Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Instelling climatronic - standkachel

vragen over de T5
Plaats reactie
JenR
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2012, 13:31

Instelling climatronic - standkachel

Bericht door JenR »

Dag Iedereen,

Vragen over standkachels zijn populair als het kouder begint te worden :)

Ik heb dus een Multivan van eind 2011 met climatronic. Ik heb er een Telestart T91 voor gekocht zodat ik ook een standkachel heb. Ik snap niet goed wat ik met de climatronic moet doen zodat de standkachel volle kracht werkt.

Ik las hier iets over stand 2? Wat moet er juist in stand 2 staan?
En kan de standkachel ook gebruikt worden voor de achterruitverwarming?

Zo ziet mijn climatronic eruit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Instelling climatronic - standkachel

Bericht door JanP »

Allereerst: Welkom hier!
Als ik het goed heb is stand 2 niet van belang bij Climatronic. Die regelt alles zelf.
Ik heb een "oude" Caravelle met dezelfde combinatie, en daar valt verder niets te regelen.

Het duurt wel even voor de bus een beetje warm is.
Bij temperaturen als vandaag is een half uur heel normaal.
Deze "standkachel" is eigenlijk te klein voor echt opwarmen, maar ontdooien lukt wel aardig.

Voor de achterruit heb ik geen aparte mogelijkheid om iets in te stellen of aan te zetten.
Geen idee of het bij een nieuwer type anders gaat.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Instelling climatronic - standkachel

Bericht door Oviivo »

Mijn oudere Climatronic (2009) regelt het inderdaad zelf. Kun je zien door "He" in de temperatuurdisplay (Heizung, denk ik), als de bijverwarmer als voorverwarmer werkt.

Wat zie jij in het display?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
JenR
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2012, 13:31

Re: Instelling climatronic - standkachel

Bericht door JenR »

Ik heb niet echt een display op mijn climatronic, ik zie dus ook nergens He staan...
Het lijkt inderdaad alsof hij het allemaal zelf regelt.

Toch zou het handiger zijn dat hij sowieso altijd op maximale kracht de verwarming opzet, maar blijkbaar gaat dat niet met climatronic.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Instelling climatronic - standkachel

Bericht door Multivan Generation »

JenR schreef:Dag Iedereen,

Vragen over standkachels zijn populair als het kouder begint te worden :)

Ik heb dus een Multivan van eind 2011 met climatronic. Ik heb er een Telestart T91 voor gekocht zodat ik ook een standkachel heb. Ik snap niet goed wat ik met de climatronic moet doen zodat de standkachel volle kracht werkt.

Ik las hier iets over stand 2? Wat moet er juist in stand 2 staan?
En kan de standkachel ook gebruikt worden voor de achterruitverwarming?

Zo ziet mijn climatronic eruit:
Afbeelding
Mooi dat je een telestart hebt gekocht,
dat is een afstandsbediening voor een standkachel.
Maar als je de zuheizer niet ombouwt naar standkachel, dan heb je er niet veel aan :knipoog
Verder regelt de climatronic dat via het dashboard zelf.
Voor een achterruit te verwarmen is het dus ongeschikt en ook niet ontworpen..

groeten en succes.

Peter
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Instelling climatronic - standkachel

Bericht door Jay »

De "Zuheizer" is een extra koelvloeistofverwarmer die alleen het koelwater van de motor verwarmt en niet het koelwater / kachelradiateur in de auto. Dit systeem is namelijk gescheiden door een electr.mech.ventiel. De koelvloeistofverwarmer zorgt dus echt alleen maar voor het sneller op temperatuur komen van de motor. Deze gaat aan bij een koelvloeistof temperatuur beneden de ca 5 graden celcius en is niet instelbaar. Deze koelvloeistofverwarmer werkt alleen bij draaiende motor!

De "Wasser Zusatzheizung" dit is een extra koelvloeistofverwarmer die het koelwater van het
kachelsysteem verwarmt dus niet de motor. Deze uitvoering wordt geleverd met een display en
daarbij zijn bepaalde voorkeuren instelbaar zoals het inschakeltijdstip en duur etc. en is eventueel ook
leverbaar met afstandsbediening. Deze extra koelvloeistofverwarmer werkt dus ook bij stilstaande
motor. Deze uitvoering kan in principe helaas niet de gehele cabine verwarmen maar dient hoofdzakelijk voor het "ijsvrij" maken van de ruiten en is dus absoluut geen stand verwarming zoals de hete lucht standkachel die in principe meer verwarmingscapaciteit heeft.

De "Standheizung" dit is een hetelucht standkachel, wordt geleverd met display en is als meeruitvoering ook bestelbaar met afstandsbediening. Deze standkachel verwarmt dus het interieur met hete-lucht en niet het koelwater.

De “Zuheizer” (de extra koelvloeistofverwarmer) is inderdaad naderhand om te bouwen naar de functie van een “Wasser Zusatzheizung”.
Plaats reactie