Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegwiel

vragen over de T5
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegwiel

Bericht door Jakob G »

Beste :wjw

Wie kan ons meer info verschaffen over, 2 massavliegwiel, vervangen door, één vast vliegwiel.
We hebben onze T5-campertje naar http://www.carfit.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; gebracht, de monteur al daar heeft jaren voor Centurion Volkswagen gewerkt hij trok dus ook de conclusie dat het de 2 massavliegwiel is die lawaai maakt.

Ze gaan de "vaste vliegwiel" bestellen en monteren.

Ik probeer de stappen te fotograferen en op het forum te zetten, is er bij Jullie ook bekent welke special gereedschappen er worden gebruikt bij deze klus, waar kan je het mee doen in een gewone garage en onder welke special gereedschap kom je niet onder uit.

Kun je ook speciaal gereedschappen zelf eenvoudig te maken????

Wij hopen dat Jullie met goed wat info komen, dit is een behoorlijk iets voor ons, en geeft het nodige spanning.

Dus wij zien uit naar Jullie info, en Jullie kunnen van ons verwachten dat wij met zoveel mogelijk info over het gebeuren op het forum zullen zetten.

En wij zien uit dat het bedrijf http://www.carfit.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; de klus goed klaart, :werkaanT4 en een beetje rekening houd met ons budget, het word een rip uit ons lijf.
.
Tot gouw,
Groet,
Jakob G
Ps, die bericht is een voortzetting van: Er rammelt iets in de motor ruimte hoe voorfront afnemen,
viewtopic.php?f=3&t=43996#p312209" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

e: Er rammelt iets in de motor ruimte hoe voorfront afnemen
Berichtdoor Jakob G op di nov 26, 2013 18:07

Pim 328 schreef:
Het 2 massa vliegwiel vangt trillingen in de motor op die door de krukas worden doorgegeven.

Deze wordt nu door een vast vliegwiel uitgewisseld, hierbij zit dan wel een speciale koppeling en drukgroep die dit zouden opvangen. Maar uit praktijk ervaring heb ik het toch al 2 keer meegemaakt dat hierdoor een krukas gebroken is.

Maar heb zelf ook al verschillende setje ingebouwd met vast vliegwiel en tot op heden nooit problemen mee gehad.

Voordeel van vast vliegwiel is dat de prijs een stuk gunstiger is en het nadeel meer belasting.

De nieuwere 2 massa vliegwielen zijn een stuk verbeterd in kwaliteit dan de oude, maar het blijft een slijtage deel.

Omdat jouw auto maar 44.000 km heeft gereden en vermoedelijk dus heel veel start stops kan het zijn dat het vliegwiel hierdoor veel harder slijt.


Beste Pim,

De Garage Carfit in Groningen, vind het heel verdacht dat de bus nog maar 48.000 heeft gereden en dan al dit probleem, ze hebben dan ook sterk aangeraden om te onderzoeken of er geen fraude is gepleegd wat betreft de kilometerstanden;
http://www.autopas.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; "tegen betaling"

We hebben ook contact met Century bedrijfswagens Groningen, zij raden ten sterkste het één vliegwiel techniek af, toe te passen bij de T5.

Via dit bericht die ik ook naar Century Bedrijfswagen Groningen zal zenden vragen waarom dat een slechte oplossing is, het tegen bericht zal ik hier ook weer vermelden, zodat anderen ook weer hun voordeel er mee zou kunnen doen.

Vraag aan het forum;
Zijn er alweer nieuwe tips ergens te vinden wat de beste oplossing is voor het probleem waar wij voor zitten????

Wij hopen via Jullie de beste tips te krijgen, weten niet waar we ander moeten aankloppen.

Mvg,
Jakob G
Ps, ik zal jullie steeds op de hoogte brengen, ook zal ik foto's maken ook van de kapotte onderdelen, en van de opbouw.
Laatst gewijzigd door Jakob G op 30 dec 2013, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door teevijf »

Je maakt het jezelf veel te moeilijk, laat gewoon een 2 massa vliegwiel monteren en je kan er jaren tegenaan. De 2 massa vliegwielen zitten er niet voor de grap in of om het eigenaren van VW's lastig te maken maar om transmissiebelastingen te verminderen. Laten zitten dus.
En ja als je je bus hebt getuned tot 250+ pk, en je wilt maximaal vermogen op de weg brengen dan heb je wat aan een vast vliegwiel. Maar dan heb je al zoveel aan je blok gedaan dat er niet veel meer standaard is.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door robertTREBOR »

Gaat zo'n 2 massa vliegwiel niet stuk omdat er misschien te schokkerig, ik bedoel niet vloeiend gereden wordt ?
Mijn T5 uit 8-2008 met 150 KW , 130.000 km , waar van alles aan stuk ging had totaal geen problemen met het 2 massavliegwiel.
Het hele probleem zou dan opgelost kunnen worden door een andere rijstijl aan te nemen.

