Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlezen standkachel

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Oskar 725 »

repelsteeltje schreef:ik heb een 2000er met een d3w zuheizer, ding is niet met diagnose kast of VAG-COM uit te lezen, als je het werkplaatshandboek er op naslaat ook niet. Dingen moet je uitbouwen en naar de specialist brengen :bonk (gaan we dus niet doen)

gelukkig werkt hij tot nu toe gewoon......
Helemaal waar repelsteeltje, het zijn er ook maar een paar die deze functie hebben, je komt met je standkachel dan ook terecht bij de Eberspächer dealer en deze kan hem wel uitlezen met eigen diagnose software.
De meeste storingen aan deze kachels hebben te maken met de stroom voorziening of de gloeibougie / vervuiling. Als dit het niet is kan je altijd nog naar de Eberspächer dokter :bonk :jumpklap :bifun
Groet, Oskar.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Egbert&Manon »

Da's te makkelijk Oscar.
Dit is :wjw
We doen het (zoveel mogelijk) zonder de dokter :werkaanT4
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

Alle Eberspacher waterkachels(D3W, D4W) zijn uit te lezen over de k-lijn. Als dit niet zo is zit waarschijnlijk de diagnosedraad niet op de potentiaalverdeler boven de zekeringkast aangesloten (TV14), dus niet uit te lezen met de OBD2 stekker maar zit er aan de kabelboom een extra stekker (6-polig Eberspächerstyle) waar dan deze draad aan zit. Daarop geplugd zit normaalgesproken de bedrading van de 5 graden temp schakelaar. Als je de pinout weet van de OBD stekker dan weet je hier wel raad mee.

NB Ben in geen enkel schema van de d3w d4wz of s CAN tegengekomen.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Rotor schreef:
Roger B. (11)61 schreef:
nixstandaard schreef:http://link.marktplaats.nl/370290083

Kijk eens naar deze link

dit is `n kachel met ingebouwde pomp

mvrgr nixstandaard
en wat wil je hiermee zeggen? dat je een kachel te koop hebt?

De kachel in je link is een Hydronic, dat is een motorverwarmer voor achteraf inbouw. De topicstarter heeft en bijverwarmer in zijn auto die ie graag weer aan de praat wil krijgen.

overigens is 600 euro voor een gebruikte Hydronic zeker geen koopje.


De zuheizer van VW is een hydronic waarbij de zwarte halve cilinder een vlakke plaat is, de brandstofpomp en waterpomp zijn extern geplaatst. verder dezelfde kachel met 3kw (D3WZ) of 4kw (D4WZ)
door Roger B. (11)61 op do okt 21, 2010 10:58 am

in een advertentie van een ander gaan z@#ken over de prijs die wel of niet te hoog is en dat het elders goedkoper is is niet echt wat je noemt netjes in mijn ogen....

ik heb ook weleens dat ik denk, nouww daar koop je het ook nieuw voor.... maar volgens mij heb ik me daarover in de betreffende advertentietopics nooit over uitgelaten.
is DIT een advertentie topic dan?? Als ie deze advertentie in "te koop" gezet had had ik nevernooit kommentaar op de prijs gegeven.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door repelsteeltje »

dijk schreef:Alle Eberspacher waterkachels(D3W, D4W) zijn uit te lezen over de k-lijn. Als dit niet zo is zit waarschijnlijk de diagnosedraad niet op de potentiaalverdeler boven de zekeringkast aangesloten (TV14), dus niet uit te lezen met de OBD2 stekker maar zit er aan de kabelboom een extra stekker (6-polig Eberspächerstyle) waar dan deze draad aan zit. Daarop geplugd zit normaalgesproken de bedrading van de 5 graden temp schakelaar. Als je de pinout weet van de OBD stekker dan weet je hier wel raad mee.

NB Ben in geen enkel schema van de d3w d4wz of s CAN tegengekomen.

dat wil zeggen dat als ik een adaptorkabel maak waarbij ik de K-lijn naar de aansluitstekker van VAG-COM op de juiste pin zet dat hij met VAG-COM te benaderen en uit te lezen is??? Dat wil ik nog wel eens zien gebeuren, graag iemand die dit al voor elkaar heeft gekregen; zou mooi zijn.

Het aansluitschema kan je zelf bedenken, dat is drie draads. (massa, + en K lijn.)

Als je de K lijn van een eber op de potentiaalverdeler aansluit gaat je hele handel in de auto gek doen, en storingen maken bij het leven. zo goed werkt het systeem........ VW heeft hem niet voor niets niet verder dan naast de kachel bedraad; meestal weten ze wel waar je mee bezig bent.
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

repelsteeltje schreef: dat wil zeggen dat als ik een adaptorkabel maak waarbij ik de K-lijn naar de aansluitstekker van VAG-COM op de juiste pin zet dat hij met VAG-COM te benaderen en uit te lezen is??? Dat wil ik nog wel eens zien gebeuren, graag iemand die dit al voor elkaar heeft gekregen; zou mooi zijn.

