Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitschakelen oliedruklampje?

vragen over de T4
Plaats reactie
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

uitschakelen oliedruklampje?

Bericht door Brummarbak »

Hallo weetjewellers,

mijn T4 (1.9 TD) uit 2000 heeft problemen met de toerenteller en het oliedruklampje. Te pas en te onpas stopt de toerenteller en begint het lampje te piepen en rood te knipperen. En dat houdt dan ineens weer op.

De dynamo is net vervangen,dus daar kan het niet aan liggen. Voordat ik dure reparaties aan het toerenteller mechanisme achter het dashbord laat uitvoeren (wat dan meteen het oliedruklampje's probleem op zou moeten lossen) vroeg ik mij af of het problemen op zou leveren als het mechanisme van het piepen en het branden en knipperen van het oliedruklampje uit geschakeld zou zijn. Zonder goede toerenteller rijden lijkt me op zich geen probleem. De oliedruk lijkt me belangrijker. M.a.w.
A. Kun je uberhaupt dit piep en knipper mechanisme van het oliedruklampje uitschakelen bij eenT4?
B. Als het oliedruklampje niet meer zou functioneren en je houd goed het oliepeil in de gaten, kan er dan toch nog iets verkeerds gaan? Zijn er, naast te weinig olie, nog andere redenen waardoor de oliedruk kan afnemen?.

Hoor graag reacties,

Ben
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: uitschakelen oliedruklampje?

Bericht door Multivan Generation »

Heb jij een sensor aan de onderzijde van het carter zitten?
Zo ja, wil wel eens voorkomen dat die defect gaat.
Zo ja, controleer ook eens de bedrading hiervan.

Zijn de contacten op de dynamo goed aangesloten?
Juiste dynamo type..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: uitschakelen oliedruklampje?

Bericht door odorf »

Ik heb in Zweden ook oliedrukproblemen, lampje en later buzzer gehad.
En later ook -toevalligerwijs?- Dynamo en Toerenteller-problemen
Dit lag toen (in hoofdzaak) aan een losgelopen bevestiging van de vacuumpomp.
Deze blokkeerde op sommige momenten de tussenas in het blok.
Ik had niet graag gehad dat in die situatie mijn lampje en buzzer uitgeschakeld waren,
want dan was mijn motor helemaal in de soep gelopen.

Moraal van dit verhaal;
Ergens zit een oorzaak van dit lampje, de toerenteller en de andere waarschuwingen.
Op het moment dat je deze uitschakelt ben je de waarschuwingen uit aan het zetten.
Maar heb je de oorzaak niet opgelost. Als je nog langer met de bus wilt rijden lijkt MIJ dit niet de oplossing. :toppie

Mijn tip:
Misschien is het een sensorprobleem, Kabeltje van de druksensor wil inderdaad bij de 1.9TD wel doorslijten.
Of iets anders. Maar voel ook even aan de vacuumpomp, of je die kunt bewegen.
En kijk je distributieriem na, heeft deze overmatige slijtage? Dat kan duiden op blokkering van de tussenas.

De plek van de oliedrukschakelaars vind je op deze pagina, eerste 2 foto's is van het 1.9 blok;
http://www.t4-wiki.de/wiki/Schalter_F1_ ... 6ldruck%29
Check ook de bekabeling naar deze schakelaars goed op schade.

Sluit de dynamo niet helemaal uit! Het kunnen ook twee onafhankelijke problemen zijn.
1: Oliedrukprobleem, sensor of anders.
2: Dynamo, bekabeling, massa of ander slecht contact. Of een slecht gereviseerde dynamo.
Achterop de dynamo zit een Regeleenheid die het signaal naar de toerenteller verzorgt.
Deze zit met koolborstels op de dynamo-as. Wellicht maakt deze geen goed contact en geeft dus geen goed toerenteller-signaal.

Had de toerenteller zijn kuren NA het plaatsen van de nieuwe dynamo?, of was het daarvoor ook al? of is dit later ontstaan?

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

Re: uitschakelen oliedruklampje?

