Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem met mijn t5

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door jacobsentertainment476 »

Hoe is de homokineet ? en het wiel lager ?

En als je één wiel op krikt, en zonder motor deze in neutraal rond draait hoor je dan vreemd geluid, en doe het zelfde in een aantal versnellingen. kijken of er vreemd geluid uit de bak komt.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Daan D »

hallo jacobs, bedankt voor antwoord maar ik heb een hele nieuwe rechter aandrijfas en dus ook een nieuwe homokineet. en als ik één wiel opkrik en ik zet de bus in een versnelling kan ik het wiel toch niet ronddraaien? In z'n neutraal ga ik vanmiddag even controleren of ik dan gekke dingen hoor. ik hoop niet dat het de 2 massavliegwielen zijn. als de bus op snelheid is en ik trap de koppeling in [bus gewoon laten rollen] zijn alle trillingen weg, dus zal het wiellager toch ook in orde zijn? bedankt voor het meedenken, tips hoor ik graag.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door jacobsentertainment476 »

Daan D schreef:hallo jacobs, bedankt voor antwoord maar ik heb een hele nieuwe rechter aandrijfas en dus ook een nieuwe homokineet. en als ik één wiel opkrik en ik zet de bus in een versnelling kan ik het wiel toch niet ronddraaien? In z'n neutraal ga ik vanmiddag even controleren of ik dan gekke dingen hoor. ik hoop niet dat het de 2 massavliegwielen zijn. als de bus op snelheid is en ik trap de koppeling in [bus gewoon laten rollen] zijn alle trillingen weg, dus zal het wiellager toch ook in orde zijn? bedankt voor het meedenken, tips hoor ik graag.
Ik heb destijds mijn cilinderkop gereviseerd, en op advies van een mede weetjeweller de motor op deze manier rond gedraaid. Ik had mijn rechter wiel van de grond en de auto in de 6e versnelling staan, op die manier heb ik de motor kunnen ronddraaien zonder deze te starten, hier door kon ik dus controleren of de kleppen niet zouden aanslaan etc. Nu zou jij het zelfde kunnen doen om eventueel te controleren of je dus lawaai hoort in je versnellingsbak. De hoogste versnelling gaat het makkelijkst, hoe lager de versnelling hoe zwaarder je aan het wiel moet draaien. Op die manier draai je alle aandrijf delen (inclusief motor en vliegwiel) rond zonder het lawaai van de motor en kun je aandachtig luisteren. Wellicht dat je op deze manier iets kunt vinden.

Je hebt je complete rechter aandrijfas inclusief as stomp in de bak vervangen. Ik ga er vanuit dat je de juiste as delen hebt gemonteerd, dan zou het as dus eigenlijk uitgesloten kunnen worden. Aan de linker kant zit natuurlijk ook nog een as, en een versnellingsbak heeft bij VW ook niet het eeuwige leven.

Je zegt ook dat als je meer gas geeft ( koppel/power) je minder snelheid maakt en het geluid erger wordt, lijkt mij als of er iets bij elkaar langs loopt, als of je een te kleine steekas in je as hebt zeg maar. Al met al een heel vaag probleem, maar gezien de aard van dat zou dit toch te vinden moeten zijn.

Je twee massa vliegwiel kan defect zijn natuurlijk, maar dan zou je dit probleem in elke versnelling moeten hebben, en over het gehele toeren bereik. Je vliegwiel zit tussen motor en bak.

Ik ben heel benieuwd naar wat probleem dit is. Dus keep us updated :wjw
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Daan D »

Ben ik weer. Ik heb helaas het wiel niet rondgedraaid. Ik heb eerst de bus gestart, en motorklep open gedaan. De motor draaide prima, niets mis mee. Maar al heel snel na de start ging de motor af en toe enorm trillen [nog steeds stationair]. ene moment was de trilling weg, en andere moment kwam de trilling weer. Hierna de koppeling ingetrapt, de trillingen bleven weg. Zodra ik de koppeling los liet kwam de trilling weer vrij snel terug, dit duidt volgens mij toch op kapotte/versleten massa vliegwielen? :nuts ! [nog niet in verdiept hoe dit zit. Constructie fout neem ik aan, maar heb je hier verbeterde versie's van ondertussen, of kan ik na nieuwe vliegwielen dit weer na 150 dkm verwachten?]

