagen lijkt het wel alsof de motor niet op toeren wilt komen als ik het gas intrap...
Hou je het gas enigzins ingedrukt en je wacht even dan begint de motor in toeren te klimmen.. je kan dan ook wegrijden etc...
Op de snelweg rijd hij netjes door... 110km/h zonder gekke dingen maar hij reageerd nogal 'sloom' op het gaspedaal.
Ik weet dat de AAB niet een race monster is maar dit is wel heel erg overdreven en ik kan me niet herrinneren dat dit altijd zo was.

Het lijkt ook wel erger te zijn als de motor op temperatuur is gekomen...

Hij gaat binnenkort naar de garage voor de koppelingsplaten maarre zou graag willen weten wat er aan de hand is..

Groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Het lijkt erop dat de binnenkabel van de gaskabel droog staat, verroest is of een braam vertoont. AAB moet toch makkelijk 130/140 kunnen halen.
Bij uitgebreid zoeken even intikken "gaskabel". In de bijdrage van Herman744 staan hints. Succes.

Herman744
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door John_belushi »

Zal het vanavond eens controleren.
In ieder geval al bedankt voor het meedenken!!!

Groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad , de gaskabel kan wel eens de oorzaak zijn .

Als je de kabel aansluiting bij de pomp even losmaakt (kabel haakt over een bolletje , met een metalen schuifplaatje erover , is heel simpel los te maken) , dan kun je de gashendel rechtstreeks aan de pomp bedienen . Als hij dan wel beter reageerd op "het gas geven" , dan weet je dat de kabel de oorzaak is .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Herman744 »

Hoi Pascal,

Volgens mij hoef je de kabel daarvoor niet los te maken. Als gaskabel de oorzaak van de ellende is, kabel uiteraard wel losmaken om te smeren. Zit behalve aan de pomp nog op twee plaatsen bevestigd op het motorblok. Dan kabel hoog houden met met een goed smeermiddel vol laten lopen. Met een injectiespuitje gaat dat heel goed. Best Kroon derailleurTefspray gebruiken. Voor nood WD40. Maar dat houdt niet zo lang.

Herman744
Laatst gewijzigd door Herman744 op 30 aug 2013, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Multivan Generation »

Herman744 schreef:Hoi Pascal,

Volgens mij hoef je de kabel daarvoor niet los te maken.

Herman744
Dat wellicht niet,
maar daarmee haal je wel alle invloed van een eventuele "rotte/slechte" kabel even weg,
waardoor je diagnose beter gesteld kan worden.

Kan eventueel ook nog in de pomp zelf zitten, slijtage bijvoorbeeld..
En als de kabel helemaal los is, dan test je de pomp zelf, en zet je de kabel even "buitenspel"..

Of denk je niet?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Herman744 »

Peter,

Ik heb het verschijnsel: slecht optrekken 2x meegemaakt. Heb nooit de kabel vooraf losgemaakt. Als je het gas bij de pomp handmatig bedient, gaat het laatste stukje blanke kabel wel doorhangen.

Herman744
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Multivan Generation »

@ Herman,
zit daar dan zoveel extra ruimte in? :groteogen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Olaf »

Wanneer zijn het brandstoffilter/luchtfilter voor het laatst vervangen ? Als hij niet op toeren komt, rookt hij dan erg ?
Komt hij helemaal niet meer op toeren, of alleen af en toe ?
De gashevel op de pomp met de hand bedienen KAN lekkage veroorzaken aan de pomp, vooral als deze al redelijk versleten is.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Pascal-141 »

Olaf schreef:De gashevel op de pomp met de hand bedienen KAN lekkage veroorzaken aan de pomp, vooral als deze al redelijk versleten is.
En waarom zou dat ??? :muur Of je de hendel nou bediend door aan een kabel te trekken , of je beweegt de hendel zelf : waar zit het verschil ? Je hoeft echt niet met je hele gewicht aan die hendel te gaan hangen hoor :lach Gewoon je wijsvinger achter het bolletje en het hendeltje opzij duwen (radiale beweging) om gas te geven
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Herman744 »

Peter,

Er is een stukje van 10 cm wat geen buitenmantel heeft. Als de kabel toch al stroef loopt en je bedient het gas handmatig gaat hij op die 10 cm doorhangen.

Pascal,

Toen ik de truc met het schuifje nog niet kende, heb ik de kabel losgeschroefd. Daarbij verkeerde druk uitgeoefend. Gevolg: lekkend asje. Ik vind dat Olaf terecht waarschuwt. "KAN" zegt ie. Je moet dus zeker radiaal werken en daar heb jij dan weer gelijk in.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door John_belushi »

Oke ben aan het stoeien geweest met de kabel..
Radiator is service stand... kabel gevonden en die lijkt in rust wat los te hangen...
Geprobeerd de kabel los te halen van de pomp... dit lukte niet... misschien ben ik te voorzichtig. Er zit een blokje aan het einde van de kabel die op de hevel van de pomp zit. Deze zit enigzins los.. maar helemaal eraf halen lukte niet (ben wat angstig geworden na de melding dat ik de pomp naar zijn grootje kan helpen hiermee) Is het een 'klik'-systeem??

Maar met de hand de pomp bedienen heb ik wel het idee dat er sneller in de toeren word geklommen..
Alles weer dicht gemaakt en een rondje rijden. In eerste instantie geen verschil.... Maar toen heb ik het gaspedaal ipv indrukken naar boven gehaald en vanaf dat moment loopt de motor weer zoals vanouds...??? pakt goed op loopt beter stationair..?? het probleem lijkt wel kabel gerelateerd te zijn... als de koppeling vervangen wordt direct de kabel mee laten vervangen..

groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Gebruikersavatar
John_belushi
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 feb 2013, 15:54
Locatie: Utrecht

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door John_belushi »

Nieuwe gaskabel laten plaatsen...
Trekt weer op zoals het zou moeten..
Rijd, voor een AAB, vlot door in het stadverkeer..
Maar, altijd een maar, ik kom nu niet boven de 100km per uur uit.. met het gaspedaal plat op de vloer..
Ik ga ervan uit dat er iet afgeregeld moet worden.... maar wat==
Is het een kwestie van de kabel strakken zetten==

Groeten,
Jody
T4 Camper Westfalia Club 1995 AAB
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Misschien heb je hier iets aan. Hoop dat je Duits voldoende goed is. ESP is in ieder geval Einspritzpumpe=brandstofpomp. Door scrollen tot onder aan de pagina. Daar staat hoe je af moet stellen.

Succes,
Herman744
http://www.t4-wiki.de/wiki/Gaszug" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slecht op toeren komen AAB motor

Bericht door Multivan Generation »

en laat alvast wat teflon olie in je kabel lopen,
preventief voor later :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie