Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door WouterW »

Kon wel op 20w-50 hebben gedraaid ofzo..of te weinig olie...die lagerschalen hebben gebrek aan smering gehad, geen materiaalfout dunkt me.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ja ik kan mij heel goed voorstellen dat lichtelijk flauw bent.......
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Oviivo »

WouterW schreef:Kon wel op 20w-50 hebben gedraaid ofzo..of te weinig olie...die lagerschalen hebben gebrek aan smering gehad, geen materiaalfout dunkt me.
hmmm, daar moest ik ook aan denken ... verkeerde olie? .... ik ken namelijk het probleem van gevoeligheid voor olie vanuit een ander merk ...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Te weinig olie is uitgesloten, er gaat gewoon een zoemer af en een oranje oliekannetje in beeld zodra er van de 7 ltr. 1 ltr. bijgevuld moet worden, dus nog 6 ltr. erin dan.
Verkeerde olie dat zou wel erg triest zijn, uitsluitend onderhoud gehad bij de off. VW dealers.
eerst; Maarten de Koning in Capelle ad IJssel
daarna; Auto Maasstad in Vlaardingen


Als de dealer niet eens weet welke olie erin moet...................................
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 03 sep 2013, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door WouterW »

De grootste schade kan de eerste 40dkm al wel aangericht zijn...wil hiermee alleen zeggen dat er buitengewone lagerschade zichtbaar is dat losstaat van de AXD/AXE/BNZ/BPC motor en kwaliteit cq. ontwerp ervan. En inderdaad ..de R5 is erg kritisch wat betreft oliespecs..
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

WouterW schreef:De grootste schade kan de eerste 40dkm al wel aangericht zijn...wil hiermee alleen zeggen dat er buitengewone lagerschade zichtbaar is dat losstaat van de AXD/AXE/BNZ/BPC motor en kwaliteit cq. ontwerp ervan. En inderdaad ..de R5 is erg kritisch wat betreft oliespecs..

Ik heb de ond. historie gezien VOOR aankoop bij Maarten de Koning, na 12 mnd. de eerste beurt op 20.000km gehad daar.

Ik ga nooit over EEN nacht ijs, daarom valt het me allemaal zo vreselijk tegen !

Ik verdenk VW er gewoon van dat ze expres inferieure materialen gebruiken om de werkplaats te spekken.

Ik hoop dat jullie meer geluk hebben met je T5 dan ik ! Over 2 wkn. krijgt tie een rot schop en koop ik wat anders, het

hoeft helemaal geen bus meer te zijn. Kan ook gewoon een Kia Rio worden met 14% bijtelling zonder WB en 7 jr. GARANTIE

Of een Ford Fiesta Ecoboost

Ik wil in ieder geval niet meer in die onzekerheid leven van iedere keer weer voor giga kosten te komen te staan, want

een ding is zeker, de kwaliteit is allerbelabberst en de reparatie's peperduur !

tevens is er pas EEN van de VIJF pompverstuivers vervangen , die per stuk dik 1000 euro kosten en waarvan te

verwachtten is dat ze er ook aan zitten te komen, hup weer 4000 euro armer als dit zich aandient !

Dat zou dan 10.000 euro autokosten zijn binnen 6 mnd.!! Ik weet wel leukere dingen te doen met mn geld !
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 28 aug 2013, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Deki »

Ben het met je eens Robert !! ken wat mensen die bij VW & AUDI werken die zeggen het zelfde dat het hele slechte motoren zijn en dat ze dat donders goed weten.

schijt spullen die ze hebben verkocht aan de mensen dit word zeker mijn laatste Transporter !

Houd ziels veel van VW transporters maar die bak eet mijn geld op :bbq
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Pascal-141 »

robertTREBOR schreef:Te weinig olie is uitgesloten, er gaat gewoon een zoemer af en een oranje oliekannetje in beeld zodra er van de 7 ltr. 1 ltr. bijgevuld moet worden, dus nog 6 ltr. erin dan.
Verkeerde olie dat zou wel erg triest zijn, uitsluitend onderhoud gehad bij de off. VW dealers.
eerst; Maarten de Koning in Capelle ad IJssel
daarna; Auto Maasstad in Vlaardingen
en heden; Hoogeboom Spijkenisse

Als de dealer niet eens weet welke olie erin moet...................................
Tja ... Je zou de eerste niet zijn hoor , écht niet , waarbij ze (dealer) er een verkeerd olietype ingooien !!!
Als je het niet zelf kan/mag zien , weet je het nooit met zekerheid.

