Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Gebruikersavatar
JOD
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 sep 2013, 19:57
Locatie: Turnhout - België

Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door JOD »

Hallo WjW's,

Aangezien ik nieuw ben, stel ik mij even voor.

Mijn naam is Joël en ben 44jaar, wonende te Turnhout in België.
Ben sinds enkele dagen een trotse eigenaar van een VW T5 (2007), 131PK Automaat, Enkel-Cabine met 3 zitplaatsen.

Ik heb 'WjW' toevallig ontdekt, toen ik opzoek was gegaan naar goede 2ehands banden. Aangezien je enkel maar een hoop afgedankte rommel tegenkomt en het aanbod sowieso beperkter is in de hogere laad-index, ben ik dieper op het internet gaan zoeken en kwam een aanbod van Dennis (DNS) tegen hier op het forum.
Mijn eerste kennismaking met een echte Transporter-liefhebber was dan ook positief. Dennis is ongetwijfeld een eerlijke jongen met bovendien een grote interesse voor Transporters. Het is trouwens hij die mij aanspoorde om eens wat rond te snuffelen op 'WjW', daar ik al snel ontdekte dat de Transporters toch wel enige lacunes vertonen.

Sinds jong af, heeft de Transporter mijn aandacht weten aan te trekken, desondanks heb ik nooit een goede rede of de behoefte gehad om er eentje aan te schaffen. Nu ik een huisje ga verbouwen, heb ik wel behoefte naar een ruimere voertuig. Zo kocht ik enkel maanden geleden een goedkope maar propere Mercedes Sprinter. Maar, dat is mij zo dik tegengevallen om deze als enige vervoermiddel te hebben. Niet dat het een slechte voertuig is, maar je hebt geen comfort, veel lawaai in de cabine en een hoog verbruik van 14,5L/100Km.
Dus opzoek naar een compactere en wat aangenamere bestelwagen. De keuze ging of wel naar een Mercedes Vito of een VW Transporter. Nu deze laatste is jammer genoeg bijna niet te vinden hier in België wanneer je meer wilt dan een basic bedrijfswagen/lichte vracht.

Mij viel wel duidelijk op dat de liefhebberij voor de Transporter in Nederland enorm is tov België. Voorlopig is het mij nog niet duidelijk hoe dit komt. Er is wel wat keuze op de 2ehandse markt in Nederland, maar de prijzen zijn ook vrij force!

Ik kocht deze T5 enkele dagen geleden in Nederland bij Mavo-Auto te Giessen. Een zeer nette T5 die steeds in een officiële VW garage onderhouden werd.
Ik rijd nu voorlopig rond met een Nederlandse uitvoerkenteken, totdat ik alles rond heb mbt het invoeren in België.

Mijn eerste ervaring is zowel positief als negatief!

Het positieve is dat hij mij niet enkel esthetisch aantrekt, maar hij rijdt ook lekker en geeft een apart gevoel tijdens het rijden. De uitstraling is er ook naar, omdat er hier in België bijna geen Transporters rond rijden die net dat ietsje meer hebben misschien? De T5 heeft een Beige metaalkleur, heeft een comfortabele ingerichte cabine, heeft siervelgen en heeft bovendien nog eens een laadruimte waar je van alles mee kunt doen! Ja, je voelt je een trotse bestuurder op de weg met een Transporter :-)
Het negatieve is dat je hiervoor minder snel een geschikte parkeerplaats vindt. Wanneer je (zoals mij) geen ervaring hebt, is het dan ook niet prettig om hiermee achterwaarts ergens uit te rijden vanwege de vele blinde hoeken. Het verbruik ligt ook vrij hoog (11,5L/100Km).

Pech heb ik dan ook meteen, want nadat ik deze 3dagen in bezit heb, brand plots het 'uitlaatgaswaarschuwingslampje' en geeft hiermee aan dat er storing in het uitlaatsysteem zit :-(
Ik heb a.s. vrijdag een afspraak bij de lokale VW-dealer om deze te laten uitlezen. Vreemd was: toen ik vertelde dat dit waarschuwingslampje permanent oplicht, fronste hij zijn wenkbrauwen!? Wat staat er mij te wachten :-(

Ook merk ik op, dat wanneer ik achterwaarts (bv. een verlaagde stoepdrempel) wil oprijden, deze héél véél moeite heeft om er op te geraken. Net alsof deze geen vermogen heeft?

