Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ja is ie weer... winterbanden

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door Pascal-141 »

ronald tdi schreef:Ik wilde banden kopen en bij de bandenboet zei de monteur dat de huidige banden een 4 seizoenen band was en dat het zonde geld zou zijn.

Maar omdat er een groot prijs verschil is en het advies erg varieert stelde ik de vraag.

Het rare is wel dat ik dus een set zomer banden heb en een set 4 seizoens banden.

Dus de vorige eigenaar is eeehh gen.....t zeg maar.

Vandaar ik nog een winter mee kan om die 4 seizoenen set op te rijden.
4 seizoenbanden komen in de meeste winter tests als "onvoldoende" uit omdat ze in winterse omstandigheden onvoldoende grip geven ...
Ik geef voorkeur aan echte zomerbanden , en echte winterbanden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Kermisexploitant
Berichten: 68
Lid geworden op: 25 feb 2012, 22:38
Locatie: Den Haag / Rest van Nederland

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door Kermisexploitant »

Ik heb gewoon 16. Inch bridesstone top zelfs door diepe sneeuw !!!
http://www.janvermolen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Mijn zaak.
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door astolk »

Over winterbanden gesproken...
is er zoiets als maximum snelheid voor winterbanden?

iemand ervaring/bevindingen?
thx bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door Pascal-141 »

astolk schreef:Over winterbanden gesproken...
is er zoiets als maximum snelheid voor winterbanden?

iemand ervaring/bevindingen?
thx bram

:T54LIFE
De maximum snelheid van de banden word bepaald door de snelheidscode op de band vermeld
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door astolk »

Ok thanks pascal..

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door Icebox »

Ik ben al ruim 50.000 km blij met de all terrain banden van BF Goodrich. Je moet alleen niet te gevoelig zijn voor 'wat meer ruis' tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door astolk »

Maar in de sneeuw en kou geen problemen icebox?
ik dacht dat de All terrain banden specifiek voor de mud waren

gr bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door Pascal-141 »

astolk schreef:Maar in de sneeuw en kou geen problemen icebox?
ik dacht dat de All terrain banden specifiek voor de mud waren

gr bram

:T54LIFE
Nee , daarvoor heb je de "mud-terrain" banden :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door Icebox »

Hoi Bram,

Het zijn tevens winterbanden. Je hebt meer grip op een besneeuwd en nat wegdek. Ik heb nog niet het idee gehad dat ik in een hoovercraft zit. Bij gewone banden wil dat gevoel wel eens komen als ik door een plas water rij. Het verbruik is wel wat hoger maar dat moge duidelijk zijn.
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door fokkert »

Pascal-141 schreef:
Multivan Generation schreef:Om heel eerlijk te zijn kun je geen goed antwoord krijgen.

Je vraagt om een bandenadvies en ervaringen van mensen.
Dat gaat voor jou over vervanging voor volgend jaar.
Hele grote kans, dat de banden, die je als advies krijgt,
dan helemaal uit het assortiment zijn/ niet meer leverbaar zijn.




Peter
Dat zat ik ook al te denken ... Waarom nu al advies over bepaalde banden vragen , indien je ze pas over een jaar wil aanschaffen ?


Als advies kan ik je wel meegeven : De Hankook Winter Icept W310 is GEEN aanrader . Ik heb in begin 2013 (bij de uitloop van de winter) 2 van deze banden gekocht omdat er 2 aan vervanging toe waren en ik er niet wou mee verder rijden (er zat maar 3,5mm profiel meer op) Ik trek deze Hankook's letterlijk kapot ! Ze zitten vooraan gemonteerd , en na amper 3000km zijn de "blokjes" in het profiel al voor een stuk schuin afgesleten in de rijrichting , het lijkt een beetje op "cuppen" , maar het is toch nog anders . Ik heb het er over gehad met mijn bandenboer , en die zei ook na de banden te hebben bekeken dat deze banden het hoge koppel van mijn (gechipte) T5 en mijn zware voet waarschijnlijk niet aankunnen .Het lijkt wel alsof het rubber letterlijk te zacht is . Ik ga binnenkort 2 nieuwe banden bestellen , en deze Hankook's op de achteras monteren , daar zullen ze minder afzien .
Ik ben voordien nochtans altijd al heel tevreden geweest van Hankook winterbanden (maar dat was dan wel de Icebear W300) , ik heb daar lang mee gereden en die hadden ook goede grip .
Maar nochmaals , deze nieuwe W310 is écht geen aanrader .
Ik heb net de Hankook's laten monteren. Wel in maat 255/45 R18. Zal het proberen op de te volgen. Mijn koppel is wel niet overdreven. zo'n 400nm. :winter.

Ps. heb al meerdere winterbanden gereden, ook op mijn gewone auto. En bij bruut accelereren zullen volgens mij alle winterbanden schuin afslijten. Ik zie dat fenomeen bij mijn Audi A5 ook. 440nm op de voorwielen.
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door Pascal-141 »

fokkert schreef:
Pascal-141 schreef:
Multivan Generation schreef:Om heel eerlijk te zijn kun je geen goed antwoord krijgen.

