Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

raar verhaal.... apk - controle lampje

vragen over de T5
Plaats reactie
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

raar verhaal.... apk - controle lampje

Bericht door ronald tdi »

Ik hoorde vanmiddag een raar/heel vreemd verhaal.
Iemand met een T5 was voor de apk geweest en de bus werdt afgekeurd omdat het lampje op de dash niet brande.
Het gaat om het motor afbeeldings lichtje in de kleur geel.
Monteur zei; "die moet het doen"

Ik zei nee dat kan toch niet, wat heeft dat met een apk te maken.

Nu komt het denk ik, hij wilde het wel maken, maar daar ging veel tijd in zitten.....
maw veel geld.

Toen ik mijn ringen ging plaatsen was het werk erg weinig om de dash er uit te krijgen en een beetje goede soldeer meneer/mevrouw heeft het ledje zo verwisseld lijkt me.

1- kan men een bus afkeuren vanwege een kapote dash lampje? ik weet bijna zeker van niet.
Zo ja waarom dan?
2- het vervangen van dat ledje, das toch niet zoveel werk???

Of zit ik er nu helemaal er naast????

Aan de andere kant, waarom brand dat ledje niet, zijn daar opties voor??
buiten het stuk zijn dan he :knipoog
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: raar verhaal.... apk - controle lampje

Bericht door Jay »

Vanaf 1 april 2012 is er voorschrift bij de APK2 m.b.t. een MIL-lampje (Malfunction Indicator Light) , deze moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld bij auto’s met een datum eerste toelating ná 31-12-2005.

Bij de -oudere- T5 met EU-3 diesel motoren brandt dit lampje NIET bij het op contact zetten.
Ook is er in plaats van het lampje geen hoorbaar signaal aanwezig

Ook middels een actuator diagnose in het instrumentenpaneel met de VAS-tester gaat er geen “motorcheck-lampje” branden.

De hierboven beschreven T5 kunnen constructief niet aan deze regelgeving voldoen, in een steekproef werden deze auto’s onterecht afgekeurd.

Zie bijlage, de Volkswagen type die opgenomen zijn op de lijst die verspreid is onder de
RDW-steekproefcontroleurs.
Bijlagen
Afbeelding2.png
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: raar verhaal.... apk - controle lampje

Bericht door ronald tdi »

Dank je Jay...

Zal dit door sturen.
Ik weet niet welk bouwjaar die bus is, maar het kan misschien wel verklaren waarom dit lampje niet brand.
De vrouw zei dat ze het ook nog nooit gezien had en misschien wijst het ergens op.
Plaats reactie