Dus is het zeer interessant en nodige dat er dergelijke forums bestaan. Weliswaar heb ik persoonlijk totaal GEEN ervaring met dergelijke forums en zal het voor mij een zoektocht worden om uit te pluizen hoe het hier allemaal in z'n werk gaat.
Ik hoop dan ook dat ik leuke momenten zal beleven via 'WjW' met goede antwoorden op vragen, uitwisselen van ervaringen, tips en ideeën. En hoop tevens op mijn beurt anderen te kunnen helpen voor zover mijn kennis en ervaring zal reiken.

Tot een van de volgende…
Groeten van een kers verse T5 rijder. Joël - JOD
T5 2007, Automaat 131PK,
Korte wielbasis, Enkel Cabine, 3zit Leder.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door Jeroen T5 204 »

Welkom hier en als het lukt probeer wat foto's te plaatsen van de bus. Vinden we leuk :wjw :yes

Vragen over vermogen en dergelijke kan je het beste plaatsen onder het T5 forum gedeelte.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door Henk-1 »

Hoi Jod,

jeemig de peemig wat een lange intro verhaal :jumpklap :toppie :sjaal :happy :koffie

Welkom op :wjw
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door Multivan Generation »

welkom op weetjewel.

Je uitlaatgas waarschuwingslampje,
wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een blokkage van de achterste sensor van het roetfilter.
Dit zorgt ook voor het relatief hoge verbruik.

Ik zou niet meer naar de dealer gaan ---> weggegooid geld.

Zoek even de topics na over roetfilter...

Succes

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door Utsie »

Hallo Jod,

Welkom op :wjw

het uitlaat probleem waar peter op wijst is waarschijnlijk ook een probleem waar ik last van heb gehad

dit is waarschijnlijk de oorzaak:
IMG_0950.1.jpg
en zoals peter al vermelde even forum doorlezen voor mogelijke oplossingen :gekte


Gr. Utsie
Gebruikersavatar
JOD
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 sep 2013, 19:57
Locatie: Turnhout - België

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door JOD »

Hallo 'WjW's',

Bedankt allen voor de verwelkoming.

@Jeroen T5 204: Ja, ik zal de specifieke vragen op het juiste forum trachten te plaatsen. Het zal trouwens nodig zijn, want het waarschuwingslampje is vadaag weer vanzelf uitgegaan. Maar als ik als wat heb kunnen lezen, zal dit van korte duur zijn.
Als ik weet hoe foto's te plaatsen, dan zal ik er enkele plaatsen.

@Henk-1: Ja, als we iets doen, dan doen we het goed hé ;-)

@Multivan Generation: Peter, Bedankt voor de tip. Heb net even de afspraak geannuleerd bij de VW-Dealer en zal de topics over 'roetfilters' nalezen.
Even voor de duidelijkheid: Een 'roetfilter is toch idem als een katalysator?

@ Utsie: Ook jij bedankt voor de reactie en tip. Aangezien ik eerder nog geen roetfilter heb gezien van een T5, zie ik meteen niet wat er mis is aan deze roetfilter op de getoonde foto?

Groetjes, :wjw
T5 2007, Automaat 131PK,
Korte wielbasis, Enkel Cabine, 3zit Leder.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door Multivan Generation »

jod schreef:@Multivan Generation: Peter, Bedankt voor de tip. Heb net even de afspraak geannuleerd bij de VW-Dealer en zal de topics over 'roetfilters' nalezen.
Even voor de duidelijkheid: Een 'roetfilter is toch idem als een katalysator?
Nee,
een roetkat is een verbrede pijp met een soort van steen in keramisch materiaal, wat uitlaatgassen laat reageren aan de gecoate oppervlakte om zo de uitstoot naar beneden te krijgen. Er zitten geen sensoren in, en ook is er geen relatie met de motorcomputer.

Bij een roetfilter, zitten er 3 sensoren in, eentje die de druk voor het filter meet, eentje die de druk er na meet, en een lamda sensor.
ook is deze veel groter in vergelijking met de roetkat.
Regeneratie van het roetfilter, zeg maar het schoon branden door de uitlaatgas temperatuur te verhogen, kost brandstof.
Wat utsie in het plaatje toont, is een brokje van het binnenmateriaal, wat tegen de laatste sensor is aangekomen, en wat de doorvoer van de uitlaatgassen met ongeveer 60% reduceert. Je gaat onbewust meer gas geven om het verlies te compenseren met een hoger verbruik tot gevolg. Ook het veelvuldig regenereren kost veel brandstof extra.
De meeste T5's met roetfilter krijgen er tussen de 120.000 en 170.000 km last van.
De beste remedie hiertegen is om het roetfilter leeg te maken, en de sensoren en het regeneratie proces software matig uit te programmeren.
Het verbruik zal dan flink naar beneden gaan..