Tijdens het draaien heb ik de bus van VAGCOM uitgelezen. Maar nu dit:
T5probleem.jpg
Kreeg dus deze fout melding. Loopt hij nu op 4 pitten? En waarom liep hij in het begin af en toe nog goed? Tja een versnellingsbak heeft inderdaad niet het eeuwige leven, maar na 191.000 km verwacht je dit toch niet! Ik wordt er echt een beetje moe van voor zo'n dure bus.. stuurbekrachtiging, 2 keer turbo vervangen, uitlaatspruitstuk uitgebouwd en gelast, 2 keer O-ringen set verstuivers vervangen, R. aandrijfas vervangen, roest komt van binnen uit door de lak [zag ik vorige week, moet ik nog werk van gaan maken] en nu weer het volgende... :censor Eigenlijk moet je de media inschakelen, over PON, slechte bussen en de stealers etc. Als VW slecht in de media komt worden ze wel wakker,dat wil niemand.
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Daan D »

ff een update wat mijn probleem was. Vindt het altijd fijn als iemand de eindconclusie opschrijft, als je zoekt naar een probleem in het forum komt je vaak de zelfde problemen tegen alleen je weet nooit meer wat het is geweest. Bij mij blijkt het achteraf toch een loscontact in de kabelboom/connector naar de verstuivers.[in dit geval cilinder nr. 4, lang leve de vag-com :toppie ]. waarschijnlijk is dit toch gebeurd bij het verwisselen van de O-ringen van de verstuivers, 6000 km geleden.[wat een geluk dat het loscontact niet op vakantie optrad]. Er is een nieuwe complete kabelboom ingekomen en de bus rijd weer als een klein kanon :ikrij Alleen nog even vraagtekens bij de airco, deze is in de vakantie ermee opgehouden, merkte opeens op dat het niet koel werd in de bus. Ik heb even onder de bus gekeken en de vrijloopkoppeling draait wel. Het zou natuurlijk kunnen dat de as is gebroken in de airco?? neem aan van niet eigenlijk. Pas met het probleem de complete foutcodes uitgelezen van de bus, maar ik kon geen foutcode ontdekken van de airco/clima. Heeft iemand een idee of een suggestie waar ik moet kijken......... ???
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door ktmkrik »

Daan D schreef:Nou, de complete rechter aandrijfas binnen gekregen en alles gemonteerd incl. steekas voor in de versnellingsbak. Alles prima gelukt test rit gemaakt en eerste kilometer ging alles prima! ik dacht ook even meer gas geven in de versnelling om te controleren of alles goed zat. een licht bonk en kreeg weer dezelfde problemen!! als ik in een hoge versnelling rij heb ik nauwelijks aandrijving meer, alles bonkt en trilt [de complete bus]. Om nog een beetje snelheid te maken moet ik in een lage versnelling rijden en niet te veel gas geven, zodra ik meer gas geef gaat alles enorm trillen en bonken. Als ik geen gas geef zijn er geen problemen. hetzelfde geldt voor als ik de koppeling intrap en gas geef, loopt de motor soepel door de toeren heen. Meteen maar weer voorzichtig naar huis gereden. Nu ga ik de bus morgen maar uitlezen, maar ben bang dat er geen foutcode is omdat het iets mechanisch is, maar wat.......?!?! iemand een idee?
Mag er naast zitten maar is ik jou verhaal zo lees dan heb je hoogstwaarschijnlijk 1 of meer defecte pompverstuiver(s)!
Dan zal je bus als die dat doet op minder dan vijf cilinders lopen..kom je boven de 2000t/m dan is het weer over?
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Daan D »

nee, los contact in de kabelboom/connector naar de verstuiver van cilinder 4. probleem is nu dus opgelost. Iemand wel een idee voor mijn defecte airco?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door ktmkrik »

Daan D schreef:nee, los contact in de kabelboom/connector naar de verstuiver van cilinder 4. probleem is nu dus opgelost. Iemand wel een idee voor mijn defecte airco?
Dan heb je geluk gehad, bij mij was het verstuiver no4 die het niet meer deed en dezelfde problemen veroorzaakte.
Voor 150 euro en een paar uurtjes sleutelen was het ook weer klaar!

