Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waterlek en olielek via turbo ?

vragen over de T5
Plaats reactie
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door Hobbyist »

Na een hele tijd zonder problemen gereden te hebben kom ik het volgende tegen !

Sinds een week of 2 moet ik af en toe koelvloeistof in het reservoir bijvullen , ondanks ik geen sporen van een lek zag.
Nu na ongeveer een 200km begint het lampje van de koelvloeistof telkens te branden.
De Koelvloeistof heeft een normale rood/roze kleur.

Nu vorige week na een rit van rond de 200km begon ook mijn oliepeil lampje te branden , bij de volgende start was het uit maar na ruim 50km begon dit terug te branden.
Gezien mijn T5 nog maar een maand of 3 zijn onderhoud had gekregen was ik terug naar de garage gegaan omdat ik dacht van er moet olie bij en ik heb deze zelf niet staan thuis.

Er zat nog steeds voldoende olie op de motor, bij nazicht op de oliepeilstok stond het maximaal.
Er bleek wel ruim olie te zitten in de kunstof buizen te zitten die vooraan de motor terug naar het kleppendeksel komen (EGR zit al een tijd dichtgemaakt).
Onderaan deze buizen lekte er wel olie op de plaat onder de motor en recent zag ik ook enkele druppels op de grond. Deze plaat bleek al behoorlijk verzadigd.

De waterpomp is droog , ik dacht aan een lek in de radiator(s) dat het koelvloeistof lek daar zou te vinden zijn (alsook olie lek) maar na het afstomen bleek dit ook in orde te zijn.
Een druktest op het koelvloeistof systeem gaf ook geen verlies aan !
Volgens de garagist is de turbo ook watergekoeld en zou daar het water eventueel weg kunnen !!!

Zou dit kunnen ? ben nu zelf geen garagist maar had van een watergekoelde turbo nog geen weet.

Het gaat over een T5 bwj 2005 2.5TDI 174pk handgeschakeld met een AXE motor met nu 268d km op de meter.

Hopelijk kan ik hier wat meer informatie over horen en mocht het mogelijk zijn als de turbo toch moet vervangen worden of ik beter de originele kies van VW of ik beter af ben met een ander merk.
Op ebay vind ik ook wel turbo's aan ruim de helft van de prijs in de garage.... is dit betrouwbaar ?

http://www.benl.ebay.be/itm/Turbolader- ... 2c6873bbe6" onclick="window.open(this.href);return false;

Uitkijkend naar antwoordjes en of ervaringen.

Mvg Luc
princenhage
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jan 2012, 21:20

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door princenhage »

De lekkage is aan de waterpomp, hierdoor komt er koelvloeistof bij de olie, te lang hiermee doorrijden kost ook dan nog te turbo.
Heb zelf vorige week waterpomp laten vervangen door dealer voor in totaal 450,-- euro
Dit was inclusief btw, olie vervangen 7, 4ltr en 6ltr koelvloeistof.
Pomp kost ex btw 194,-- euro arbeid ongeveer 160,--
Je moet een speciale trekker hebben deze kost ongeveer 120,-- je gebruikt hem zeer weinig, dus heb ik er voor gekozen om het te laten doen.
Wens je succes.

Gr Jaap
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door Hobbyist »

Even een update van de stand van zaken.

Na een tweede opinie bij een andere garage bleek er achter het motorblok in de omgeving van de turbo een koelvloeistof darm te zijn waar er toch een haarfijn gaatje in is gekomen.

Dus gelukkig geen lekkende waterpomp die mogelijks de koelvloeistof in de motorolie lekte !

Nu rest me nog de vraag wat een aanvaardbaar olielek van een turbo inhoud, het is moeilijk te zeggen of men over een paar druppels spreekt of meer en gezien de egr dicht is kan het naar mijn inziens ook niet verbruikt worden door de motor of ben ik hier nu verkeerd aan het denken.

Want dat schijnt bij veel meer turbo's zelfs zo te zijn zelfs nog heel jong .
Mocht iemand weten of de link naar turbo's bvb op ebay te vertrouwen is of tips daarond zijn zeker welkom.

Alvast bedankt voor de ene reactie maar zoals ik al zei was het dus niet de waterpomp.

