Dankjewel voor de reactie's.
tja ben meer van de daden dan woorden maar zal een kleine beschrijving maken wat er gebeurt is.
Tijdje terug heb ik via marktplaats een donor golf 3 met een 90 pk tdi motor gevonden.
deze kon ik geschikt ophalen, eigenlijk zonder informeren en bekijken ben ik aan het slopen gegaan met de golf en de zelfde dag de transporter.
gaande weg kwam ik er achter dat t niet helemaal plug en play was, (heb altijd peugeot gehad, en voor de hobby en mijn vrijding hebben we ook nog 2 peugeots)
al snel kwamen we er achter dat de motor in een andere hoek er in ligt, in de golf ligt de motor achterover, in de transporter staat hij vrijwel recht op.
dus de carterpan er onder uit aanzuig montje van de olie pomp uit wisselen en de pan eronder van de 1.9d, gelijk maar een setje nieuwe lagers erin gezet.
dat was de eerste zorg die we verholpen hadden,
de koppeling en het vliegwiel zijn identiek als je 1.9d. dus de bak kon er zo achter.
vervolgen heb ik de motor er weet ingehangen en kwam er achter dat de motor steun niet past.
klein stukje van de distributie kap af moeten halen en de gaten opboren en nieuw draad in tappen.
en voilla hij hangt op zijn plekje.
de dynamo heb ik van de golf gebruikt met multirien, en de stuurbekrachtiging poelie van dan 1.9 d en dat paste ook in een keer.
De intercooler had ik nog liggen van een ander turbo project.
de intercooler heb ik bevestigd onder de bumper balk, vervolgen beetje lomp maar een gat in de bumper gezaagd in het formaat van het koeloppervlak van de cooler, in de bumper heb ik een stuk (race)gaas gemaakt en de de zelfde kleur gespoten als de bumper, met de bullbar er vool zie je er niks van.
daarna ben ik de intecooler leiding gaan maken, in rvs 50mm 316kwaliteid, dit is een kwestie van passen en meten,
het enigste waar je voor op moet passen is dat de leidingen niet tegen het koelvin huis aankomen,
aan de onderzijde heb ik samco slangen gebruikt en aan de bovenzijde de originele koppel slangen.
toen kwamen de koelwater slangen, daar klopt dus echt niks meer van en kun je ook niks van weer gebruiken,
voor de hoofd leidingen van koeler naar motor heb ik 32mm rvs 316 gemaakt,
de overige leidingen van naar het reservaatje, kachel radiator en warmte wisselaar heb ik ook allemaal van rvs gemaakt,
alle leidingen netjes afgebeugeld op het blok.
al het rvs het ik ook met tig gelast, de leidingen gevult met formeer gas en daarna netjes gebeitst.
het is even werk maar dan heb je ook wat.
volgende euvel was de kabelboom, dat is een behoorlijk ravage,
op het internet gezocht naar schema's en had er 1 gevonden via de t3 club/forum, het gros klote maar een aantal dingen kwam ik niet uit, dus verder gezocht en kwam ik op een engels forum uit met een schema die klopte met de kabelboom wat ik heb.
alle verlichting en pruttel er uitgeknip en alleen de nodige zaken behouden wat echt nodig is.
de gloeispiralen en ralais loopt via de kabelboom van de bus, samen met de verlichting enz.
de rest loopt via de nieuwe kabelboom.
deze moet alleen nog ingetaped worden en dan is die klaar.
dan blijf je nog met 2 dingen zitten, dat is de blokering in de computer, deze kan de lokale chipboer er uithalen, en dat gebeurt dus ook, samen dat ie gechipt word,
en natuurlijk het gaspedaal. het gaspedaal van de tdi is elektrisch, velen heb ik gezien dat ze het complete gaspedaal van de golf er in zetten, maar vond ik persoonlijk niet de mooiste oplossing. dat heb ik dus orgineel gelaten.
wat ik gedaan heb is een beugel gemaakt waar de potmeter in hangt met daar de gaskabel op.
van de week ben ik begonnen met de bak, deze uit elkaar gehaald en kwam er achter dat het pionwiel eigenlijk wel een bezoekje aan de tandarts gebruiken kan, er zijn allemaal hoekjes af en is behoorlijk ingesleten. ook is de overbrenging van 4.611 wel erg kort.
nu zouden ze dinsdag een andere bak komen brengen met de overbrengin van ongeveer 4.2xx. dat is al een stukje beter. maar helaas was de bak al aan een ander beloofd.
dus nu opzoek naar een ander bak of kroon pion wiel.
dan kan ik de bak weer in elkaar zetten met een setje frisse lagers. de bak gierde behoorlijk voor de tijd.
nu in tussen tijd ben ik begonnen aan de uitlaat. ook van rvs 316 60 mm rond.
het aan de achterzijde een dubbele pijp gemaakt, eentje links en eentje recht, maar niet met sier stukken oid, dan is niet helemaal mijn smaak, maar gewoon simper met 45graden naar beneden, vind het er persoonlijk wel netjes uitzien.
verder rommelen we rustig verder. totdat het klaar is. als die ooit klaar is.
de hoop is een beetje op 125 to 130 pk, het schijnt aardig rieel te zijn, er komt geen katilisator tussen en de egr is afgedopt, samen met het chipje. we zullen het zien, anders moet er misschien toch een maatje groter bladblazer op?
hoop jullie genoeg geinformeet te hebben tot nu toe.