Net zoals WouterW al zei : de R5 motoren zijn héél gevoelig aan gebruik van het juiste type olie , anders is de kans groot op vroegtijdige lagerschade ...laat dat nou net zijn wat ik meen te zien op jouw foto's ...
Wie garandeerd jou dat de garage er bvb de LL III (long life 3) olie ingegooid heeft , en niet bvb "gewone" universele longlife olie , of zelfs gewone volsyntheet ?
Tja , wie zal het zeggen wat er precies gebeurd is bij jouw motor ? Of wat de juiste oorzaak is?

Ik ga er 100% mee akkoord dat de T5 kwaliteit lager is dan de T4 kwaliteit . Maar ik ga er niet mee akkoord dat de T5 echt ondermaatse kwaliteit heeft . Er rijden er méér dan genoeg rond die gewoon geen problemen ondervinden , en dat terwijl ze ook al enkele honderduizend km gedraaid hebben.

Ik ben zelf heel tevreden over mijn T5 , heeft nu bijna 175.000km gelopen , en ik durf gerust te zeggen dat ik hem ZWAAR belast , vaak zware aanhangers erachter , heb ook een euh 'stevige' rijstijl . En dat ding is ook nog heel goedkoop wat betreft onderhoud : om de 15.000km vervang ik de (Longlife III) motorolie , en vervang het oliefilter (welke ook heel makkelijk is). De motorolie en filter kosten me nog geen 50eur per beurt . En om de 30.000km vervang ik ook de andere filters mee.
Uiteraard kan er altijd wat kapot gaan , ook de mijne kan morgen al dienst weigeren (zoals iedere auto) , maar tot op heden ben ik er tevreden mee.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door ktmkrik »

En daarom vervang ik juist de olie en filter jaarlijks zelf, dan weet je zeker wat er op zit en kom je ook niet voor verrassingen te staan!
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door WouterW »

ktmkrik schreef:En daarom vervang ik juist de olie en filter jaarlijks zelf, dan weet je zeker wat er op zit en kom je ook niet voor verrassingen te staan!
Same here... :goodidea
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door WouterW »

Deki schreef:Ben het met je eens Robert !! ken wat mensen die bij VW & AUDI werken die zeggen het zelfde dat het hele slechte motoren zijn en dat ze dat donders goed weten
Kan maar zo zijn dat diezelfde VAG-mensen LL-3 507.00 in een prė 2006 2.5 T5 kieperen of LL-2 506.01 in een BNZ/BPC....ik verbaas mij nergens meer over onderhand...
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door teevijf »

Er wordt meer stukgesleuteld dan stukgereden is mijn ervaring...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door robertTREBOR »

Morgen staat me bus er precies 3 weken ! Nog steeds is hij niet klaar.
Inmiddels heb ik een gratis verv. skoda 3 cijl. Tubo diesel gehad .omdat ook een huurauto van 44 euro p/dag aardig aantikt
als je hem 3 wkn. nodig hebt.
Hoe dan ook, verkeerde olie of niet, het product is met zijn kapotte ovaal geslagen schachtten en lekkende rubbers in de cijlinderkop na 130.000 km in mijn ogen een wanprestatie van VW, en dat heeft niets met de olie te maken.
Van een dieselmotor mag je verwachtten minimaal 3 ton probleemloos te kunnen rijden.
Er komt een nieuwe kop op met stalen bussen erin voor de nieuwe eigenaar,omdat ik alleen iets wil verkopen wat goed is.
Maar normaal is het echt niet een rekening van 4500 euro euro op 130 dkm.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Oviivo »

Ik weet niet hoe het komt, wellicht door je zwart/wit manier van schrijven, maar ik krijg altijd het gevoel dat je ons allemal wilt overtuigen dat een T5 slecht is. Ik begrijp je slechte ervaring en ik hoop dat het goed wordt opgelost. :wjw
Laten we aan de andere kant niet vergeten dat je bus niet helemaal origineel meer was qua motorsoftware en dat je verkeerde olie ook niet wilt uitsluiten. Volgens mij kan ook dat invloed hebben.
Ik geloof verder ook echt wel dat er zwakke punten in de motor zitten, je hoort vaak van dezelfde klachten :muur
Maar een beetje nuance is soms ook prettig om te lezen :peace
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht aanslaan bij langer dan 24 uur stilstaan

Bericht door Multivan Generation »

Oviivo schreef:Ik weet niet hoe het komt, wellicht door je zwart/wit manier van schrijven,
Maar een beetje nuance is soms ook prettig om te lezen :peace
Er zijn zoveel tinten grijs....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie