Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn nieuwe bus!

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Mijn nieuwe bus!

Bericht door dhelios »

Hey allemaal,

Deze week ben ik van plan om een nieuwe bus te kopen. Deze komt uit april 2008. Het is blauwe kleur (ik post wel foto's als ik hem heb) waarvan de bumpers voor en achter niet zijn meegespoten. Het is een normale Transporter bus, dus niet verlengd en heeft 122.000 gelopen. Het betreft een 2.5TDI 5 cilinder 131pk motor :) waar ik best wel HEEL erg blij mee ben, aangezien mijn vorige auto (Ford Transit Connect) gestolen is afgelopen week.. :(

Heb altijd van een Transporter gedroomd en vind het zo ontzettend fijn om lekker hoog te zitten in een grote bus. Dat is voor mij echt genieten :) :jumpklap

Nou vroeg ik mij af, zijn er dingen waar ik nog extra op moet letten? Ik laat de auto keuren door de ANWB in Utrecht (heb weinig ervaringen met tweedehands auto's aanschaffen). Ik koop de auto van een vriend van mij over, die ik al 20 jaar ken. Dus ik denk niet dat hij bij mij het ootje zou nemen ;) maar voor de zekerheid laat ik de auto testen. Is mijn goed recht toch :goodidea

De huidige eigenaar zal de auto een grote beurt geven. Aangezien dit een compleet nieuwe wereld voor mij is, en de Transporter ook, zou ik graag eens van jullie willen horen wat voor tips er zijn en waar ik extra op moet letten. Overigens rij ik prive altijd al VW. Maar zakelijk is dan weer iets anders.

Ik vind het allemaal spannend en ik lees nu al een tijdje mee op het forum en op de site, en nu het EINDELIJK zover is dat ik mijn eigen bus ga krijgen heb ik me aangemeld. Ik sta te popelen als een klein kind, ik kan gewoon niet wachten! :gekte

Hoor graag van jullie en ik zal jullie ook op de hoogte houden. Bedankt voor alle inbreng alvast! :toppie
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door robertTREBOR »

Bij nagenoeg ALLE verzekerings maatschappijen moet je je Bus weer terugnemen indien deze 30 dgn. na diefstal weer terug gevonden zou worden, dus je loopt het risico dalijk met 2 busjes te zitten, en geen uitbetaling uiteraard, wist je dat ?

http://www.independer.nl/autoverzekerin ... fstal.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door dhelios »

Bedankt voor je reactie robertTREBOR. Ik ben hiervan op de hoogte, maar ik heb nu een bus nodig anders kan ik niet meer werken. Doe nu alles met mijn privé auto, maar dat is echt geen doen..

Alsnog bedankt voor informatie!
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door ronald tdi »

Tips eigenlijk niet.
Zoals bij alle auto's moet je ook een beetje geluk hebben.
Verder kan je kijken naar onderhoud zowel techniek als in-exterieur.
Is de motor nat/vochtig.
Kan een lek of erg zaten zijn.
Nu in deze dagen is de binnenkant vochtig dan is er ergens iets waar water binnen komt.

Dit soort kleine dingen, maar nogmaals geluk en wel gevoel heb je er bij.

Zie graag uit naar de foto's
En gefeliciteerd met je aanwinst.
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door astolk »

Welkom dhelios...

en het is inderdaad wat Ronald zegt het gevoel, is er iets bekend van de vorige eigenaar, is hij bij een VW dealer in onderhoud geweest..

greetz bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door Anno »

Welkom hier.

Zoals al geschreven is, je moet wat geluk hebben. Er zijn gevallen bekend dat de 2.5 TDI al voor de 100.000 km veel geld gekost heeft. Er zijn ook gevallen bekend van tonnen rijplezier zonder veel kosten...............

Let op dat je de juiste motorolie gebruikt.

Groet
Anno
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door dhelios »

Nou jongens, heb de bus laten keuren door ANWB en door DEKRA. Kwam goed de test uit, zelden dat ze een bedrijfswagen in zo een goede conditie treffen :yes en daar ben ik ontzettend blij om! Vorige eigenaar had alleen steenslag niet aangetipt, dat ga ik van de week samen met een vriend fixen. Zijn kleine dingetjes, maar vallen eigenlijk uberhaupt niet op, alleen als je weer waar ze zijn :)

Ik had nog een vraagje, er zit een standaard airco systeem op. Dus met van die draaischijven. Elke VW die ik heb gehad heeft full climatronic gehad.. vind het heerlijk om niet meer om te hoeven kijken naar de standen, hoger lager, warmer kouder, voeten gezicht raam.. je kent het wel! Is het mogelijk om in mijn T5 dit in te bouwen? Of is dat teveel rompeslomp en hoofdpijn? Ik heb altijd al begrepen dat full climatronic met sensors werkt, dus deze lijken me niet standaard ingebouwd te zitten.. maargoed, ik weet het niet, daarom vraag ik het :) :werkaanT4

Thanks! :jump :jumpklap
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door ronald tdi »

Alles is mogelijk. ...
Tis enkel Hoe ver wil je gaan.
Ik heb een handBediening en kan deze ook aanzetten in de winter als de boel beslagen is en eens in de maand vanwege de pomp.

Bij een climatronic kan dit volgens mij niet.

Dus alles heeft zijn voor en tegen.
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door dhelios »

Een handbediening aanzetten? Wat bedoel je precies?
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door ronald tdi »

Ik heb een knop voor de airco.
Aan of uit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door Multivan Generation »

Dashboard er uit,
andere kachelunit, en bedienunit en je bent een stuk dichter bij wat je in gedachten had. :knipoog

Geniet van je aanwinst :toppie
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door dhelios »

Ok! Ik ga wel even een zoektocht beginnen :)

Nu even iets anders.. hebben jullie advies hoe ik de koelvloeistof moet schoonspoelen? Eigenlijk het hele circuit. Zit wat smurrie in, verder is de vloeistof gewoon dun maar wel bruin. Als er olie in zou zitten dan zou het moeten schuimen en dikker zijn heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door jacobsentertainment476 »

dhelios schreef:Ok! Ik ga wel even een zoektocht beginnen :)

Nu even iets anders.. hebben jullie advies hoe ik de koelvloeistof moet schoonspoelen? Eigenlijk het hele circuit. Zit wat smurrie in, verder is de vloeistof gewoon dun maar wel bruin. Als er olie in zou zitten dan zou het moeten schuimen en dikker zijn heb ik begrepen.
Hallo Dhelios,

Wellicht is het beter als je voor het spoelen een ander topic aanmaakt.

Ik heb zelf de koelvloeistof onder bij de radiator afgetapt. en dit werkt prima, zodra het systeem leeg is slang terug monteren en weer opvullen via het blauwe dopje.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: Mijn nieuwe bus!

Bericht door dhelios »

Zal ik doen! Tnx!
Plaats reactie