Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

standkachel + onnodig loeiende fan

vragen over de T5
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

Hallo :wjw ,

Misschien in het verleden al eerder besproken?

Kort geleden een T5 aangeschaft met Webasto standkachel, incl. ovaal instel klokje op dashboard.
Standkachel irriteert en heb de zekering eruit gehaald, zodat deze niet meer kan aanslaan.
Gek genoeg blijft de fan achter de grill wel -soms- aanslaan zodra de auto op contact gaat.
De ene x 10 seconden en de andere x gaat ie steeds sneller loeien en lijkt het wel een Boeing die gaat opstijgen.
De fan veroorzaakt dus een behoorlijke luchtverplaatsing welke -m.i.- geheel overbodig is en vooral hinderlijk in de cabine( ik krijg er :bonk van ).
Hoe kan ik dit verhelpen, zonder een en ander te vernielen?
Betreffende 'webasto'-zekering komt uit de onderste rij zekeringen, onder de asbak.
Heeft het 1 iets met het ander te maken?

Verder vroeg ik me af, waar ik het voordeligst een compleet sca-hefdak kan bestellen.

Alvast dank.

Mvg,
komoptijd
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door VWMAC »

:winter Toch zonde dat je zo'n geweldig produkt niet gebruikt, ik ging eens even langs een Webastodealer, als het vriest dan weet je pas wat je mis!!! :bonk
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

VWMAC schreef::winter Toch zonde dat je zo'n geweldig produkt niet gebruikt, ik ging eens even langs een Webastodealer, als het vriest dan weet je pas wat je mis!!! :bonk
Het is een prima product, maar wordt gek van die luchtverplaatsing. :ie
Er werd mij verteld (en dacht zelf ook) dat die loeiende fan inschakelt door de aanwezigheid van de kachel.
Het zal wel zo geprogrammeerd zijn, maar toch.
Het ding slaat onnodig aan en loeit soms onnodig lang.
Ik neem even aan dat dit bij een T5 -zonder kachel- niet gebeurd, bij op contact zetten??
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door heemskerk »

Ik zie zo het verband niet tussen (een defect aan) de standkachel en de koelvin. Ik zou eerst je storingsgeheuegen eens uit (laten) lezen...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door Mickel Moen »

komoptijd schreef: Verder vroeg ik me af, waar ik het voordeligst een compleet sca-hefdak kan bestellen.
Ik heb m'n dak bij JWG in Grootegast besteld en daar ook geplaatst. Normale prijs.

:wjw Utsie, heeft het dak zelf geïmporteerd meen ik. Vraag hem eens. memberlist.php?mode=viewprofile&u=8234" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

Hai,

Had Utsie al een pb gestuurd, want had ook het idee dat ie het zelf geimporteerd heeft.
Heeft nog niet gereageerd, maar heb het ook pas gisteren verstuurd en misschien wel naar een verkeerd adres...

Heb jouw verhaal trouwens ook aandachtig gelezen!
Iedereen zal de ombouw wel ter plekke aanpassen, maar elke keer het wiel opnieuw uitvinden lijkt overbodig.

Goed weekend.
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

heemskerk schreef:Ik zie zo het verband niet tussen (een defect aan) de standkachel en de koelvin. Ik zou eerst je storingsgeheuegen eens uit (laten) lezen...
Hoi,
Misschien draait die fan ook om eventuele uitlaatgassen vd Webasto weer uit het interieur te blazen?!
Ik dacht: kachel uit het circuit, dan de fan-aansturing ook, maar dat is waarschijnlijk iets te gemakkelijk gedacht...

Kennissen hebben eenzelfde Webasto standkachel in hun (werk) caddy's en die fan gaat ook -in stappen- als een Boeing tekeer wanneer en zolang de kachel werkt, vandaar de vergelijking.
's Zomers wordt hij niet gebruikt en dan is de fan ook stil.

Het zou natuurlijk kunnen dat er idd een foutje in de programmering zit.

Goed weekend.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht is je auto de laatste tijd flink aan het regenereren van het roetfilter?
Storings geheugen en status uitlezen van het roetfilter kan wel eens helpen bij het stellen van een diagnose..

Doe er je voordeel mee..

groet Peter
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door ronald tdi »

Wat heeft de koelfan met de kachel te maken???
Of bedoel je de kachel van de auto fan.

