Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sluite

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sluite

Bericht door Jakob G »

Beste leden een klein project,

We hebben vandaag twee setjes gekocht á €2,99 led dagrijverlichting bij Action, maar nu het aansluiten, graag een schema omdat te kunnen doen.

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door InfoMuis »

Dat is niet zo eenvoudig:

Ten eerste zijn deze 'dagrijlichting' niet gemaakt om te weg op te gaan. En is de vraag of ze door de apk komen, omdat zze geen keur hebben.

Bij een echte set dagrijlampen zit een kastje dat regel dat ze aan gaan als je start, uit als je de motor stopt en uit (of gedimpt) als je je gewone lichte naan doet.
Wat je wilt dis het schema van zo'n kastje.
Wat je zoekt is: http://www.drled.nl/nl/52-drl-kabelset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Oviivo »

Als je een T5.1 hebt, is het aansluiten een makkie. Op de lichtschakelaar zit zelfs een speciale TFL (DRL) uitgang. Bij de GP weet ik het niet, sorry. Welke auto heb je?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Jakob G »

Oviivo schreef:Als je een T5.1 hebt, is het aansluiten een makkie. Op de lichtschakelaar zit zelfs een speciale TFL (DRL) uitgang. Bij de GP weet ik het niet, sorry. Welke auto heb je?
Hallo Ivo,

Wij hebben de T5 TDi 1900 63 kw 2005, hopelijk is het een makkie dat komt ons wel goed uit.

We zien uit naar je tips

Ik kan ook wel dingen maken op gebied van elektronica?
zal even wat neuzen.

Mvg,
Jakob G
LIFETIME KOPLAMP LED STRIP
50cm 12V €2.99
Laatst gewijzigd door Jakob G op 02 sep 2013, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Oviivo »

Jakob G schreef: We zien uit naar je tips
De beste tip;

http://www.jewuwa.de/T5/T5_Sites/T5_Tip ... gfahrlicht" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij "Projekt Tagefahrlicht" staan daar 2 PDF's met daarin enorm veel info over de juiste manier van bekabelen. Maar kortom; je kunt dus de pin TFL van je schakelaar gebruiken om een daglichtlamp (zeker LED) te voeden. Draadje trekken naar je lampjes, massa aansluiten, klaar :wjw

Zelf heb ik deze pin gebruikt om mijn mistlampen te schakelen. Ik heb deze lampjes wel in LED uitgevoerd, om niet teveel stroom te trekken.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Jakob G »

Oviivo schreef:
Jakob G schreef: We zien uit naar je tips
De beste tip;

http://www.jewuwa.de/T5/T5_Sites/T5_Tip ... gfahrlicht" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij "Projekt Tagefahrlicht" staan daar 2 PDF's met daarin enorm veel info over de juiste manier van bekabelen. Maar kortom; je kunt dus de pin TFL van je schakelaar gebruiken om een daglichtlamp (zeker LED) te voeden. Draadje trekken naar je lampjes, massa aansluiten, klaar :wjw

Zelf heb ik deze pin gebruikt om mijn mistlampen te schakelen. Ik heb deze lampjes wel in LED uitgevoerd, om niet teveel stroom te trekken.
Aller eerst bedank Ivo, voor de moeite,

Ik ben er nog niet achter of de leddaglicht ook uit geschakeld word als je de normale verlichting aan doet??
En gaat hij ook automatisch aan als je de motor in schakelt???
Mijn Deuts verstaan gaat me beter af dan het lezen, koost me heel veel moeite.

We zien uit naar de volgende reactie.

Mvg,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Jakob G »

InfoMuis schreef:Dat is niet zo eenvoudig:

Ten eerste zijn deze 'dagrijlichting' niet gemaakt om te weg op te gaan. En is de vraag of ze door de apk komen, omdat zze geen keur hebben.