Mvg Luc
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door Pascal-141 »

Hobbyist schreef:Even een update van de stand van zaken.

Na een tweede opinie bij een andere garage bleek er achter het motorblok in de omgeving van de turbo een koelvloeistof darm te zijn waar er toch een haarfijn gaatje in is gekomen.

Dus gelukkig geen lekkende waterpomp die mogelijks de koelvloeistof in de motorolie lekte !

Nu rest me nog de vraag wat een aanvaardbaar olielek van een turbo inhoud, het is moeilijk te zeggen of men over een paar druppels spreekt of meer en gezien de egr dicht is kan het naar mijn inziens ook niet verbruikt worden door de motor of ben ik hier nu verkeerd aan het denken.

Want dat schijnt bij veel meer turbo's zelfs zo te zijn zelfs nog heel jong .
Mocht iemand weten of de link naar turbo's bvb op ebay te vertrouwen is of tips daarond zijn zeker welkom.

Alvast bedankt voor de ene reactie maar zoals ik al zei was het dus niet de waterpomp.

Mvg Luc
Een olielek in een turbo komt niet zo vaak voor . Olie IN de turbo zal de kans niet krijgen om er uit te lekken , want door de inmense hitte in de turbo word die olie dan meteen verbrand (dat is dan meer turboslijtage) . Wat wel een mogelijkheid is , is dat de olieleiding aan de buitenzijde van de turbo misschien aan het lekken is ? Of de aansluiting vd leiding aan de turbo die lekt ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door Hobbyist »

Bedankt voor de reactie en het meedenken.

Maar de olie komt wel "in" de dikke buis (onder het koelvloeistof resservoir), de intercooler leiding ? (juiste naam valt me niet te binnen).
Aan de plaats waar de turbo bevestigd zit is geen olielek te bespeuren , staat trouwens mooi droog.
Dus ik kan alleen maar de turbo verdenken van waar de olie zou kunnen komen of iets waar ik nog geen weet van heb.

Het feit dat het oliepeil lampje begon te branden en bij nazicht dat er nog steeds olie op maximaal peil stond , moet ik dan denken aan de oliepeil sensor die mogelijks begint slecht te werken ?

Deze ochtend de garage nog gesproken en bij uitlezen van de auto waren er 0 fouten uit te lezen.

Mvg Luc
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door Multivan Generation »

Olie in die buis kan komen,
omdat de carter ontluchting ook altijd wat dampt,
en die dampen worden meegenomen het inlaattraject in..
Lijkt mij vrij normaal...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door Pim 328 »

Koelvloeistof lekkage --> Dun darmpje dat achter op de motor loopt is de overloop vanuit de motor van de waterpomp. Dit zat er alleen bij de eerste modeljaren 2004-2005
Als hier koelvloeistof uitkomt dan is je waterpomp kapot. Maak je het darmpje nu dicht kan de koelvloeistof nergens anders meer heen dan de motor inlopen (daar gaat
het merendeel sowieso naar toe), blijf je nu door rijden dan ga maar alvast sparen voor een nieuwe motor, want gegarandeerd lager schaden.

Olie lekkage bij turbo --> Dit komt vermoedelijk van de aansluiting van de intercooler slang, Bochtje op de turbo, hier zit een O-ring en deze wilt nog weleens gaan lekken.
Dit wordt veroorzaakt door de hoge tempraturen van de turbo.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door VWMAC »

posting.php?mode=reply&f=3&t=43857#Of" onclick="window.open(this.href);return false; is het misschien de oliekoeler, vorige week begon het bij ons ook met koelvloeistof, even in het expansievat gekeken en daar zat nog maar weinig koelvloeistof in maar wel veel oliehttp://www.weetjewel.nl/phpbb3/posting.php?mode=smilies&f=3#" onclick="window.open(this.href);return false;
Het was zeker geen goedkope reparatie maar een andere oplossing was er ook niet.
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door Hobbyist »

Probleem tot nu toe (ga het nog verder goed opvolgen) opgelost.

Zoals door enkelen aangehaald was ook bij de waterpomp de oorzaak.
Water blijft nu mooi terug op niveau in het resservoir.

