Beste mede-vw'ers,
Eerder dit jaar voor het eerst eigenaar geworden van een T4 uit 1996. Met 175.000 km op de teller is er een nieuw blok ingekomen en opgewaardeerd van 1.9d naar een 1.9td. Op zich niet verkeerd, maar met een turbo weet ik vaak dat het oppassen is geblazen met het onderhoud ervan. Wat zijn jullie suggesties en tips in verband hiermee?
Nu het volgende probleem: huidige km.stand is 310.000, laatste beurt was vorig jaar november. Binnenkort wordt er een grote beurt uitgevoerd, door mijzelf uiteraard (lees zuinige en beginnende zelfstandige), en de laatste maanden drinkt het motortje aardig wat koelvloeistof. Natuurlijk nergens een lekplasje te bekennen. Er zit wel een metalen beschermplaat voor de carter eronder gemonteerd, dus het zou kunnen dat het daarop ligt.
Bij rustig rijden (lees 80 km/u) is er niks aan de hand, maar op de snelweg (lees 100-110 km/u) komt de temperatuur boven het midden te staan. Mijn grootste vermoeden is denk ik toch wel de waterpomp.
Heb ik dat goed of denken jullie iets anders??
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koelvloeistofprobleempje
Re: Koelvloeistofprobleempje
hoi oos,
Jij denkt dat het de waterpomp is ?
Checken kan je dat als volgt:
Start de motor en pak de aanvoerslang van de interieurradiator met je hand. Die hoord warm als eerst warm te worden.
Een laserthermometer doet het ook.
Draai de dop van het expantievat los en kijk of er water vanuit de retourslang in het vat loopt.
Knijp een dikke waterslang met je hand plat, dan voel je het doorstromende koelwater.
Alles in orde ?, en toch zuipt die water. dan is je pakking van de zylinderkop kapot/ tussen zylinder en waterkanaal.
Anders had je water in de olie of anders om gehad.
groet RED
Jij denkt dat het de waterpomp is ?
Checken kan je dat als volgt:
Start de motor en pak de aanvoerslang van de interieurradiator met je hand. Die hoord warm als eerst warm te worden.
Een laserthermometer doet het ook.
Draai de dop van het expantievat los en kijk of er water vanuit de retourslang in het vat loopt.
Knijp een dikke waterslang met je hand plat, dan voel je het doorstromende koelwater.
Alles in orde ?, en toch zuipt die water. dan is je pakking van de zylinderkop kapot/ tussen zylinder en waterkanaal.
Anders had je water in de olie of anders om gehad.
groet RED
Re: Koelvloeistofprobleempje
Hoi,
Kunnen ook lekkende flenzen op het motorblok zijn. Misschien is de koelvloeistof opgedroogd voordat je het ziet. Er zou dan wel een wit/rose spoor te zien moeten zijn.
Herman744
Kunnen ook lekkende flenzen op het motorblok zijn. Misschien is de koelvloeistof opgedroogd voordat je het ziet. Er zou dan wel een wit/rose spoor te zien moeten zijn.
Herman744
Re: Koelvloeistofprobleempje
Je zou kunnen beginnen met het verwijderen van deze beschermbak. Meestal zit daar nog een dempingskussen in.OosT4Jef schreef:Natuurlijk nergens een lekplasje te bekennen. Er zit wel een metalen beschermplaat voor de carter eronder gemonteerd, dus het zou kunnen dat het daarop ligt.
Deze kan hele liters vloeistof opslorpen voordat je het onder je bus gaat zien.
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
En dan kun je ook pas goed kijken of er, bijvoorbeeld bij de waterpomp, nog vocht te zien is.
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 27 okt 2013, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33876
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koelvloeistofprobleempje
Ik heb dat eens uitgetest,odorf schreef:Meestal zit daar nog een dempingskussen in.
Deze kan hele liters vloeistof opslorpen voordat je het onder je bus gaat zien.![]()
er werd helemaal niets opgeslorpt
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
![fun :zwaai](./images/smilies/zwaai.gif)
Is bij de oudere modellen trouwens wel ander materiaal..
Maar bij de nieuwere TDI's is het een stukje schuimrubber met een laagje plastic er overheen..
Zie ook hier: hier onderaan de pagina op 80%
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koelvloeistofprobleempje
Is bij de oudere modellen dit soort materiaal;Multivan Generation schreef: Is bij de oudere modellen trouwens wel ander materiaal..
http://www.weston.nl/sites/weston.nl/fi ... g_0004.jpg
Niet afgewerkt met afsluitende lagen.
Vraagstellers bus is uit '96. Weet niet vanaf welk jaar ze die nieuwere matten zijn gaan monteren?
Mijn bus had ook zo'n oude mat, en die kon best veel vocht opnemen.
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
Maar dit geheel terzijde
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)