Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slippende koppeling

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gsadv
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mei 2013, 22:01

slippende koppeling

Bericht door Gsadv »

Hoi,

Ik heb sinds kort last van een slippende koppeling. Dit begint vanaf de 4e versnelling. Als ik dan flink gas geef dan schiet het toerental omhoog en de auto blijft dezelfde snelheid aanhouden. Betekend dit dat de koppeling vervangen moet worden? En hoe lang kan ik hier mee blijven rijden. Heb er nog niet zo last van.

Alvast bedankt.
Oja, ben 2 weken geleden over gegaan naar 19inch bmw x5 velgen. Zou geen probleem moeten zijn lijkt mij.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: slippende koppeling

Bericht door Oviivo »

Grotere wielen vergen meer kracht/koppel om in gang te brengen, maar ik denk dat dit hoogstens de welbekende druppel is/was die de emmer doet overlopen.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: slippende koppeling

Bericht door jacobsentertainment476 »

Gsadv schreef:Hoi,

Ik heb sinds kort last van een slippende koppeling. Dit begint vanaf de 4e versnelling. Als ik dan flink gas geef dan schiet het toerental omhoog en de auto blijft dezelfde snelheid aanhouden. Betekend dit dat de koppeling vervangen moet worden? En hoe lang kan ik hier mee blijven rijden. Heb er nog niet zo last van.

Alvast bedankt.
Oja, ben 2 weken geleden over gegaan naar 19inch bmw x5 velgen. Zou geen probleem moeten zijn lijkt mij.
Je geeft zelf al een antwoord op je vraag, en hoe lang je er nog mee rondt wilt blijven rijden is geheel aan jou ! Op een gegeven moment houdt het op en is er alleen nog de optie om afgesleept te worden. Tja die keuze ligt bij jou.

Grotere wielen nemen inderdaad iets meer vermogen, met name in de breedte. Als het goed is heb je een band er op zitten die nagenoeg in de buurt van je originele omtrek ligt.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: slippende koppeling

Bericht door edjeraketje »

jacobsentertainment476 schreef:
Gsadv schreef:Hoi,

Ik heb sinds kort last van een slippende koppeling. Dit begint vanaf de 4e versnelling. Als ik dan flink gas geef dan schiet het toerental omhoog en de auto blijft dezelfde snelheid aanhouden. Betekend dit dat de koppeling vervangen moet worden? En hoe lang kan ik hier mee blijven rijden. Heb er nog niet zo last van.

Alvast bedankt.
Oja, ben 2 weken geleden over gegaan naar 19inch bmw x5 velgen. Zou geen probleem moeten zijn lijkt mij.
Je geeft zelf al een antwoord op je vraag, en hoe lang je er nog mee rondt wilt blijven rijden is geheel aan jou ! Op een gegeven moment houdt het op en is er alleen nog de optie om afgesleept te worden. Tja die keuze ligt bij jou.

Grotere wielen nemen inderdaad iets meer vermogen, met name in de breedte. Als het goed is heb je een band er op zitten die nagenoeg in de buurt van je originele omtrek ligt.
Ik ben van mening dat de afroldiameter van grotere invloed is als de breedte, ligt uiteraard aan de verhoudingen.
Wil je een met een juiste afroldiameter rijden zou je 255/40/19 (100) moeten hebben, even uit het hoofd rijdt de X5 met 255/50/19 er is dus sprake van een serieuze afwijking.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: slippende koppeling

Bericht door edjeraketje »

Origineel
215/65/16 = 2155 mm omtrek

255/50/19 = 2317 mm omtrek, verschil 7,5% tov origineel

255/40/19= 2157 mm omtrek, verschil 0,1% tov origineel
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
Gsadv
Berichten: 33
Lid geworden op: 08 mei 2013, 22:01

Re: slippende koppeling

Bericht door Gsadv »

Ik heb er 255/45r19 onde zitten. Dus valt wel mee de afwijking. Wordt dus de koppeling vervangen. Hoeveel zou dat gaan moeten kosten?
Plaats reactie