Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaringen na tuning 88pk tdi

vragen over de T4
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door dieselpower »

kikker schreef:Ik ben benieuwd, morgen wordt de mijne gechipt
Laat even weten wat je ervaringen zijn...! Ben benieuwd als newbee
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door Jurgen VH »

harry t5 191 schreef:Niet mee eens.
De vermogensbank is ook van belang om te kijken of de koppelkromme mooi vlak is en hoe hoog.
En om deze waar nodig bij te stellen
.
Tevens geld dit ook voor de vermogens opbouw,de pk's of zoals je wilt de kw. :lach
En dus kun je van beide hoogte perfect aflezen.

:T54LIFE :wjw :toppie
Een vermogensbank is een mooi apparaat dat wordt gebruikt om perimeters vast te stellen zodat je vanaf het begin een uitdraai kan maken en dan na elke update/afstelling kan zien wat/of er iets verbeterd is.
Het geeft geen "juiste" pk/nm weergave en dient dus enkel ter opvolging :knipoog

Dus als ik het goed begrijp doel je op het blauwe ? Want met het rode herhaal je precies wat ik gezegd heb :knipoog

Wat je zegt is niet compleet "dat je van beide de hoogte perfect kan aflezen" want je kan enkel aflezen wat DIE bepaalde testbank kan zeggen op dat moment en zelfs dat kan je manipuleren als je wil, als je gewoon de smoothing of DIN vereffening al veranderd bekom je al heel andere waardes/hoogtes :knipoog
Doe 4 testruns met hetzelfde blok op dezelfde bank vlak na elkaar en je krijgt mss al andere waardes (of hoogtes zoals jij het zegt) :knipoog
Doe de testruns op een andere dag verandering van humidity of luchtvochtigheid, hoe warmer en/of ijler de lucht hoe slechter de waardes zullen zijn.
En dan spreek ik nog steeds van dezelfde testbank :knipoog
... moet ik nog doorgaan ??

Maar zoals gezegd het blijft een mooi apparaat om te controleren of je verbeteringen ook echt een verbetering zijn :zwaai
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door harry t5 191 »

Je krijgt van mij helemaal gelijk! :nuts

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door Jurgen VH »

harry t5 191 schreef:Je krijgt van mij helemaal gelijk! :nuts

:T54LIFE :wjw :toppie
Hoeft niet hoor Harry, als jij jouw versie uitlegt heb jij mss gelijk :knipoog ik ben voor rede vatbaar en leer graag bij :wjw

:zwaai
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door Multivan Generation »

Kikker is langs geweest en dieselpower is vandaag langs geweest..

Wellicht willen/kunnen ze hun ervaringen, ter volledigheid, hier in dit topic plaatsen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door ailko vos »

ach wat maakt het uit zolang ik met een caravan van 2000kg en een beladen bus ik met 130 op de klok menig busje inhaal heb ik een grijns op mijn smoeltje van oor tot oor.en degene die mij dan nog in kan halen mag een nog bredere grijns op zijn gezicht hebben.als je maar plezier hebt van de tuning zeg maar
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door kikker »

Ik heb van de week nog niet veel ermee gereden, maar het bevalt me super.
Hij reageert veel sneller op zijn gas, dit is ook mede doordat de brandstofpomp niet op tijd stond.
Koppelgebied is verruimd naar 2000 tot 3000 toeren. Als je rond de 3000 toeren schakelt zit je gelijk weer in het vermogengebied. Hij kon nog lager in zijn toeren maar dat is om de koppeling te sparen niet gedaan. Maar ook onder in zijn toeren reageert die veel beter. Hij rijdt veel soepeler. Caravan van de week ook uit de stalling gehaald en even uitgeprobeerd. Eerst moest ik behoorlijk hoog in zijn toeren om soepel te schakelen. Dit is nu een stuk minder nodig.
Als ik naar zijn 5 schakel dus rond de 90 en ik geef gas blijft die vlot doortrekken tot de 120, daarna gaat hij nog soepel door tot aan de 140 en daarna duurt het wel wat langer. Maar dat maakt me niet uit want daarvoor rij ik ook geen bus.
Peter heeft met me bus gereden en nog wat tips gegeven. Komende week een andere luchtmassameter bestellen.
Ik moet er nog wel een denken de motor even na te laten lopen voor de turbo af te koelen, maar dat gaat steeds beter. Ik heb nu in 3 weken tijd een intercooler geplaatst en chiptuning, maar het is gelijk een heel andere bus.


Gr. Arjan
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door dieselpower »

Zo,even nog een reactie van mijn bezoek aan Peter gisteren. Volgens een geroutineerde procedure was mijn bus binnen een uurtje voorzien van aangepaste software. Na het proefrijden :ikrij een big smile op mijn gezicht, wat een metamorfose! Van een ietwat looiige motor naar een lekker aan het gas hangende diesel. Alsof er nieuw leven in werd geblazen. Ben blij met het resultaat. Top vermogen is gevoelsmatig toegenomen. Echt meer trekkracht voorhanden en mooi bruikbaar vermogen.
Peter ,die veer heb je verdient, en bedankt voor je praktische adviezen! ( er is weer werk aan de winkel)
Samenvattend, ik kan het iedereen aanbevelen. Mijn Nederlandse ex :T4politie bus heeft zich nog nooit zo
vlot verplaatst! Greetz Robert
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door dieselpower »

jan2009 schreef:Mooie (inspirerende) reakties. :knipoog
Rij je nog op de standaard eerste koppelingset set dieselpower? , met 165000 op de teller ?
Voor zover ik heb kunnen terugvinden in mijn service manual is dit nog steeds de eerste koppelingsset.
Wel keurig volgens het boekje onderhouden, maar waarschijnlijk met div. Chauffeurs... ( ex politiebus)
Ik hoop dat ie het nog lang volhoudt..! :T5cruisin
avento
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 nov 2013, 09:40

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door avento »

Hallo Iedereen,

Ook ik heb een week of drie geleden mijn 88 pk 2.5 tdi laten kietelen via Peter (Multivan Generation).
Peter had me al verteld dat de koppeling van een 88pk niet sterk genoeg zou zijn, en dat daar qwa afstelling wel rekening mee gehouden zou worden.
Nou tevreden ben ik zeker :gekte , wat een verschil zeg.
Ik had zelf eerst al de kat om zeep geholpen, en vervolgens een intercooler geplaatst dat kon ik al goed merken.
Maar toen de software veranderd was had ik nog meer power, motor reageert nu direct op het gaspedaal wat een heerlijkheid.
Ik kan nu vlot mee rijden, en als het moet met de snellere merken. Ook bergop blijft hij goed reageren op mijn rechtervoet.
Nu eerst eens sparen voor een koppeling van een 102pk, en dan weer snel een afspraak maken met Peter voor de laatste fijn tuning :winter
Nogmaals bedankt Peter!
:driveT4
:wjw Herinder je gister, droom over morgen maar leef vandaag

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word

Groet Cees
avento
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 nov 2013, 09:40

Re: ervaringen na tuning 88pk tdi

Bericht door avento »

Nou Bob, dat kunnen we dan eens fijn testen als we vanuit Hatzenport terug rijden :lach

Groet Cees
:wjw Herinder je gister, droom over morgen maar leef vandaag

VW T4 2500tdi uit 2003 zelfbouw camper die steeds completer word

Groet Cees
Plaats reactie