Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vreemd geluid bij stationair.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door sgsdebruijn »

Ik kan niet zeggen dat ik heel veel verschil voelde.
Mijn trillingsdemper had wat droogtescheurtjes maar niet helemaal verrot ofzo, stond ook een productiedatum in van 1996 was meer preventief.
Weet niet of er een andere WJW'er wel eens in je bus heeft (mee)gereden die er ervaring mee heeft?

De echte trillingen die ik nog heb komen voor 99% uit het 2MV denk ik, moet wel zeggen dat hij na oliewissel (Shell Helix Plus 10w40) rustiger liep.
Trillilingen voel je wat als hij stationair loopt en bij opkomende koppeling bij toename toerental gaat het weg (denk aan de een centrifuge zo'n oude bovenlader hoe meer toeren hoe minder hij zwabbert :lach )
Het is ook geen erge trilling ofzo, ook met optrekken gaat niet de hele bus schudden zoals je wel eens leest, maarja ben wat kritisch.

Dus denk volgend jaar 2MV en koppeling incl lager vervangen, aan de andere kant koppeling slipt nooit kijken of we geld overhouden voor de dure grap :jump

Hydrolager was ook meer preventief op aanraden van Peter toen der tijd, was nog niet helemaal versleten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door pluuke »

Ok.....

Jammer dat het vervangen van het hydrolager niet zo veel opleverde....ik had nl. weer hoop :bifun

Waar ik de laatste tijd -bij koude motor vooral- hoe langer hoe meer last van heb, laat zich het beste omschrijven door het gevoel dat je krijgt wanneer je :
met je rechterwiel op de witte streep rijdt met ribbels waar je weer van wakker wordt als je insukkelt (nooit doen).
Niet dat het zo erg is, het is in vele mindere mate (maar ik ben ook kritisch :toppie ) daar kun je het mee vergelijken.
Een resonantie dus, vooral bij optrekken vanuit onderin.
Het komt niet uit de wielophanging oid, want ook op supervlak asfalt is het hetzelfde.
Je gaat vanzelf met een fluwelen voet rijden, om de motorbelasting zo laag mogelijk te houden....dus het rijdt wel zuinig, dat wel !
Dus zou motorsteun kunnen zijn, trillingsdemper, of 2MV, of alledrie :ie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door sgsdebruijn »

2MV moet je stationair naar mijn idee al wat trillingen/resonantie hebben, bij optrekken weer wat meer en zal bij hogere rpm weer "weg" zijn.
Trillingsdemper durf ik niet te zeggen

Motorsteunen moet je bij plots gas loslaten en schok voelen en bij ineens gasgeven hetzelfde.
Voelde dat erg goed bij de pendelsteun bv, is dus ook vervangen.
Je kan eens aan je blok trekken om te kijken wat beidde bovenste steunen doen of stationair laten lopen en wat kracht op je blok zetten door te duwen
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Atlantis111Kw
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
Locatie: Hengelo(o)

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door Atlantis111Kw »

Hey Mannen!
Ik lees en volg nog steeds dit verhaal!
Ik heb zelf nog niks veranderd!
Ik hoop dat het geluid meer wordt maar het is niet echt vermeerderd ofzo!
Nog steeds het zelfde gedempte onregelmatige gerammel ergens uit het midden naar rechts neigend.

Ik denk dat ik uit voorzorg toch die trillingsdemper er maar op laat zetten!

Het zou mooi zijn als dat het zou zijn! maar ik lees nu dat zoveel mensen een soort van trilling/gerammel hebben dat ik haast begin te denken dat het iets gaat worden waar we mee moeten gaan leven. Toch klopt dit niet! Ik heb heel veel soorten gerammel gehoord maar dat van mij kan ik en vele anderen nog styeeds niet echt plaatsen!
HEt enige concrete wat we hebben is dat waneer je de multiriem verwijderd het geluid wel weg is!

Thanks voor alle updates nog steeds!

MK
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door pluuke »

Atlantis111Kw schreef:HEt enige concrete wat we hebben is dat waneer je de multiriem verwijderd het geluid wel weg is!
Bedoel je dat dat bij jou ook het geval is ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door Multivan Generation »

multibelt weg= geluid weg?
Dan zit het in dat systeem en dan is de trillingsdemper de eerste aangewezen veroorzaker.
Maar bij mij was het een lager in de aircopomp..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door melvin »

Beetje oud topic maar voor mij zeer recent (de Cruise Control issues moeten even wijken ben daarvoor ook even op buitenlandse fora aan het zoeken).

Wie weet is er nu wat meer kennis over het volgende probleem?

Na een heerlijk tripje in Frankrijk begon namelijk op de terugweg een geluidje te ontstaan, eerst begon tijdens de eerste regenbui de multiriem af ten toe een beetje te piepen (met droog later weer niet) en later dit volgende, zo mooi omschreven in de vraag van het oude topic:

"Bij stationair lopen lijkt het net of er een bakje rammelt en dat hoor je goed aan de passagierkant.... Het gerammel daareentegen hoor je niet van buiten!Alleen binnen. Net of het uit de dashboard komt maar ook weer niet.....Als je gas geeft meer als 12oo rpm dan verdwijnt het geluid en hoor je de motor!''''
Het is ook niet een geluid (tikkend) zoals je vacuumpomp ofzo! Nee echt een rammeltje een onbalansig geluidje".