Bij een echte set dagrijlampen zit een kastje dat regel dat ze aan gaan als je start, uit als je de motor stopt en uit (of gedimpt) als je je gewone lichte naan doet.
Wat je wilt dis het schema van zo'n kastje.
Wat je zoekt is: http://www.drled.nl/nl/52-drl-kabelset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedank voor je reactie Jurrian,

Heb je ook toevallig een schemaatje-onderdelen van de inhoud van het schakelkastje.
Kan zelf het wel in elkaar knutselen.

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Oviivo »

Jakob G schreef:
Oviivo schreef:
Jakob G schreef: We zien uit naar je tips
De beste tip;

http://www.jewuwa.de/T5/T5_Sites/T5_Tip ... gfahrlicht" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij "Projekt Tagefahrlicht" staan daar 2 PDF's met daarin enorm veel info over de juiste manier van bekabelen. Maar kortom; je kunt dus de pin TFL van je schakelaar gebruiken om een daglichtlamp (zeker LED) te voeden. Draadje trekken naar je lampjes, massa aansluiten, klaar :wjw

Zelf heb ik deze pin gebruikt om mijn mistlampen te schakelen. Ik heb deze lampjes wel in LED uitgevoerd, om niet teveel stroom te trekken.
Aller eerst bedank Ivo, voor de moeite,

Ik ben er nog niet achter of de leddaglicht ook uit geschakeld word als je de normale verlichting aan doet??
En gaat hij ook automatisch aan als je de motor in schakelt???
Mijn Deuts verstaan gaat me beter af dan het lezen, koost me heel veel moeite.

We zien uit naar de volgende reactie.

Mvg,
Jakob G
Contact aan = dagrijlicht aan
Licht aan = dagrijlicht uit (stadslicht schakelt dagrijlicht al uit, dimlicht dus ook)

Zo werkt het op de TFL aansluiting van de lichtschakelaar
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Jan-
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:46

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Jan- »

Jakob G schreef:
InfoMuis schreef:Dat is niet zo eenvoudig:

Ten eerste zijn deze 'dagrijlichting' niet gemaakt om te weg op te gaan. En is de vraag of ze door de apk komen, omdat zze geen keur hebben.

Bij een echte set dagrijlampen zit een kastje dat regel dat ze aan gaan als je start, uit als je de motor stopt en uit (of gedimpt) als je je gewone lichte naan doet.
Wat je wilt dis het schema van zo'n kastje.
Wat je zoekt is: http://www.drled.nl/nl/52-drl-kabelset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedank voor je reactie Jurrian,

Heb je ook toevallig een schemaatje-onderdelen van de inhoud van het schakelkastje.
Kan zelf het wel in elkaar knutselen.

Groet,
Jakob G
De dagrijlampen moeten aan zodra het contact aan is. Dus de plus van de dagrijverlichting kan je aansluiten (via een zekering) op een punt dat 12V geeft zodra het contact aan is. De min van de dagrijverlichting sluit je aan via een verbreek relais dat aangestuurd wordt door de stadslichten. Zodra de stadslichten aan gaan verbreekt het relais de stroom door de dagrijverlichting:

Code: Selecteer alles

          ---------------------- contact 12V
Dagrijlampen            
          --------.     .------- stadslichten
                  |     |
                  o  .-----.
                   | |     |
                  o  '-----'
                  |     |
                  |     |
                  '-----|
                        |
                      -----
Kan hoogst waarschijnlijk ook zonder relais. Als je de dagrijverlichting tussen het contact en de stadslichten plaats, zal als het contact aan staat en de stadslichten uit bijna de volledige 12V over de dagrijverlichting staan omdat die weerstand veel hoger is ten opzichte van de stadslichten. Zodra je de stadslichten aan zet zal aan beide kanten van de dagrijverlichting 12V staan en zullen deze dus uit gaan:

Code: Selecteer alles

         --------------------- contact 12V
dagrijlampen
         --------------------- stadslichten
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Oviivo »

Geen relais nodig, de gewenste aansluiting (contactgeschakelde plus die wegvalt als verlichting aangaat) zit al op de lichtschakelaar. Die aansluiting is juist bedoeld voor dagrijverlichting, dus wat wil je nog meer?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Jan-
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:46

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Jan- »

InfoMuis schreef:Dat is niet zo eenvoudig:

Ten eerste zijn deze 'dagrijlichting' niet gemaakt om te weg op te gaan. En is de vraag of ze door de apk komen, omdat zze geen keur hebben.