Neem ook even contact op met Wesley & Yasemine :knipoog

Met vriendelijke groeten

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door DNS »

Leuk dat je de weg naar :wjw hebt gevonden. :driveT5 :zwaai

Zoals ik al zei: Informatie genoeg hier op het forum. :toppie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
JOD
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 sep 2013, 19:57
Locatie: Turnhout - België

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door JOD »

DNS schreef:Leuk dat je de weg naar :wjw hebt gevonden. :driveT5 :zwaai

Zoals ik al zei: Informatie genoeg hier op het forum. :toppie
Hoi Dennis,
Zoals je ziet, heb ik inderdaad de weg gevonden naar :wjw
Het is blijkbaar ook nodig, want nu na 1week in het bezit te zijn van een T5, kom ik elke dag weer iets nieuw tegen wat er aan mankeert.
Ik die dacht een zuivere T5 te hebben gevonden :muur
Bedankt nogmaals voor de goede tip :driveT5

Groetjes, Joël :zwaai
T5 2007, Automaat 131PK,
Korte wielbasis, Enkel Cabine, 3zit Leder.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door DNS »

Da's natuurlijk flink balen als je nieuwe aanwinst meteen al kuren vertoont.

Had je trouwens dit topic al gevonden? Denk dat je daar wel wat aan zou kunnen hebben. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
JOD
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 sep 2013, 19:57
Locatie: Turnhout - België

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door JOD »

Hoi Dennis,
Ik heb zowat alles gelezen wat er te vinden is op het forum.
Het is klaar en duidelijk dat ik voor dit probleem niet naar een VW-dealer ga :politie
Ik ga met Peter een afspraak maken van zodra hij een plaatsje vrij heeft.

Weet jij toevallig dit:
Ik merkte gisteren op dat er voordien een imperiaal heeft opgezeten, nu heeft waarschijnlijk de auto-marchant deze eraf gehaald en de gaten vd schroeven niet gedicht. Zou er nu water kunnen binnenkomen of is daar een afvoergootje voor voorzien?

Groetjes, Joël
T5 2007, Automaat 131PK,
Korte wielbasis, Enkel Cabine, 3zit Leder.
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door Utsie »

hallo jod,

voor de Imperial is geen regen gootje onder de schroef gaten. oorspronkelijk zitten bij de auto altijd reserve schroeven met rubber schijfjes om te voorkomen dat er water in kan komen. ik zal straks proberen een foto ervan te maken. als ik u was zou ik er z.s.m. iets aan doen. gaat het vol lopen met water dan is hij snel aan het roesten.


Gr. Utsie :driveT5
Gebruikersavatar
JOD
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 sep 2013, 19:57
Locatie: Turnhout - België

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door JOD »

Utsie schreef:hallo jod,

voor de Imperial is geen regen gootje onder de schroef gaten. oorspronkelijk zitten bij de auto altijd reserve schroeven met rubber schijfjes om te voorkomen dat er water in kan komen. ik zal straks proberen een foto ervan te maken. als ik u was zou ik er z.s.m. iets aan doen. gaat het vol lopen met water dan is hij snel aan het roesten.


Gr. Utsie :driveT5
Hoi Utsie,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb helaas geen schroefjes of wat dan ook gevonden gevonden in de auto.
Mocht je er een afbeelding van hebben, dan graag.
Misschien kan ik deze wel los bij de dealer bestellen?

Groetjes Joël
:driveT5
T5 2007, Automaat 131PK,
Korte wielbasis, Enkel Cabine, 3zit Leder.
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door Jeroen T5 204 »

Bij mij was er zo'n schroef los getrilt boven de schuifdeur, hele hemel bekleding nat.

Heb witte teflon tape gekocht bij de bouwmarkt, waar ze ook waterleidingen mee afdichten. Dat om de schroef gewikkeld en de schroef terug in de goot gedraaid.
Lekkage opgelost. Aan te bevelen voor alle schroeven.

Denk dat ze wel los te krijgen zijn.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Even Voorstellen "JOD" T5-2007, 131PK Automaat

Bericht door ronald tdi »

:zwaai JOD, welkom hier...

Wat kan ik nog toevoegen.....

Je gaat genieten, das zeker....
Plaats reactie