In mijn bus ligt ook de 111Kw TDI motor. Exact het zelfde probleem.

Is de spanner (074 145 299 A) bestellen en vervangen nog steeds de meest logische eerste stap? Of gebeurt het vaker dat het zoals ik elders vond aan de bevestigingbouten van de aircopomp ligt? Ik bemerkte na de regenbui wel wat verse druppels olie ergens in de buurt onder de multieriem, dit terwijl de motor geen olie verbruikt. Zou de spanner het kunnen hebben begeven?

Bak schakelt goed, koppeling werkt ook goed, al schiet hij soms wel even te snel door van de 2 naar 3 schakelend, of andersom.

Ik hoor graag wat jullie denken voor ik ga sleutelen. Of moet ik ff een nieuwe topic aanmaken?
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door dijk »

Multivan Generation schreef:multibelt weg= geluid weg?
Dan zit het in dat systeem en dan is de trillingsdemper de eerste aangewezen veroorzaker.

Wat is wijsheid, begin maar met je trillingsdemper. Als dat ding afscheurt helpt die je motor gegarandeerd naar de filistijnen.

Ik heb indertijd (2011 !!) ook even ingehaakt op dit probleem, het topic wel gevolgd en zelf ook wat speurwerk gedaan maar uiteindelijk niets gevonden behalve een half gare riemspanner met in m'n achterhoofd die evt te vervangen met de volgende distributiewissel.

Tot afgelopen voorjaar de multiriem zachtjes begon te piepen, eerst alleen bij nat weer maar vrij snel al ook als het droog was, ook had ik het idee dat het significant ondefinieerbaar gerochel in het vooronder steeds erger werd.
Omdat ik het niet vertrouwde toen de trillingdemper maar losgeschroefd, (de originele, dus van de buitenkant niets te zien) en bingo: rondom ingescheurd!! Ik had niet veel langer moeten doorrijden dus veel geluk gehad... denk ik.

Ik heb het ding vervangen en alle bijgeluiden zijn weg!!
De halve gare riemspanner zit er nog steeds, lekker laten zitten zolang dat ding z'n werk doet.



Het idee alleen al dat ik zeker 2 jaar (35 000 km) heb rondgereden met magere Hein aan m'n blok brrrrrrrrrrr
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door melvin »

Bedankt Dijk.

Ik wil ook graag van het geluid af, en ver van de de mogelijk ergere gevolgen vandaan blijven. Ik heb nu wat ruimte gemaakt (luchtfilter etc. aan de kant) en zie de spanner zitten. Niet veel aan het handje van buitenaf... Maar goed, kan ik dat ding zomaar losschroeven en eventueel weer monteren? Hoeveel tijd kostte jou dat?

Ik wil er dit weekend eigenlijk nog wel mee rijden.

Zit de trilingsdemper er niet op spanning tussen? Het is trouwens niet dat je er handig bij kan ofzo ... jemig haha.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door melvin »

Heeft iemand het onderdeel nummer van de trillingsdemper (alleen bij 111kw) voor mij? Heb me suf gegoogled en gewiki'd maar kan'm niet meer vinden. Hij staat hier ergens op het forum zag ik gister maar ... helaas.

Dank!

Melvin
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door dijk »

Pfffff Melvin, ik ben bang dat je de trillingdemper verwart met iets wat met de riemspanner te maken heeft, het is de krukaspoelie waar de multiriem over loopt.
Is al heel veel over geschreven op dit forum, ff goed zoeken

Kijk ook op T4wiki http://www.t4-wiki.de/wiki/Schwingungsd ... indermotor
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door melvin »

Ik ben bang van wel, haha. Veel nieuwe termen, ik zoek nog even verder en zal de onderdelen bij de juiste naam proberen te noemen. bedankt zover!.
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door dijk »

melvin schreef:Heeft iemand het onderdeel nummer van de trillingsdemper (alleen bij 111kw) voor mij? Heb me suf gegoogled en gewiki'd maar kan'm niet meer vinden. Hij staat hier ergens op het forum zag ik gister maar ... helaas.

Dank!

Melvin

Heb ff de bestelnrs opgezocht, is voor alle 5 cilinder TDI,

trillingdemper, rekbout, 4 imbusboutjes en niet vergeten diamantplaatje
Bijlagen
etka.png
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door melvin »

Merci!

Ik zat in de deze hoek te zoeken: http: ... urn false;


Vandaar de babylonische spraakverwarring. Maar ik zal me dan eerst focussen op de trilingsdemper.

Ik laat het nog wel even weten.
ajm
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2011, 21:34

Re: Vreemd geluid bij stationair.

Bericht door ajm »

Vanaf welk tellerstand en leeftijd moet je aan de trillingdemper denken, en izijn de laatste BJ beter?

Kan ik me voorberijden (2003 102pk 140.000 Km ) :jump
Plaats reactie