Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

vragen over de T5
Plaats reactie
Basil
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jul 2013, 12:43

Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

Bericht door Basil »

Sta op het punt een Caravelle te bestellen omgebouwd naar lichte vracht-dubbele cabine, dus met scheidingswand achter de twee de zetelrij.
Twee zaken waar ik toch enigszins bezorgd over ben :


Kan je bij een Caravelle lichte vracht nog de 2e rij banken (dus voor de scheidingswand) eruit halen, aangezien het lint om de banken naar voor te klappen achteraan zit, tegen de scheidingswand en dus niet meer bereikbaar lijkt na plaatsing van de wand.

Blijft bij een korte wielbasis de plaats van de zetels op de tweede zetelrij behouden of plaatst men die meer naar voor om aan de wettelijke laadruimte te komen achter de wand (in de kofferruimte).
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

Bericht door vaniac »

Als je het betreffende lint verlengt kun je leuning ook vanaf de voorzijde omklappen :yes
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

Bericht door ronald tdi »

Er is een maat die minimaal moet zijn qua laadruimte.
Ik weet het niet precies uit mijn hoofd en gezien je schrijven weet ik ook niet of het in belgie het zelfde geld als in nederland.
De belastingdienst kan je de info vinden betreft de maatvoering in nederland.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

Bericht door Pascal-141 »

ronald tdi schreef:Er is een maat die minimaal moet zijn qua laadruimte.
Ik weet het niet precies uit mijn hoofd en gezien je schrijven weet ik ook niet of het in belgie het zelfde geld als in nederland.
De belastingdienst kan je de info vinden betreft de maatvoering in nederland.
Die "maat" is = de lengte van de laadruimte moet minimaal 50% van de wielbasis bedragen.
:knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

Bericht door ronald tdi »

OK
Ik dacht dat het minimaal een euro pallet maat moest zijn.
120x80 cm.
Niet dus....

even gegoogled en zie hier;
http://www.autobelastingen.nl/informati ... ele-cabine" onclick="window.open(this.href);return false;

ten minste 150 cm lang en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, welke is geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur
ten minste 40% van de lengte is vóór het hart van de achterste as geplaatst
laadruimte ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

Bericht door Multivan Generation »

ronald tdi schreef:OK
Ik dacht dat het minimaal een euro pallet maat moest zijn.
120x80 cm.
Niet dus....

even gegoogled en zie hier;
http://www.autobelastingen.nl/informati ... ele-cabine" onclick="window.open(this.href);return false;

ten minste 150 cm lang en bovendien ten minste 2/3 van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot, welke is geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur
ten minste 40% van de lengte is vóór het hart van de achterste as geplaatst
laadruimte ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm
Niet van belang.
De auto gaat onder de Belgische wet rijden, en daar worden de eisen zoals Pascal ze vernoemde rijden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

Bericht door mettesboy »

ik rijd hier in belgie rond met een verlengde caravelle dubbele cabine met originele zetelrij

Ik kan je het volgende zeggen:

Ja je kan de zetels nog eruit halen!
Is dit makkelijk..... niet echt, het lusje om de leuning van de tweezit neer te klappen, dat gaat nog, dit kun je opvissen door je hand tussen de rug en de zit te proppen (je vind het wel)
De bank eruitklappen is iets anders, de wand is wel felxibel genoeg om je handen ertussen te proppen, maar dat is een heel gedoe...Als je het linkse lusje eruit krijgt en dan het rechts wil nemen, dan klikt de bank linsk weer vast...
Ik heb de lusjes verlengd met 2 linten. dan kan je er makkelijk aan trekken.

De zetelrij blijft op de originele plaatsen staan. (nee voor belgie wordt de vloerindeling niet speciaal anders gemaakt.)
Ik heb de lange wielbasis. Als je de zetelrij eruit haalt, dan verschiet je je een bult.
Wat een ruimte komt er dan nog vrij!

Belgische wetgeving voor dubbele cabine onder lichte vracht: Tot op 20cm hoogte gemeten vanop de vloer moet de lengte van de laadruimte minstens de helft van de wielbasis zijn (dus 150cm voor korte wielbasis, 170cm voor lange wielbasis)
de lange heeft een laadlengte van ca 195cm) Tevens moet de wand volledig dicht zijn, in de laadruimte mogen geen bevestigingspunten meer aanwezig zijn voor nog een extra bank!.
Officieel mag je in de scheidingswand ook geen gaten boren voor bv luidsprekers (al zie ik dit vaak wel.)

groeten
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Basil
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jul 2013, 12:43

Re: Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

Bericht door Basil »

Bedankt voor alle feedback, zo ben ik zeker. Een lokale dealer vertelde me dat de 2e rij zetels 2cm meer naar voor worden geplaatst...dit kon ik zelf toch moeilijk geloven.
Ik zou een korte wielbasis aankopen, dus vereiste laadruimte = 150cm laadruimte

@metteboy : is het moeilijk om de linten te verlengen ? Extra linten te bestellen via de vw dealer ?
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Scheidingswand lichte vracht-dubbele cabine Caravelle

Bericht door mettesboy »

goh, moeilijk?

nee absoluut niet. ik heb 2 riempjes genomen waar je normaal een slaapzak mee op een rugzak kan binden (lintjes van ongeveer 1 meter met een gespje aan het einde.)
gewoon door de lus van de zetel gestoken, lintje door de gesp en voila...
Als je echt wil kan je ze bv aan de stangen kopsteunen vastmaken, dan kan je er altijd direct bij. Je moet de linten echt wel recht naar boven trekken als je de bank wil lossen, als je schuin trekt dan moet je wel heel veel kracht zetten.
Is echt maar 5 minuten werk hoor.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie