Icebox schreef:Hoi Bram,
Het zijn tevens winterbanden. Je hebt meer grip op een besneeuwd en nat wegdek. Ik heb nog niet het idee gehad dat ik in een hoovercraft zit. Bij gewone banden wil dat gevoel wel eens komen als ik door een plas water rij. Het verbruik is wel wat hoger maar dat moge duidelijk zijn.
All-Terrains zijn eigenlijk all-season banden, maar dan ontworpen om het ook goed te doen op grof terrein (M+S, al hebben sommige, zoals de BFG, ook het sneeuwvlokje). Zoals met alle banden een compromis, dus ze leveren wel ergens in. In de regen wel goed tegen aquaplaning door het grove profiel en dus goede afwatering, maar voor flink rem- en bochtenwerk (zeker op nat wegdek) is het rubber eigenlijk te hard (maar daar zijn ze ook niet voor gemaakt). Voordeel is wel dat je er het hele jaar op kan blijven rijden, zolang je profiel maar voldoende is om de sneeuw weg te werken (en je ze niet direct vergelijkt met volwaardige winterbanden). Er zijn trouwens ook speciale Offroad winterbanden, maar dat terzijde.
Een echte winterband heeft zachter rubber dat flexibel genoeg blijft bij lage temperaturen en van die golvende sneetjes in de blokken/loopoppervlak (sipes/siping) voor meer grip. Die zijn dan echter weer veel slechter in warmere omstandigheden en moet je zeker wisselen voor de zomer.