Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op leeg

vragen over de T4
Plaats reactie
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op leeg

Bericht door kimisinnl »

Een half jaartje geleden heb ik een keer gehad dat bij het inschakelen van het contact de wijzertjes gingen staan rammelen (sloegen denk ik tegen het eindpunt aan). Sleutel eruit en erin en het was opgelost.

Vandaag had ik ineens dat de cruisecontrol weg viel, toen ik op m'n dashboard keek was het duidelijk waarom: de snelheidsmeter stond ineens tussen 0 en 20km/h te wiebelen... Gestopt en de motor opnieuw gestart, maar het probleem bleef.

Even later ging de brandstof meter ook ineens naar een laag niveau (incl. waarschuwingslampje) om een kilometer verder weer naar het 'echte' niveau te springen.

Ik heb even gezocht en het lijkt dat mensen met een defecte of een los contact op de snelheidsopnemer te kampen hebben en dan een wiebelende wijzer zien. Echter ik heb tegelijkertijd dus ook een probleem met de brandstofmeter gekregen wat mij niet erg gerust stelt...


Heeft iemand een idee hoe ik het beste dingen uit kan sluiten of kan testen?
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door Multivan Generation »

wellicht handig om te vermelden wat het bouwjaar is van je bus,
de motorisatie,
en om welke tellerunit het gaat?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door kimisinnl »

Het gaat om een 1998 ACV; digitale klok en een toerenteller dus :).
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door kimisinnl »

Vandaag het instrumentenpaneel uitgebouwd in een poging de spanningsregelaar te vervangen... Nou goed, geen spanningsregelaar te bekennen helaas :-(.

Ik heb wel alles doorgesoldeerd, maar het probleem blijft. Iemand enig idee waar ik verder kijken kan? Het gaat om een 7DO 919 862G paneel...

Het is een ACV van 1998 met digitale klok, digitale kilometerteller en toerenteller.
Bijlagen
7DO 919 862G
7DO 919 862G
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door m.c van den berg »

Misschien het beruchte witte blokje achter het contact slot
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door kimisinnl »

Hmmm, tjah, misschien is dat iets ver gezocht?

Zat nog te denken, ik focus nu op m'n instrumentenpaneel, puur en alleen omdat de cruisecontrol+snelheidsmeter helemaal uitviel en een kilometer of 5 later de brandstofmeter ging wiebelen.

Is de werking van de cruisecontrol afhankelijk van het instrumentenpaneel? Want dan zou het kunnen zijn dat de snelheidsopnemer kapot of los is (niet gerelateerd aan het cluster) en er toevallig een probleem met de brandstofmeter optrad.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door matje86 »

kijk eens of er iets is met je remlichten(achterlichten) kan zijn dat je met je voet een tikje hebt gegeven tegen je remlicht schakelaar(uitval cc)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door kimisinnl »

De (twee) schakelaartjes bij het rempedaal staan goed afgesteld, maar dat had de cruisecontrol kunnen verklaren inderdaad. Als de schakelaartjes een onlogisch signaal geven (de ene zegt er wordt 'geremt' de andere niet bijvoorbeeld) dan gaat het voorgloei lampje knipperen en krijg ik de storing door.

Denk dat ik de ODB er maar aan ga proberen te hangen en kijken of ik uberhaupt snelheid doorkrijg.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door BosscheBol »

Na wat gezocht te hebben op het forum kwam ik hier terecht....
Ik zit sinds vandaag met ongeveer hetzelfde probleem.
Ook een T4 met ACV-motor maar dan van bouwjaar 2002
KM-teller is instabiel en geeft sowieso te weinig weer.
Meter van de tankinhoud is ook instabiel, geeft de ene keer halfvol, even zakt de meter naar 0 en gaat het gele (leeg) lampje branden.
Afgelopen weekend is de versnellingsbak bij de garage los geweest om de drukgroep (vliegwiel/koppelingsplaten) te vervangen.
Probleem met de KM-teller en meter vd tankinhoud is toen ontstaan.
Wellicht zit het probleem op dezelfde plaats?
Zelf heb ik zo 1,2,3 geen idee waar ik het moet zoeken.
Iemand tips?
bij voorbaad dank.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door Multivan Generation »

Onder de mat loopt de kabel vanaf het tank element onder je voeten door naar de zekeringenkast.
Zijn 2 dunne kabeltjes.
Wellicht zit er eentje klem?

Vanaf onder de auto, de tank iets laten zakken en je ziet de 2 polige stekker zitten.
Het kan ook aan het tank element zelf liggen.
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door kimisinnl »

Ik had de computer even uitgelezen: rare storingsmelding over het indicatie lampje van het voorgloeien (shortcut) en een melding dat het signaal van de snelheidssensor niet kon kloppen (improbable reading).

Het bleek alleen de pulsgever van de snelheidsmeter te zijn die kapot was. Deze veroorzaakte zowel dat de snelheidsmeter niet werkte, als het rare bewegen van de brandstofmeter...

Ik vermoed dat er een vreemde spanning op het sensorcircuit kwam door de defecte pulsgever en dit het instrumentencluster in de war bracht.

En weer wat geleerd: niet alle T4's hebben de spanningsregelaar op de print... Heb nu een lowdrop regelaar over, past in een envelop dus als iemand er eentje zoekt...
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
nieuwenhuizen
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2015, 11:12
Contacteer:

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op leeg

Bericht door nieuwenhuizen »

Ik heb ook last van km teller uitval en brandstof meter schommelen. Betreft vw t4 2.5 1998. Ik lees diverse berichten op dit forum dat het heel vaak ligt aan de snelheid sensor op de bak. Ik ga 1 bestellen en testen.
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op leeg

Bericht door MiNiER »

nieuwenhuizen schreef: 26 aug 2021, 18:49 Ik heb ook last van km teller uitval en brandstof meter schommelen. Betreft vw t4 2.5 1998. Ik lees diverse berichten op dit forum dat het heel vaak ligt aan de snelheid sensor op de bak. Ik ga 1 bestellen en testen.
Is het gelukt met de snelheidsensor?
Gebruikersavatar
MiNiER
Berichten: 168
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:15
Locatie: Zwolle

Re: Snelheidsmeter wiebelt 0-20km/h en brandstof soms op lee

Bericht door MiNiER »

kimisinnl schreef: 18 dec 2013, 14:04 Ik had de computer even uitgelezen: rare storingsmelding over het indicatie lampje van het voorgloeien (shortcut) en een melding dat het signaal van de snelheidssensor niet kon kloppen (improbable reading).

Het bleek alleen de pulsgever van de snelheidsmeter te zijn die kapot was. Deze veroorzaakte zowel dat de snelheidsmeter niet werkte, als het rare bewegen van de brandstofmeter...

Ik vermoed dat er een vreemde spanning op het sensorcircuit kwam door de defecte pulsgever en dit het instrumentencluster in de war bracht.

En weer wat geleerd: niet alle T4's hebben de spanningsregelaar op de print... Heb nu een lowdrop regelaar over, past in een envelop dus als iemand er eentje zoekt...
Is een pulsgever ook een snelheidssensor?
Plaats reactie