Koelfan slaat aan bij een bepaalde temp van het koelwater.
Hoe warmer hoe harder blazen.
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

Multivan Generation schreef:Wellicht is je auto de laatste tijd flink aan het regenereren van het roetfilter?
Storings geheugen en status uitlezen van het roetfilter kan wel eens helpen bij het stellen van een diagnose..

Doe er je voordeel mee..

groet Peter

Gisteren verraadde een kleine zwarte aanslag de mogelijke aanwezigheid van een lekje tussen flens en pijpje (terugvoer pijpje uitl.spruitstuk/egr) boven bij de egr klep.
Ik heb er -bij lopende motor- een heel dun stukje papier bij gehouden en dat begon vrolijk te dansen, dus lek.
Aangezien ik overgevoelig schijn te zijn voor 'luchtjes', zou het kunnen dat die overijverige fan dat beetje vrijkomend uitlaatgas de cabine in 'perst' en mijn oogjes lekker gaan prikkelen :groteogen en de hamer langzaam op mijn bolletje begint te meppen :bonk .
Dit zal dus helemaal erg worden wanneer ook mijn spruitstuk besluit te gaan scheuren, maar dat zal ook zonder die fan wel gebeuren.
Vanmorgen zekering nr1 uit de motorruimte verwijderd, zodat de fan niet meer aanslaat en dat scheelt enorm!
Zolang de motor niet te heet wordt heb ik die fan denk ik niet nodig, maar het is een tijdelijke oplossing en dat uitlezen is sowieso wel eens een goed idee geloof ik.

Heb ik het goed begrepen dat ik bij mijn T5 2,5 96Kw 2004, die egr ook gewoon kan afsluiten door zo'n plaatje?
Geeft het een probleem wanneer ik het afsluiten van de egr aan het andere eind van het pijpje doe(dicht bij uitlaat), aangezien die kleine lekkage anders gehandhaafd blijft?
Pijpje misschien maar helemaal weg?
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

ronald tdi schreef:Wat heeft de koelfan met de kachel te maken???
Of bedoel je de kachel van de auto fan.

Koelfan slaat aan bij een bepaalde temp van het koelwater.
Hoe warmer hoe harder blazen.
Ik bedoel toch echt de koelfan achter de grill, die aan de passagierskant (in NL).
Kennissen hebben eenzelfde Webasto standkachel in hun (werk) caddy's en die fan gaat ook -net als bij mij- als een Boeing tekeer, maar alleen wanneer en zolang de kachel werkt, vandaar de vergelijking.
Het zal toch een soort ondersteuning zijn oid.
's Zomers wordt hij niet gebruikt en dan is de fan ook stil.
Bij mij slaat de koelfan ook gewoon 's morgens vroeg aan bij op contact zetten, geheel onnodig qua temp en zonder ingestelde webasto, aangezien daar nu ook de hoofdzekering uit is.

Het zou natuurlijk kunnen dat er idd een foutje in de (webasto?) programmering zit, misschien denkt deze wel hoe kouder hoe harder..
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door harry t5 191 »

Als je de airco aan hebt staan draait de fan ook altijd.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
komoptijd
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2013, 21:11

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door komoptijd »

harry t5 191 schreef:Als je de airco aan hebt staan draait de fan ook altijd.

:T54LIFE :wjw :toppie
Da's waar.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door Rolf T5 54 »

Als ik het zo begrijp heb jij een 2004 T5?
Het ovale klokje wat jij bedoeld is de achteraf ingebouwde klok, die heb ik ook....
Wat er hoogst waarschijnlijk gebeurd is dat er een verkeerde aansluiting aan de achterzijde van jouw blower gemaakt is. Daardoor gaat als de (omgebouwde bijverwarmer) standkachel aan gaat de Fin van de airco ook draaien.
Wat een mogelijke oplossing is om diagnose te stellen;
zet draaischakelaar van kachelblower op 0 en de airco uit. Draait de fin voorin niet meer mee zet dan eerst de blower aan en kijk/hoor of de fin mee gaat draaien. Is dit niet het geval probeer dan als laatste even de airco, gaat hij dan meedraaien dan weet je het.

Suc6!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: standkachel + onnodig loeiende fan

Bericht door heemskerk »

harry t5 191 schreef:Als je de airco aan hebt staan draait de fan ook altijd.

:T54LIFE :wjw :toppie

Maar wel pas met lopende motor..
Plaats reactie