Het aansluitschema kan je zelf bedenken, dat is drie draads. (massa, + en K lijn.)

Als je de K lijn van een eber op de potentiaalverdeler aansluit gaat je hele handel in de auto gek doen, en storingen maken bij het leven. zo goed werkt het systeem........ VW heeft hem niet voor niets niet verder dan naast de kachel bedraad; meestal weten ze wel waar je mee bezig bent.
Lees ff wat er staat en niet wat je wilt lezen, ik heb niet gezegd dat je de k-lijn vd kachel op je potentiaalverdeler aan moet sluiten, maar dat je de 6-polige stekker van de kachelbedrading kunt gebruiken.
Op de OBD-stekker + op pin 16, massa op 4 en k-lijn op 7.
In vag-com naar Aux.Heat en je leest hem uit.
Bijlagen
img11.jpg
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door repelsteeltje »

aha, mooi dat dat kan, dit is zoals ik het bedoelde.

gaan we proberen, ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door dijk »

Nog een kiekje
Bijlagen
img12.JPG
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door repelsteeltje »

er komt een project aan:

het maken van een knap verloop van steker T6 http://www.t4-wiki.de/wiki/index.php?ti ... 1222175250
naar een contrasteker die zo in de dongle van de VAG-COM past..... Ofwel eberspacher uitlezen in ingebouwde toestand, met de laptop :-)

kosten momenteel geschat op zo'n € 15, en een uurtje rommelen.....

benodigd van de vw dealer:

3A0 973 713 stekerhuls contra op T6
000 979 131 losse leiding met 2 stekers: (3 benodigd)

3A0 972 695 contradeel diagnosesteker (dus het deel wat onder het stuur in de afdekking geklikt is)
000 979 011 losse leiding met 3 stekers: (2 benodigd)

verder krimpkous soldeerbout, aansluitschema zoals onze toyotavriend hierboven heeft gemeld.....

als het werkt, horen jullie het absoluut.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door repelsteeltje »

nou, ben er vandaag eindelijk aan toegekomen:

kabel gemaakt, hoera werkt op zich. Maar, vag-com vertikt het in alle houdingen om verbinding met de eberspacher D3WZ te maken. Je ziet ook zodra je de boel aansluit dat de eber de K-lijn direct begint te verzieken. Lampje knippert zich al ziek voordat er iets gevraagd wordt.

Dus, even verder op het net gezocht, het was toch waardeloos weer vandaag. De software van mr eberspachter himzelf heb ik gevonden..... (hoe en waar zoeken jullie zelf maar uit, doe ik geen mededelingen over, dus zegt genoeg) Werkt met een iso adaptor, waar kennen we die ook van. De meeste van jullie hebben hem. Jawel, het is de ouderwetse adaptor van vag-com, met optocouplers wel te verstaan. Met iets anders gaat het waarschijnlijk niet werken.


Volgende elektrische koppeling gemaakt:

Eberspachersteker T6 (achter koplamp) --------------- Diagnosesteker vag-com
T6/6 (diagnoseleiding eberspacher) --------------- k-lijn, pen 7
T6/5 (massa) ------------------ massa pen 4
T6/2 (+ 12 volt) -----------------+ 12 volt pen 16

note hierbij is dat pen T6/3 en T6/4 doorverbonden moeten worden, dan sluit je de buitentemperatuur clickson uit. De kachel brand dan bij alle buitentemperatuur. De software wil de kachel ook in de toestand zien waarbij hij in princiepe zou moeten aanslaan.

uitlezen is nu mogelijk, storingen resetten ook. Meer willen we niet.

Voordeel van dit systeem, alle ooit gemaakte standkachels van eberspacher die een softwarematige besturing hebben zijn nu uit te lezen....

oftewel doel van deze missie is behaald.
Jan-
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:46

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Jan- »

(Al een oud topic maar ik denk dat mijn vraag hier het beste op aan sluit)

Ik heb een Eberspacher dieselkachel type D2 252069. Deze is uitgebouwd en doet niets meer. Laatst probeerde hij wel op te starten. De fan ging draaien en de kachel trok af en toe wat extra stroom, vermoedelijk voor de gloeiplug. Maar de pomp ging niet tikken en bleek stuk te zijn. Maar nu (met een pomp die wel tikt maar misschien niet pompt) werkt de kachel niet meer. Ik denk te vaak te vergeefs opgestart. Ik heb geen klokthermostaat waarmee ik foutcodes uit kan lezen. Ik wil hem daarom uitlezen met diagnose software en een USB OBD reader: http://www.ebay.com/itm/VAG-COM-KKL-409 ... OC:NL:3160" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb geen speciale diagnose kabel, maar ik heb de OBD stekker bij de thermostaat als volgt aangesloten:

Code: Selecteer alles

   OBD               Eberspacher
pin  omschr.    omschr.       kleur
---  -------    --------      -------
16   12V        voeding +     rood  
7    K-line     diagnose      Blauw/wit
4/5  min        voeding -     bruin
                Ingeschakeld  geel
Ik gebruik de Edith software van Eberspacher. ‘USB selective Suspend’ is op disabled gezet. Ik zet de knop op de thermostaat aan. Op de gele draad staat dan ook 12V en op de diagnose draad is deze spanning iets lager.

