Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegwiel

vragen over de T5
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jay »

Pascal-141 schreef:
Jay schreef:
Pim 328 schreef:Daar zal het vliegwiel niet van kapot.
Veel starts en korte ritjes is slechter voor het vliegwiel dan lekkere lange stukken op de autobahn.
2 massa vliegwiel heeft zijn werkingsbereik liggen tussen stationair en ongeveer 1600 tpm. Daarna draait
het net zoals een normaal vliegwiel.
Vliegwiel vangt de oneffenheden van de motor op.
Omdat dit uit 2 delen bestaat die vrij van elkaar kunnen bewegen doormiddel van veren die in een vloeistof zitten, zal hier slijtage
ontstaan. De eerste generatie is van mindere kwaliteit maar dit is door de fabrikant ook al weer verder doorontwikkeld.
naar mijn weten werd bij alle R5 motoren (pompverstuiver) de demper gemonteerd met veren, vanaf medio 2006 werd een gesloten versie met vloeistof (gevuld met viscose olie) gemonteerd.
In dit topic ging het over een 1.9 , niet over een R5 motor (2.5) :knipoog
klopt inderdaad, maar een 1,9TDI heeft deze demper niet.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door harry t5 191 »

Ben wel benieuwd of er nu een vaste of een 2massavliegwiel is gemonteerd.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

harry t5 191 schreef:Ben wel benieuwd of er nu een vaste of een 2massavliegwiel is gemonteerd.

:T54LIFE :wjw :toppie


Wat dacht je Harry, Jullie ervaringen, en op kennis gebaseerde adviezen nemen we wel serieus. :toppie

Jullie door jullie raad hebben we er weer de 2 massavliegwiel in laten zetten.

We hadden ook op het forum gelezen dat de 2 massavliegwiel is verbeterd, is er ook iemand die ons kan vertellen wat er is verbeterd????

Vanaf het begin was er meer lawaai en stationair stond hij maar de schokken en te doen, dat is over met de nieuwe 2 massavliegwiel.

We houden de toeren boven de 2000 tijdens het rijden, tijden het rijden dat is wel wennen, met het T3-campertje reden we altijd rustig en lage toeren hebben er ruim 8 Ton mee gereden tot het laatst toe reed hij mooi zuinig en weinig roet uitstoot, we moeten nog zien of de vernieuwingen wel zo goed zijn, kunnen we ook zo goedkoop en vele kilometer rijden als met de T3, ons vertrouwen is wel wat beschadigt. :nuts

We gaan maar met goede moet verder er zit niets ander op, we zijn blij met jullie achter de hand, hopen dat we met elkaar veel aan het forum blijven houden.

Hartelijk dank dat jullie ons hebben bij gestaan. :yes

Reactie en adviezen zijn ten alle tijden welkom. :wjw

Met een hartelijke groet,
Jakob G en wederhelft.
Ps, *** mijn maatje heeft het verschil ook op gemerkt: het schokken en de bijgeluiden zijn weg, maar hij maakt wel veel meer toeren.***
Ja dat komt omdat mij het advies is gegeven boven de 2000 toeren te rijdend door jullie daar houd ik me nu aan, en moet nu zeker boven de 90 Km rijden wil ik in de vijfde versnelling rijden, op de snelweg rijden we nu gewoon met het verkeer mee
nogmaals bedank voor Jullie adviezen. :wjw
Laatst gewijzigd door Jakob G op 20 jan 2014, 10:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Multivan Generation »



Vanaf 8:24 gaat het over vliegwielen :knipoog
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

harry t5 191 schreef:Ben wel benieuwd of er nu een vaste of een 2massavliegwiel is gemonteerd.

:T54LIFE :wjw :toppie
Zeker weten een 2massavliegwiel Jullie raad word door deze mensen serieus genomen,
Als Jullie nog meer adviezen hebben voor de T5 TDi 1.9 37 kw handgeschakeld 2005 50.000 Km.

Mvg,
Jakob G
Ps, zoals Jullie weten hebben we ook de Bearlock laten inbouwen dat geeft ons een beter gevoel,
en het scheelt ook nog eens verzekering premie dus langzaam verdien je het ook nog wat terug.
Maar vijf dagen geleden gingen we naar winkelcentra Paddepoel en was ik de Gentle sleutel met gele
label verloren en zijn naar de Hema al daar gegaan en hebben het terug gekregen. :jumpklap
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Beste weetjewelers,

Zoals ik eerder van Jullie heb begrepen word er vet in de 2massavliegwiel gedaan om trillingen te dempen, zou siliconenkit niet beter zijn????
De veren die er inzitten kunnen gewoon hun werk doen om motor trillingen op te vangen, de siliconenkit is heel soepel en dempt ook nog eens mee. :jump

Het is mijn trouwen een raadsel hoe het komt dat er zoveel rommel in de bak terecht kan komen, dat kan ook voor slijtage zorgen, en dat kan zich misschien ook weer vermengen met de vet, en niet met de siliconenkit. :groteogen

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: een vast vliegwiel monteren, in plaats van 2 massavliegw

Bericht door Jakob G »

Jakob G schreef:Beste weetjewelers,

Zoals ik eerder van Jullie heb begrepen word er vet in de 2massavliegwiel gedaan om trillingen te dempen, zou siliconenkit niet beter zijn????
De veren die er inzitten kunnen gewoon hun werk doen om motor trillingen op te vangen, de siliconenkit is heel soepel en dempt ook nog eens mee. :jump

Het is mijn trouwen een raadsel hoe het komt dat er zoveel rommel in de bak terecht kan komen, dat kan ook voor slijtage zorgen, en dat kan zich misschien ook weer vermengen met de vet, en niet met de siliconenkit. :groteogen

Groet,
Jakob G
Ps, wat zou er nu verbeterd zijn in de nieuw 2massavliegwiel die er nu in gezet is??? kunnen we nu wat geruster zijn???
O, nog iets onze bus is van gemeente werken Rotterdam geweest en stond vaak lange tijden stil met de motor aan, en
is waarschijnlijk met 29.000 op de teller weg gedaan vanwege het schokken van de 2massavliegwiel. :jump
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Plaats reactie