Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat moet ik hier nu mee?

vragen over de T5
Plaats reactie
Axe
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2013, 23:56

Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door Axe »

Heb een met zeer tevredenheid een anderhalf jaar een T5 131PK 2008. 194000 km. gelopen.

Ik constateerde zo begin tweede week augustus 2013 een bijgeluid bij de motor.
Aangezien ik niets heb opgemerkt aan het rijgedrag, hij trok goed op, geen rook, olieverbruik of meldingen van elektronica, voor de zekerheid toch de garage bezocht op 13-08-2013.
Diagnose: nokkenas en klepzadels. "Komt weleens voor".
Meteen auto laten staan voor reparatie en leenauto meegekregen.
Bij demontage op de dagen daarna zichtbare overmatige slijtage plekken geconstateerd en daarop de onderdelen besteld.
Vrijdag de 16e augustus montage uitgevoerd en bij test bleek het geluid niet verholpen en is vervolgens heel snel de motor in de kenmerkende soep gedraaid.
Zij hebben hun verzekering ingeschakeld en pas ( ik denk 28 of 29 augustus j.l.) afgelopen week een expert op bezoek gekregen.
Deze heeft opdracht gegeven de hele motor uit het voertuig te halen alvorens zijn expertise uit te voeren.
Bij deze expertise is er uit gekomen dat door hem geconstateerde "oude" schade aan tandwielen volgens hem de oorzaak ligt.
Nooit heb ik en de monteurs iets bij onderhoud beurten bij dezelfde garage iets van vernomen, zoals bij het vernieuwen van het oliefilter. Metaaldeeltjes. Of misschien daar nooit op gelet.
Bij het kortstondig proefdraaien is er nieuwe schade aan de tandwielen ontstaan waarop de distributie helemaal verkeerd is gaan staan.
Klaarblijkelijk lijkt het daarmee afgedaan.
Als het nu zo is dat als ik mijn auto op een aanhanger daar zou hebben afgeleverd lijkt mij dan zeer terecht.
Maar dat is immers niet het geval, hij reed geweldig, zoals altijd. Ben ook zeer tevreden met deze auto en ben er zuinig op. Die mannen weten dat en vinden het ook enorm vervelend. Er ligt een lange en goede relatie met dit bedrijf.
Na "reparatie" is hij stukgelopen.
Dan kan ik niets anders constateren dat er dan een foute diagnose is gesteld en had men bij de garage anders te werk moeten gaan, temeer om mogelijke cruciale risico's te vermijden. Door iets verder te kijken en had men de schade kunnen beperken.
Ik ben geen automonteur, maar ik weet wel enigszins hoe het mechanisch werkt.
Ze hadden uit voorzorg ook de carterpan kunnen demonteren (dat is niet zo veel werk) om even te checken of metalen brokjes in liggen, want die moeten er dus ingelegen hebben, vóórdat ze er mee gingen rijden.
Nu heb ik die metaaldeeltjes hierin zien liggen en is het motor-blok total-loss.
Hierboven omschreven stel ik de garage via mijn rechtsbijstand aansprakelijk, met medeweten van mijn garage, zodat hij alsnog misschien zijn verzekering hiervoor in kan schakelen.

Herkennen jullie dit.
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door ktmkrik »

Herken het zeker wel, bij een vorige bus ook zoiets tijdens een APK gehad met roetmeten, eigenaar van de garage kwam zelf met het voorstel het via de garage verzekering te laten lopen.

Ik denk persoonlijk dat je 1 fout hebt gemaakt, ik zou voordat ik de rechtsbijstand ingeschakeld zou hebben eerst met de garage eigenaar om tafel zijn gegaan om te overleggen wat zijn mogelijkheden zijn in dit geval.
Vaak is er wel een draai aan te geven dat ze het via de garage verzekering kunnen laten lopen.
Weet niet hoe de garage houder er nu tegen aan kijkt nu je hem met de rechtsbijstand confronteert...
Hoop in ieder geval dat het naar alle tevredenheid opgelost word voor jou!

Succes gewenst!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door vaniac »

Van dit soort schade heb ik nog nog gehoord bij een 2.5 pompverstuiver tdi. Zijn er in het verleden al eens grotere reparaties aan de motor uitgevoerd? Eventueel bij een vorige eigenaar? Zijn die reparaties vakkundig uitgevoerd? Is altijd de juiste oliespecificatie gebruikt? Dit laatste is uiterst belangrijk als je een AXD-motor hebt (oliespecificatie VW 506 01).
Axe
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2013, 23:56

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door Axe »

Dank voor jullie reacties,
Heb inderdaad deze actie juist op verzoek van de garage in gang gezet.
Deze is vandaag in een bericht van mijn maatschappij bevestigd dat zij die in behandeling nemen.
Begrijp mij goed, de garage is top. Die mannen weten wel wat zij doen.
Het is eigenlijk een actie van mijn maatschappij de verzekeringsmaatschappij van de garage te bewegen.
Ik hoop ernstig dat het lukt, dan zijn we allebei blij. Rij nu in een service leenauto, een Vito.
Zal erg blij zijn weer in onze fijne transporter te cruisen, mogelijk met een nieuw "hart".
:adhd :gekte
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door ronald tdi »

Hou Ons op de hoogte, ik ben zeker benieuwd hoe het lopen gaat.
Axe
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2013, 23:56

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door Axe »

Ik hou jullie op de hoogte.
De volgende ontwikkeling is dat mijn Arag verzekering gaat mijn situatie behandelen.
Mijn garage heeft vandaag een motor binnengekregen.
De motor is een jaar jonger en heeft 120.000 km. gedraaid met een automatische transmissie.
Tevens drie maanden garantie.
Mijn T5 is uit september 2008 en heeft 194.000 km. gelopen.
Heb hier wel een goed gevoel over.
Kan niet wachten tot alles klaar is.
De monteurs zijn enthousiast. Degene die het gaat doen vind dit soort klussen het mooiste om te doen.
Heerlijk alles checken en mooi opbouwen.
Ben erg benieuwd.
:driveT5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik zou bijna denken dat ze na reparatie de bout van het tandwiel op je nokkenas niet hebben vast gezet :muur
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Axe
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2013, 23:56

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door Axe »

Dank voor jullie reacties.
Bij deze hoe de ontwikkelingen zijn.
ARAG wilde een contra expertise en per abuis bij dezelfde instantie.
Dit kon dus niet. Maar heeft kennelijk een ander inzicht gegeven in de uitgevoerde expertise.
Kortom, na contact met degene die de expertise heeft uitgevoerd heeft hij na onderhoud met mijn jurist van ARAG besloten dat de garage in gebreke is geweest met een foute diagnose. De verzekering van de garage vergoed het hele herstel.
Dit is nogal wat, want ze hebben ook de hele drukgroep, koppeling en vliegwiel vernieuwd.
Uitvoerig getest en afgelopen woensdag opgehaald. Tjonge wat rijd dit toch fijn.
Echt top van de garage en alle betrokkenen.
Op hun verzoek periodiek even bij hun langs om te checken op lekkerij en dat de vloeistoffen op niveau blijven.
Het recht dat een verzekering staat waar die voor bestemd is, is bij deze behaalt.
Mochten jullie nog tips hebben, graag!
:driveT5 :ikrij :adhd
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Wat moet ik hier nu mee?

Bericht door ronald tdi »

Kan niet anders zeggen dan van harte.

Nog vele zorgeloze km's gewenst.
Plaats reactie