Kan me ook voorstellen als je heel schokkerig gaat rijden met een vast vliegwiel de hele aandrijflijn het nog veel zwaarder
krijgt en je misschien de hele versnellingsbak om zeep helpt omdat het vliegwiel niet meer verend is en de schokken des te harder.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door odorf »

Jakob G schreef:Beste :wjw
Wij hopen dat Jullie met goed wat info komen, dit is een behoorlijk iets voor ons, en geeft het nodige spanning.
Ik begrijp het, het is niet leuk als je busje het laat afweten en als het dingen zijn die je niet zelf kunt doen/overzien ben je aan garages overgeleverd.

Maar forumtechnisch denk ik dat het niet handig is om één probleem in tweeën te knippen en twee topics over te hebben.
Je kunt ook doorgaan op het eerste topic, en het onderwerp van het allereerste stukje tekst wijzigen.
Iets in de trand van: 'Er rammelt iets in de motorruimte - vliegwiel stuk'

Maar dit is een geheel vrijblijvende suggestie :toppie
Veel succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door erik 924 »

Het niet alleen geen Transporter probleem ook Fiat diesels hebben problemen met 2e massa vliegwiel..Deze diesels staan ook in de Opel vectra de 1900..

Buren van ons hebben al 2 x het vliegwiel laten vervangen van hun Vectra?

Zo zie ik dat meer om me heen, en bij de een gaat ie nooit stuk en andere hebben het al 2 x vervangen..

Advies geef pas gas met de bus als ie echt warm is en probeer ""netjes"" te schakelen..Niet schokkerig..Want dan zijn de veren zo lam..Persoonlijk heb ik al bijna 2,5 ton op de teller en geen last gehad tot nu toe..
Veel toeren hoef je niet te draaien met 450 nm...Bij 2000 toeren schakelen is geen probleem..

Succes
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door ronald tdi »

Is vloeiend rijden niet altijd een goede zaak?, denk het wel.
En met een niet of volledige warme motor goed gas geven, das toch nooit goed.

OK, toen ik de bus kocht zei de verkoper dat ik eens in de week even goed gas moest geven om die rot filter leeg te blazen, maar hij vermelde er met klem bij dat de motor goed op temp. moest zijn.
En je hoeft ook niet 180 km/h te gaan rijden, maar even goed in de toeren, goed leeg blazen en dat kan zeker bij bijvoorbeeld de oprit naar de snelweg.

Ik denk dat je betreft die vliegwiel gewoon moet vervangen voor wat het moet zijn, maar even rond bellen kan soms veel schelen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Multivan Generation »

Als je veel in lage toeren rijdt om brandstof te besparen,
dan kun je die geldelijke besparing , later wegbrengen aan de kosten van een ander 2 massa vliegwiel..
Zeker als je vaak onder of in het begin van het koppelgebied rondtokkelt..

Iets hoger in de toeren is vaak veel beter voor de koppeling.
Ja het kost wat meer brandstof ja, maar ten opzichte van een 2 massavliegwiel en koppeling vervangen,
en de kosten die daarvoor gerekend worden, heb ik liever het eerste.

Ik rij als leaseauto zo'n heel zuinig ding, en ja daar kun je heel zuinig (3,7 L/100km) mee halen,
maar op de snelweg laat je de auto terugzakken naar 100 km/u omdat er iemand anders in gaat halen, en dan komt het toerental iets te laag,
en dan voel ik het 2 massavliegwiel al wat protesteren.
Schakel ik dan een versnelling terug, dan is er niets aan de hand..
Er staat nu in net een jaar 80.000 km op.

Mijn tip voor de toekomst zou zijn, houdt je motor toerental boven de 2000 rpm en je zult veel langer plezier hebben van je koppeling en 2 massa vliegwiel.