Wat jou airco betreft ik vermoed een aansluiting die lek is of misschien te weinig vloeistof er op, even laten afpersen geeft zeker meer duidelijkheid!
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door ktmkrik »

Daan D schreef:ff een update wat mijn probleem was. Vindt het altijd fijn als iemand de eindconclusie opschrijft, als je zoekt naar een probleem in het forum komt je vaak de zelfde problemen tegen alleen je weet nooit meer wat het is geweest. Bij mij blijkt het achteraf toch een loscontact in de kabelboom/connector naar de verstuivers.[in dit geval cilinder nr. 4, lang leve de vag-com :toppie ]. waarschijnlijk is dit toch gebeurd bij het verwisselen van de O-ringen van de verstuivers, 6000 km geleden.[wat een geluk dat het loscontact niet op vakantie optrad]. Er is een nieuwe complete kabelboom ingekomen en de bus rijd weer als een klein kanon :ikrij Alleen nog even vraagtekens bij de airco, deze is in de vakantie ermee opgehouden, merkte opeens op dat het niet koel werd in de bus. Ik heb even onder de bus gekeken en de vrijloopkoppeling draait wel. Het zou natuurlijk kunnen dat de as is gebroken in de airco?? neem aan van niet eigenlijk. Pas met het probleem de complete foutcodes uitgelezen van de bus, maar ik kon geen foutcode ontdekken van de airco/clima. Heeft iemand een idee of een suggestie waar ik moet kijken......... ???
Ik denk dat ze verzuimd hebben om een nieuwe kabelboom te plaatsen die doorgaans altijd voor problemen gaat zorgen als je die laat zitten!
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Daan D »

Je bedoeldt dat de druk van het airco systeem te laag is [detectie van de druksensor] en daardoor de airco blokkeerd? Zal dit dan niet via de VAG-COM te zien zijn?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door ktmkrik »

Daan D schreef:Je bedoeldt dat de druk van het airco systeem te laag is [detectie van de druksensor] en daardoor de airco blokkeerd? Zal dit dan niet via de VAG-COM te zien zijn?
Zou een oorzaak kunnen zijn en heb ik ook eens gehad, kan bij te lage druk en zelfs bij een te hoge druk.
Normaal gesproken zou dat wel uit te lezen moeten zijn maar weet het niet zeker.
Je kan het wellicht eens proberen en kijken of er een foutmelding word gegeven.
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door erik 924 »

versnellingsbak?
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door jacobsentertainment476 »

Een te lage druk en of defecte sensor wordt aangegeven in vag-com. Ik heb ondertussen al meerdere defecten storingen gehad met mn clima anlage.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door WouterW »

Check de Gates-koppeling nog eens goed of de uitgaande kant (aan de a/c compressor kant) daadwerkelijk meeloopt. De inwendige vertanding van de Gateskoppeling kan eenzijdig weggevreten zijn. Wanneer zijn ze vervangen de laatste keer?
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
Daan D
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mei 2011, 17:41

Re: Probleem met mijn t5

Bericht door Daan D »

ik heb de gates koppeling zelf vervangen 30.000 km geleden, en echt niet veel de airco laten lopen. Ik heb geen foutcode van de airco gezien, of moet hem nog een keer uitlezen voor de zekerheid. zou je de actuele druk van de compressor dan ook kunnen uitlezen? moet even kijken op welk adres deze zit.
Plaats reactie