Bij een echte set dagrijlampen zit een kastje dat regel dat ze aan gaan als je start, uit als je de motor stopt en uit (of gedimpt) als je je gewone lichte naan doet.
Wat je wilt dis het schema van zo'n kastje.
Wat je zoekt is: http://www.drled.nl/nl/52-drl-kabelset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zag ze nu ook bij de Action liggen. Er staat bij dat ze voor de show zijn en dat je ze niet in het verkeer moet gebruiken. Dus ik denk niet dat het handig is om ze automatisch aan te laten gaan als het contact aan gaat.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Jakob G »

Jan- schreef:
InfoMuis schreef:Dat is niet zo eenvoudig:

Ten eerste zijn deze 'dagrijlichting' niet gemaakt om te weg op te gaan. En is de vraag of ze door de apk komen, omdat zze geen keur hebben.

Bij een echte set dagrijlampen zit een kastje dat regel dat ze aan gaan als je start, uit als je de motor stopt en uit (of gedimpt) als je je gewone lichte naan doet.
Wat je wilt dis het schema van zo'n kastje.
Wat je zoekt is: http://www.drled.nl/nl/52-drl-kabelset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zag ze nu ook bij de Action liggen. Er staat bij dat ze voor de show zijn en dat je ze niet in het verkeer moet gebruiken. Dus ik denk niet dat het handig is om ze automatisch aan te laten gaan als het contact aan gaat.
Hallo Jan,

Wat zou het punt kunnen zijn als de lichten aan zijn word je toch beter gezien en verblinden gebeurt niet zo gouw ze geven net wat minder licht en voor die paar centen kon ik het niet laten.

Mvg,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jan-
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:46

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Jan- »

Ik dacht dat dagrijverlichting het ECE/EG symbool RL moest hebben. Maar ik heb begrepen dat de eisen voor de APK, de wet :politie en de europesche regelgeving niet het zelfde hoeven te zijn wat dus voor verwarring kan zorgen. Dus hoe het nu precies zit :vraagteken

Hier staat ook nog wat over dagrijverlichting: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=24058" onclick="window.open(this.href);return false;
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door ronald tdi »

Ik heb ze daar gezien.
Kwaliteit is niet echt je weet wel.....

Voor show zal wel kunnen, maar sta niet raar te kijken als er een paar leds uit gaan en daar was ik ook bang voor.
Ik wilde ze gebruiken bij de schuifdeur als in stap verlichting zeg maar.

Maar...voor die paar euro wilde ik het toch proberen, gaat het niet of niet naar wens kan ik ze eenvoudig weer weg halen.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Schema gezocht om led dagrijverlichting Action aan te sl

Bericht door Jakob G »

ronald tdi schreef:Ik heb ze daar gezien.
Kwaliteit is niet echt je weet wel.....

Voor show zal wel kunnen, maar sta niet raar te kijken als er een paar leds uit gaan en daar was ik ook bang voor.
Ik wilde ze gebruiken bij de schuifdeur als in stap verlichting zeg maar.

Maar...voor die paar euro wilde ik het toch proberen, gaat het niet of niet naar wens kan ik ze eenvoudig weer weg halen.
Dag Ronald nog bedankt voor je reactie,

Een wat late reactie van mij, een beetje druk gehad, heb de led verlichting er nog liggen, ze zijn inderdaad op verschillende plekken te gebruiken, overdag zullen ze dat dag verlichting niet veel effect hebben hoog uit een kleine bijdrage iets beter te worden gezien. :ie

Groet,
Jakob G. :zwaai
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Plaats reactie