Bericht door Brummarbak »

Multivan en Odorf bedankt voor jullie reacties. Voor Odorf nog wat vraagjes.

a. Wat bedoel je precies met een buzzer gehad?
b. Als het een sensorprobleem is betekent dit dat deze sensor ook invloed heeft op het wel of niet functioneren van de toerenteller?
c. Er is een nieuwe dynamo opgekomen. Ter info: het is in eerste instantie begonnen met oliedruk lampje’s problemen. Er is toen door de ANWB een nieuwe dynamo opgezet. Eerst alles goed. Na verloop van tijd alleen wat toerenteller problemen. Daarna serieuzere toerenteller en olielampje’s problemen. Door ANWB eerst kabeltje van dynamo naar toerenteller beter vastgezet. Leek te helpen. Echter na 1 dag weer mis. Toen door ANWB nieuwe (garantie)dynamo opgezet. Eerste tijd daarna alles oke. Plotseling weer toerenteller en oliedruklampje’s problemen.

Odorf, nogmaals bedankt voor je informatie.

Ben
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: uitschakelen oliedruklampje?

Bericht door odorf »

Brummarbak, Ben,
Lees dit topic maar eens rustig door; :bonk
viewtopic.php?f=2&t=38673&hilit=oliedrukprobleem" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als eerste;
Nu ik alles nog eens doorlees denk dat wat ik vorig jaar had NIET met jouw problemen te maken heeft ...
maar het is wél een toevallige combinatie van oliedruklampje én dynamo.

Buzzer;
Jij had het over een piep. Op het moment dat er geen oliedruk is tijdens het rijden gaat er een indringende toeter af onder het dashboard. Dit waarschuwt om direct te stoppen. Ik dacht even dat jij met de 'piep' zoiets bedoelde. :toppie

Sensor;
Nee, mij lijkt niet dat een defecte sensor (of bekabeling) invloed kan hebben op de werking van de dynamo.

Met betrekking tot de toerenteller;
De toerenteller op de 1.9TD krijgt zijn signaal vanuit de dynamo. Achterop de dynamo zit een regeleenheid met koolborstels op de dynamo-as. Deze geeft het signaal door aan de toerenteller. Wellicht is er ergens een kabelprobleem, of is dit regelblokje stuk.
(Dit regelblokje kost niet zoveel overigens) Maar als er twee keer een dynamo is geplaatst lijkt het mij sterk dat ze allebei niet goed waren.

Het kan net zo goed dat er tussen de dynamo-zekeringkast-dashboard-tellerunit ergens een vervelend draadbreukje zit.
Door het werk van de ANWB-man kan het net weer wat contact zijn gaan maken en later weer teruggezakt zijn?
Het oliedruklampje idem dito.

Maar dit zijn zomaar wat ideeën die in mij opkomen. Een echt kant en klare oplossing heb ik helaas niet.

Maar nogmaals, het uitschakelen van het lampje (ledje afplakken?) is volgens mij niet de oplossing.

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Brummarbak
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 dec 2011, 19:18

Re: uitschakelen oliedruklampje?

Bericht door Brummarbak »

Odorf,

bedankt voor alle informatie. Zal het meenemen naar mijn garage.

Kan nog met je meevoelen om je bus in Zweden op een sleepwagen te zien. Is ons ook al een paar keer overkomen.

groet,

Ben

Zag later dat deze reactie op jouw oude topic was terecht gekomen. Zag toen pas wat een ellende je hebt gehad.
Nog wel een vraagje, kon jij op een of andere manier die reparaties via een verzekering vergoed krijgen?. Die indruk kreeg ik uit je berichten. En welke verzekering was dat? De reisverzekering?/

hartelijke groet

Ben
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: uitschakelen oliedruklampje?

Bericht door odorf »

Ik heb toen veel geleerd zullen we maar zeggen ... :nuts :toppie

Ik heb de kosten voor het afslepen, vervangauto en de hotelkosten voor het grootste gedeelte vergoed gekregen via mijn reisverzekering.
Maar het andere deel, (in Zweden erg dure) materialen en reparatiekosten niet. Dit dekt de reisverzekering alleen als iets langs de weg verholpen kan worden.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: uitschakelen oliedruklampje?

Bericht door René »

Probeer eens de stekker achter op de zekering kast aan te drukken.
Was bij mij ook de oorzaak van het piepen ( te lage oliedruk) en uitvallen van de toerenteller.
Ik heb wel een TDI, maar wie weet helpt het.

Zijn twee (bij mij) blauwe stekkers in de zekeringen kast naar de tellerunit.

Grtzzz René
Plaats reactie