Helaas krijg ik een timeout bij het uitlezen/testen van de kachel. Ik zie dan de spanning van de K-line wel even iets lager worden tijdens het uitlezen. De spanning is 13,8V en komt van een accu die aan de lader staat.

Bij de USB serial port instellingen zou je de "warte zeit" op 1 ms moeten instellen, maar die instelling krijg ik niet te zien. zie http://www.autoteileost.de/Manuell/edith.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Probleem is nu dat ik niet goed weet hoe ik dit verder kan onderzoeken. Misschien ligt het aan mijn laptop, Windows 7, driver, OBD adapter of aan de kachel. Voordat ik hierin verder wil ga investeren zou ik graag willen weten wat wel werkt. Het mooiste zou zijn als iemand met uitleesapparatuur mij kan helpen wat ik zou moeten aanschaffen om voortaan zelf foutcodes uit te lezen en te resetten. Ik woon in Harderwijk maar heb er geen probleem mee om een stuk te rijden. Ook tips wat ik nog kan proberen zijn natuurlijk welkom.
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door PJJ-65535 »

>>>>>>>>> Post gewijzigd op 23-sept-2013 (lokatie software en nog uit te voeren wijzigingen) <<<<<<<<<<<<

Ik heb zeer recent een artikel geschreven over diagnose van alle Eberspacher kachels, inclusief een zip file met alle benodigde software.

http://vakantietuin.nl/Downloadmap/Eber ... H-V4.1.pdf

De software (compleet met drivers handleidingen etc) staat op:
http://www.eldiape.com/zuheizer/diagnose-Espar.zip" onclick="window.open(this.href);return false;

Er staan nog enkele spelfouten in de PDF beschrijving, deze verbeter ik eerdaags.
Ook zal ik de versies van de drivers aanpassen
suc6

Pieter.
Laatst gewijzigd door PJJ-65535 op 23 sep 2013, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door PJJ-65535 »

Helaas krijg ik een timeout bij het uitlezen/testen van de kachel. Ik zie dan de spanning van de K-line wel even iets lager worden tijdens het uitlezen. De spanning is 13,8V en komt van een accu die aan de lader staat.
Gebruik de Virtual Com Port drivers uit de software (zie link hierboven)
Let op of je een VAG-HEX plug (Nieuw model) of OBD-II connector (ouder model) hebt.
Drivers zijn bijgevoegd, werkt absoluut zeker op XP (beide getest met diverse connectors)

groet
suc6
Life's no monkey business.........
Jan-
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:46

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door Jan- »

Dat is een mooi document Pieter wat je hebt gemaakt. Compleet met alle bestanden. Na lang zoeken had ik dit ook zo ongeveer bij elkaar geschraapt. Ik heb voor de zekerheid jouw FTDI-drivers weer geprobeerd, maar kom weer tot het zelfde resultaat. Ik kan geen vertragingstijd / Latency timer invullen wel een receive en transmit buffer tussen 1 en 16. Maar laag of hoog maakte niets uit. Zowel op Windows 7 als op XP uitgeprobeerd.

Ik vraag me af of mijn blauwe OBD plug wel geschikt is. Het heeft alleen maar 1 rode led. Op de ene kant staat "VAG KKL" en op de andere kant "KKL-VAG-COM for 409.1 CE"
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Uitlezen standkachel

Bericht door PJJ-65535 »

Ik ken jouw plug niet specifiek,

lijkt mij een OBD plug met K-L line protocol.
FTDI drivers moeten dus waarschijnlijk werken, zijn door mij gestest op XP, niet op W7

Vragen:
- Weet je zeker dat je kachel aanstaat (zowel spanning op je temp-sensor als op je D+, loopt je motor, staan je kachelventailator aan. (Zonder een "draaiende" kachel.. cq spanning op de noodzakelijke leidingen heb je ook een communicatie fout)
- Werkt Vagcom met deze plug wel (gewone VW-diagnose dus?)
- Welke drivers heb je hiervoor.. USB of VCOM?
- Kun je de FTDI drivers VCOM poort selecteren... en blijft je VAGCOM dan werken (heb ik zelf nooit geprobeerd, dus ik weet niet of dit ook zo moet zijn).

suc6
Life's no monkey business.........
Plaats reactie