Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistofprobleempje

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OosT4Jef
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2013, 22:26
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Koelvloeistofprobleempje

Bericht door OosT4Jef »

Beste mede-vw'ers,

Eerder dit jaar voor het eerst eigenaar geworden van een T4 uit 1996. Met 175.000 km op de teller is er een nieuw blok ingekomen en opgewaardeerd van 1.9d naar een 1.9td. Op zich niet verkeerd, maar met een turbo weet ik vaak dat het oppassen is geblazen met het onderhoud ervan. Wat zijn jullie suggesties en tips in verband hiermee?

Nu het volgende probleem: huidige km.stand is 310.000, laatste beurt was vorig jaar november. Binnenkort wordt er een grote beurt uitgevoerd, door mijzelf uiteraard (lees zuinige en beginnende zelfstandige), en de laatste maanden drinkt het motortje aardig wat koelvloeistof. Natuurlijk nergens een lekplasje te bekennen. Er zit wel een metalen beschermplaat voor de carter eronder gemonteerd, dus het zou kunnen dat het daarop ligt.
Bij rustig rijden (lees 80 km/u) is er niks aan de hand, maar op de snelweg (lees 100-110 km/u) komt de temperatuur boven het midden te staan. Mijn grootste vermoeden is denk ik toch wel de waterpomp.


Heb ik dat goed of denken jullie iets anders??
red
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:22

Re: Koelvloeistofprobleempje

Bericht door red »

hoi oos,
Jij denkt dat het de waterpomp is ?
Checken kan je dat als volgt:
Start de motor en pak de aanvoerslang van de interieurradiator met je hand. Die hoord warm als eerst warm te worden.
Een laserthermometer doet het ook.
Draai de dop van het expantievat los en kijk of er water vanuit de retourslang in het vat loopt.
Knijp een dikke waterslang met je hand plat, dan voel je het doorstromende koelwater.
Alles in orde ?, en toch zuipt die water. dan is je pakking van de zylinderkop kapot/ tussen zylinder en waterkanaal.
Anders had je water in de olie of anders om gehad.

groet RED
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Koelvloeistofprobleempje

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Kunnen ook lekkende flenzen op het motorblok zijn. Misschien is de koelvloeistof opgedroogd voordat je het ziet. Er zou dan wel een wit/rose spoor te zien moeten zijn.

Herman744
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Koelvloeistofprobleempje

Bericht door odorf »

OosT4Jef schreef:Natuurlijk nergens een lekplasje te bekennen. Er zit wel een metalen beschermplaat voor de carter eronder gemonteerd, dus het zou kunnen dat het daarop ligt.
Je zou kunnen beginnen met het verwijderen van deze beschermbak. Meestal zit daar nog een dempingskussen in.
Deze kan hele liters vloeistof opslorpen voordat je het onder je bus gaat zien. :knipoog
En dan kun je ook pas goed kijken of er, bijvoorbeeld bij de waterpomp, nog vocht te zien is.

Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 27 okt 2013, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koelvloeistofprobleempje

Bericht door Multivan Generation »

odorf schreef:Meestal zit daar nog een dempingskussen in.
Deze kan hele liters vloeistof opslorpen voordat je het onder je bus gaat zien. :knipoog
Ik heb dat eens uitgetest,
er werd helemaal niets opgeslorpt :zwaai :zwaai
Is bij de oudere modellen trouwens wel ander materiaal..
Maar bij de nieuwere TDI's is het een stukje schuimrubber met een laagje plastic er overheen..
Zie ook hier: hier onderaan de pagina op 80% :knipoog

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Koelvloeistofprobleempje

Bericht door odorf »

Multivan Generation schreef: Is bij de oudere modellen trouwens wel ander materiaal..
Is bij de oudere modellen dit soort materiaal;
http://www.weston.nl/sites/weston.nl/fi ... g_0004.jpg
Niet afgewerkt met afsluitende lagen.
Vraagstellers bus is uit '96. Weet niet vanaf welk jaar ze die nieuwere matten zijn gaan monteren?
Mijn bus had ook zo'n oude mat, en die kon best veel vocht opnemen. :nuts

Maar dit geheel terzijde :yes
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie