Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dorpel vervangen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Dorpel vervangen

Bericht door Harry 341 »

Gisteren toch maar even inspectie...en ja hoor...putjes in de lak die openstonden...
Bleek steenslag te zijn van die lekkere grindweggetjes in Frankrijk..
Toch maar even actie ondernomen,weer mooi strak en gaaf...donderdag naar de spuiter....eerst morgen voor de APK... :werkaanT4 :yes
Bijlagen
IMG_1400.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

@Harry,
Voorkomen is beter dan genezen, je bent er in ieder geval heel tijdig bij :toppie
Ik hoop dat binnenkort mijn dorpel er weer ongeveer zo uitziet als op jouw plaatje :gekte

Nog een tip (ook voor anderen uiteraard): Zorg dat je binnenkant van de kriksteun goed in de bescherming staat.
Vooral aan de kant waar hij aan de dorpel vastzit.
Anders krijg je op termijn bloemkooltjes(of gaten) in de hoek van het gootje tussen deurrubber en instapbak.

Ter illustratie: Roest achter de kriksteun, niet zichtbaar onder de bodembeschermingslaag ...
Roestachterkriksteun.jpg
(12.18 KiB) 502 keer gedownload
... Geeft op termijn doorroest-gaten op deze plek.
Dorpel-roest-punt.jpg
Dorpel-roest-punt.jpg (6.22 KiB) 958 keer bekeken
@Dijk,
Bedankt weer, Binnenkort dan maar eens op zoek naar een fatsoenlijke nieuwe liner.

Nog een ander (las)vraagje; Voor het vastzetten van oa de kriksteun moet er geproplast worden met ongeveer dubbel 1,5mm. Nu kwam ik met mijn huidige testplaatjes al bijna niet op een doorlas op enkel 1,5mm, een proplas vraagt altijd nog meer vermogen dan een enkele las, dat heb ik niet.
Ik denk dat ik daarvoor dus dikkere draad moet gaan gebruiken, toch?
Maar wordt dat dan 0,8mm of meteen 1mm?

Of is mijn conclusie fout en moet ik het anders doen?

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 23 okt 2013, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Dorpel vervangen

Bericht door dijk »

@Dijk,


Nog een ander (las)vraagje; Voor het vastzetten van oa de kriksteun moet er geproplast worden met ongeveer dubbel 1,5mm. Nu kwam ik met mijn huidige testplaatjes al bijna niet op een doorlas op enkel 1,5mm, een proplas vraagt altijd nog meer vermogen dan een enkele las, dat heb ik niet.
Ik denk dat ik daarvoor dus dikkere draad moet gaan gebruiken, toch?
Maar wordt dat dan 0,8mm of meteen 1mm?

Of is mijn conclusie fout en moet ik het anders doen?

Odorf
Maak je gaatjes eens wat groter, met een gaatje van 6mm krijg je idd geen doorlas met dikkere plaat.
Je moet zorgen dat je voldoende warmte inbrengt, dus wat langer doorlassen. Dus het gat wat groter en dan in een cirkelvormige beweging van buiten naar binnen vollassen.
Gaat prima met dunne draad. Ga zelf maar na, of je nou 0,6 of 1mm gebruikt, de vlamboog brengt dezelfde warmte in bij dezelfde stroomsterkte. Maak maar wat proefplaatjes, je zult zien dat het werkt.

Groet Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Plaats reactie