Heb geen last gehad van olie in de koelvloeistof , dan is het blijkbaar de oliekoeler welke stuk zou zijn.
Ook mijn motor temperatuur is steeds mooi op het midden blijven staan ( heb nooit zonder vloeistof in het resservoir gereden).

Dus met het darmpje achter het motorblok in de omgeving van de turbo en de waterpomp te vernieuwen kan ik terug verder.

De turbo hou ik nog wat in de gaten , zie geen rookontwikkeling uit de uitlaat enz.

Wat ik wel nog graag zou horen van iemand is de ervaring met op ebay een turbo aan te schaffen.
Gezien het toch grote prijsverschil zou ik daar graag een mening of nog beter een ervaring van horen.

Of het zelf reviseren van een turbo kan en of me daar een kit kan voor kopen.

Mvg Luc
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb zelf een gereviseerde turbo via Ebay aangekocht.
Gewoon een jaar garantie er op.

Ik had hem hier vandaan:
linkje

Maar er zijn er meer hoor..

Een watergekoelde turbo op de T5? --> :gekte :bifun
Als de waterpomp defect is geweest, dan kan er koelvloeistof bij de motorolie gekomen kunnen zijn,
vandaar dat het oliepeil op max stond. Ik heb nog geen garage gezien, die bij een beurt het olie op max bijvult..
Dus wees verdacht op koelvloeistof bij motorolie menging, met mindere smeereigenschappen tot gevolg..

Ik weet niet hoe Pim daarover denkt.., maar ik zou de motorolie ook vervangen..

De eerste garage waar je bent geweest zou ik niet meer komen :zwaai

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Waterlek en olielek via turbo ?

Bericht door Hobbyist »

Hoi Peter,

Na mijn vaststelling dat er koelvloeistof lekte (in elk geval verdween uit het resservoir) had ik een melding gekregen van het oliepeil.
Ondanks dat ik maximaal een grote halve liter koelvloeistof had bijgevuld om terug op het maximale niveau te staan was het oliepeil maximaal zoals het hoort te zijn. Niks van sludge of water te zien aan de peilstok.

Mogelijks werd er gedacht dat er langs de turbo een lek was maar van een watergekoelde turbo had ik ook nog nooit gehoord.
Iets later werd er dan een heel fijn lek gevonden aan een darm achter het motorblok , dus dat leek een juiste verklaring te kunnen zijn waarom er koelvloeistof verdween. Maar er bleek nadien nog steeds koelvloeistof te verdwijnen.

heb de auto enige dagen moeten missen (en misschien een geluk dat ik er dan niet mee kon rijden) want de dag nadien als ik de wagen terug had had ik na een kleine 30km rijden al gezien dat er nog koelvloeistof verdween.
Toen had ik hier al gelezen dat de waterpomp een grote kans had stuk te zijn , wat daarna ook zo bleek te zijn.
De olie werd uiteraard ververst alsook de oliefilter en natuurlijk de koelvloeistof voor de tweede maal (eerste keer bij vernieuwen van die darm).

Er is zeker wat vocht in de motor terecht gekomen want onder de vuldop van de olie zag ik wat grijze smurrie.
Dit kan ook komen naar het schijnt doordat ik niet altijd lange afstanden rijd en er altijd wel condens in de motor kan komen en zich daar dan vastzet. Heb zelf dat buisje mooi gereinigd zodat ik perfect kan opvolgen of ik er terug vocht zou aantreffen.
Tot nu toe is er niks te bespeuren van vocht wat natuurlijk een geruststelling is.

wat ik nu nog afwacht is waarom het oliepeil lampje begon te branden.
Zou dit ook reageren op vocht in de olie ? Heb er tot nu toe nog niet ver mee gereden om te weten of de oliepeil sensor gek doet of niet.

Wat de turbo betreft is dat al heel wat redelijker van prijs of wat er in de garage van gevraagd word, daar spreken ze natuurlijk van een nieuwe waarschijnlijk (en ze zullen de oude ook wel inhouden denk ik).
Is het losmaken / monteren van een turbo zelf beetje te doen zonder brug op put ?
Speciaal gereedschap nodig ?

Mvg Luc
Plaats reactie