Succes er mee..
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Multivan Generation schreef:Als je veel in lage toeren rijdt om brandstof te besparen,
dan kun je die geldelijke besparing , later wegbrengen aan de kosten van een ander 2 massa vliegwiel..
Zeker als je vaak onder of in het begin van het koppelgebied rondtokkelt..

Iets hoger in de toeren is vaak veel beter voor de koppeling.
Ja het kost wat meer brandstof ja, maar ten opzichte van een 2 massavliegwiel en koppeling vervangen,
en de kosten die daarvoor gerekend worden, heb ik liever het eerste.

Ik rij als leaseauto zo'n heel zuinig ding, en ja daar kun je heel zuinig (3,7 L/100km) mee halen,
maar op de snelweg laat je de auto terugzakken naar 100 km/u omdat er iemand anders in gaat halen, en dan komt het toerental iets te laag,
en dan voel ik het 2 massavliegwiel al wat protesteren.
Schakel ik dan een versnelling terug, dan is er niets aan de hand..
Er staat nu in net een jaar 80.000 km op.

Mijn tip voor de toekomst zou zijn, houdt je motor toerental boven de 2000 rpm en je zult veel langer plezier hebben van je koppeling en 2 massa vliegwiel.

Succes er mee..
Beste Pieter,

"Tips zijn altijd welkom" een mens in nooit te oud om te leren.

We nog geen 10.000 met ons busje gereden.

Ik heb wat foto's gemaakt van de 2 massavliegwiel die ga ik er zo opzetten daar zie je de schade maar ook nog al wat vet, volgend de garage eigenaar waar de bus nu is gerepareerd is, word dat wel gedaan als de 2 massavliegwiel al aan het aftakelen is om het lawaai te reduceren daar dient de vet dan voor, toen we de bus hebben gekocht hoorden we ook al wat bij geluiden, (die we nu niet meer horen) en waren daar mee naar Century gegaan de chef monteur liet de bus even draaien op lage toeren een had niet speciaals gehoord allen hoorde merkte hij wel het schokken wat de motor regelmatie deed dat is de 2 massavliegwiel, het zelfde geluid weer met de tijd steeds iets meer, de laatste maanden werd het erger, we durfden er niet meer mee te rijden toen naar de garage gegaan die heel dicht bij ons in de buurt is daar het geluid laten horen aan de ""oud Century monteur"" die had gezegd het dat het de 2 massa vliegwiel en was, ik wilde later terug komen als de baas er als de garage eigenaar er was, tien meter verder gereden maakte de motor meer lawaai, terug gereden en de bus er later staan.

Zie op de foto's de schade :bonk en de grote hoeveelheid vet. :ie

Mvg,
Jakob G
Bijlagen
Vet rondom
Vet rondom
Laatst gewijzigd door Jakob G op 30 dec 2013, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Weer vet met metaal schrapsel.
Plus halve ring, of stukje stalen veer.
Bijlagen
P1030728.jpg
Laatst gewijzigd door Jakob G op 30 dec 2013, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Hier de vet ook duidelijk te zien tegen de zijkand, met uitstekend deel van stalen veer.
Bijlagen
P1030722.jpg
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Behalve de vet met metaal schraapsel,
ook veel andere rommel aanwezig als dat zich blijft opstapelen zal dat ook door de tijd heen schade opleveren.
De foto's zijn verschillende keren verkleind, weer vergroot, en weer verkleind om aan het formaat te voldoen, dat is ten koste gegaan van de scherpte, ander was de rommel nog beter te zien geweest, om de vliegwiel heen is maar weinig ruimte daarom zal in alle andere gevallen de schade zeker een keer ontstaan volgens mij.
Bijlagen
P1030719 klaar.jpg
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Halve ring of stukje stalen veer, en uit geschraapte bak.
Zie hier ook weer de stukken donkere rommel, er zullen wel openingen zijn waar het door heen kan komen.
Nogmaals de bak is ten opzichte van het vliegwiel te krap, maar een paar millimeter werk.
Bijlagen
P1030720.jpg
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door ronald tdi »

Die is zeker helemaal aan gort.
Snap zeker dat er een "geluidje" er vanaf komt.
Als ik vragen mag, wat kost het nou om zoiets te laten vervangen?
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

P1030728.jpg
Met wat hulp van Jullie heb ik nu geleerd foto's op het forum te zetten, dat zal ik in de toekomst vaker doen.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Plaats reactie