Je vraagt om een bandenadvies en ervaringen van mensen.
Dat gaat voor jou over vervanging voor volgend jaar.
Hele grote kans, dat de banden, die je als advies krijgt,
dan helemaal uit het assortiment zijn/ niet meer leverbaar zijn.




Peter
Dat zat ik ook al te denken ... Waarom nu al advies over bepaalde banden vragen , indien je ze pas over een jaar wil aanschaffen ?


Als advies kan ik je wel meegeven : De Hankook Winter Icept W310 is GEEN aanrader . Ik heb in begin 2013 (bij de uitloop van de winter) 2 van deze banden gekocht omdat er 2 aan vervanging toe waren en ik er niet wou mee verder rijden (er zat maar 3,5mm profiel meer op) Ik trek deze Hankook's letterlijk kapot ! Ze zitten vooraan gemonteerd , en na amper 3000km zijn de "blokjes" in het profiel al voor een stuk schuin afgesleten in de rijrichting , het lijkt een beetje op "cuppen" , maar het is toch nog anders . Ik heb het er over gehad met mijn bandenboer , en die zei ook na de banden te hebben bekeken dat deze banden het hoge koppel van mijn (gechipte) T5 en mijn zware voet waarschijnlijk niet aankunnen .Het lijkt wel alsof het rubber letterlijk te zacht is . Ik ga binnenkort 2 nieuwe banden bestellen , en deze Hankook's op de achteras monteren , daar zullen ze minder afzien .
Ik ben voordien nochtans altijd al heel tevreden geweest van Hankook winterbanden (maar dat was dan wel de Icebear W300) , ik heb daar lang mee gereden en die hadden ook goede grip .
Maar nochmaals , deze nieuwe W310 is écht geen aanrader .
Ik heb net de Hankook's laten monteren. Wel in maat 255/45 R18. Zal het proberen op de te volgen. Mijn koppel is wel niet overdreven. zo'n 400nm. :winter.

Ps. heb al meerdere winterbanden gereden, ook op mijn gewone auto. En bij bruut accelereren zullen volgens mij alle winterbanden schuin afslijten. Ik zie dat fenomeen bij mijn Audi A5 ook. 440nm op de voorwielen.
Ik heb bijna 3 winters gereden op mijn T5 met SEMPERIT winterbanden , die gaven geen krimp onder het koppel van de T5... Geen vervorming, geen schuin afslijten . :knipoog De Semperits voelden ook veel "steviger" aan in de bochten , de Hankook's die ik nu heb voelen veel te zacht aan . (Uiteraard bij stevige rijstijl , als ik rijd als een opa , dan is er niks aan de hand met de Hankook's :knipoog ) En net omdat ze zo "zacht" zijn , zullen ze heel snel slijten , ik vermoed dat ik er max. 15000km zal kunnen mee rijden ... :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door DNS »

Icebox schreef:Hoi Bram,

Het zijn tevens winterbanden. Je hebt meer grip op een besneeuwd en nat wegdek. Ik heb nog niet het idee gehad dat ik in een hoovercraft zit. Bij gewone banden wil dat gevoel wel eens komen als ik door een plas water rij. Het verbruik is wel wat hoger maar dat moge duidelijk zijn.
All-Terrains zijn eigenlijk all-season banden, maar dan ontworpen om het ook goed te doen op grof terrein (M+S, al hebben sommige, zoals de BFG, ook het sneeuwvlokje). Zoals met alle banden een compromis, dus ze leveren wel ergens in. In de regen wel goed tegen aquaplaning door het grove profiel en dus goede afwatering, maar voor flink rem- en bochtenwerk (zeker op nat wegdek) is het rubber eigenlijk te hard (maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt). Voordeel is wel dat je er het hele jaar op kan blijven rijden, zolang je profiel maar voldoende is om de sneeuw weg te werken (en je ze niet direct vergelijkt met volwaardige winterbanden). Er zijn trouwens ook speciale Offroad winterbanden, maar dat terzijde. :knipoog

Een echte winterband heeft zachter rubber dat flexibel genoeg blijft bij lage temperaturen en van die golvende sneetjes in de blokken/loopoppervlak (sipes/siping) voor meer grip. Die zijn dan echter weer veel slechter in warmere omstandigheden en moet je zeker wisselen voor de zomer.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door ronald tdi »

@M.G.
Gelezen en opgestoken.
Die lijstjes is ook wel handig.
Moet bekennen dat 3kwart al in de bus ligt. :toppie

@ andere leden

Zie lijstje is gewoon handig.
Gebruikersavatar
fokkert
Berichten: 168
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:20
Locatie: In't Noorden

Re: ja is ie weer... winterbanden

Bericht door fokkert »

@Pascal

15.000km is voor mij 2 winters. Dus niet erg om dan nog eens kosten te maken. :toppie Ik ga het wel in de gaten houden. Met mijn conti's had ik ook last van maar met de michelins dan weer niet. Ik zou denken hoe zachter hoe beter in deze aankomende koude periode. :nuts
Transporter T5 GP R20 "Highline"
200KW
CFGB-engine
Big-injectors
Costum made Garret Turbo
Wagner Intercooler
Plaats reactie