Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schade herstel tips/hulp gevraagd

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Bart H »

Hallo,

Mijn vriendin heeft vandaag mijn bus mee gehad en dat ging niet helemaal goed.
Bij het inparkeren reed ze te kort langs een geparkeerde T5 met achterdeuren en het scharnier wat aan de zijkant uitstak was net iets te veel.
Het was te laat om nog te remmen dus vandaar heel de streep aan de zijkant.

Mijn vriendin helemaal in shock, eerste schade met een auto en ze durfde niet te gaan kijken.
Dit komt wel even hard binnen nadat je al die uren erin hebt gestopt om er een camper van te maken !!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met tips hoe en wat de opties zijn.
Wat betreft de financiën is weg brengen naar een schade herstelbedrijf geen optie....(lijkt me een stevige kosten post)

Hopende op jullie hulp.....
Bijlagen
IMG-20131213-WA0019[1].jpg
IMG-20131213-WA0020[1].jpg
IMG-20131213-WA0016[1].jpg
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Bart H »

deel 2
Bijlagen
IMG-20131213-WA0018[1].jpg
IMG-20131213-WA0017[1].jpg
IMG-20131213-WA0015[2].jpg
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Harry 341 »

Kost een schuifdeur,een scherm en een bumper..maar maak eens wat foto's van een paar meter afstand bij daglicht...
Scherm is laswerk..de rest is wel te vinden..maar echt om ziek van te worden zo zonde....
Wellicht kan Pascal je helpen met wat delen?
Het onderste deel van het scherm is als reparatiedeel te koop...o.a. bij artaparts 38 euro
Enne...doe je voorzichtig met je meisje???
grt.Harry
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 13 dec 2013, 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Multivan Generation »

Dat gaat veel kosten !
dus stoppen met ombouwen of heel basic houden,
en de schade laten maken, maar dat gaat aardig wat kosten ben ik bang..
Wellicht een keer niet richting Zuiden om te watersporten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

Ai ... Da's niet best ...

De schuifdeur kan je best vervangen door een andere (want dat nog uitdeuken ...)
De achterbumper kun je best redden
Maar de schade aan de C-stijl (dus net achter de schuifdeur) , da's niet zo best daar... Die C stijl is namelijk heel sterk , en toch staat hij krom , om die terug recht te 'trekken' zal er best een en ander bij komen kijken .

Ik kan er van meespreken (zie mijn project T4 ...)

Het is natuurlijk altijd moeilijk om van foto's de echte schade te bekijken ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Jefta »

Allereerst echt erg voor jullie .. ook voor je vriendin (nu heel goedkoop om te zeggen dat je natuurlijk nooit je auto moet meegeven, maar het gebeurd iedereen weleens, vaak gaat het net goed ... nu net niet)

Maar denk dat je het slimste een schuifdeur in de kleur kan proberen te krijgen en evt de schade desnoods zoveel mogelijk zelf te fabriceren .. al is het zoals gezegd een lastige schade, maar is het altijd beter als doorrijden zo, en kan je in de toekomst natuurlijk schade door professional laten maken :werkaanT4
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door mastercraft »

Pffff dat is jammer maar gelukkig alleen maar blikschade.
Niets is onmogelijk om te repareren. Eerst maar op jacht naar de juiste onderdelen en dan beginnen . Of op zoek naar een betaalbaar reperatie bedrijf.
Succes ermee Bart.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Bart H »

Ja super balen dit, dat uitlenen niet risicoloos is dat is bekend maar je eigen vriendin/vrouw hem uitlenen zie ik niet als uitlenen dit is gewoon onze auto, anders had ze een andere auto bij gehad.

We gaan op zoek naar een schuifdeur, de bumper is te redden, alleen wat lakschade/schrammen.
Op het werk hebben wij een spuitcabine, als ik hem zelf opschuur kunnen we misschien wel een bijpassende lak maken, of werkt dat met speciale autolak ? Vast wel.....
Zou bij wijze van denken, is er geen spuitbus met een matchende kleur voor de bumper ?

De schuifdeur moet ik even bekijken, die wil ik wel heel graag in de juiste kleur dus wellicht bij een spuiter later spuiten (enig idee wat dat kost ? )

Dan het scherm, ik zal eens gaan zoeken bij artaparts, werk voor het werk heeeeeeel veel met staal (bestel het bij een staalboer) wellicht dat die iets kunnen betekenen....

pffffffffffffffffffffffffffff :wjw :T5muur
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door sgsdebruijn »

Erg sneu, succes met het herstellen.
Eerst maar eens laten bezinken om te kijken wat de beste leus is, zou wel ff zorgen dat de kale delen nu met deze kou en straks pekel 'afgedekt' zijn!
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Bart H »

Pascal-141 schreef: Maar de schade aan de C-stijl (dus net achter de schuifdeur) , da's niet zo best daar... Die C stijl is namelijk heel sterk , en toch staat hij krom , om die terug recht te 'trekken' zal er best een en ander bij komen kijken .
Pascal,

ik heb het idee dat het alleen het plaatwerk is en net niet de C-stijl.
Als ik bij artaparts kijk naar dat onderdeel van 38 euro dan lijkt het alsof het dus alleen plaatwerk is.
Klopt het dat dit onderdeel vlak gelast dient te worden met het bestaande paneel ? met andere woorden hoe groot is dat onderdeel, zit dat vlak stuk boven de V-groef er ook aan ?

Ik ga vanavond pascal zijn topic maar eens 10x doorlezen en kijken !!
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door odorf »

Balen!

T5 scharnieren zijn hard! :groteogen Ik heb het zelf ook een half jaartje geleden gehad.
Heel herkenbaar dus ... alleen bleef bij mij de schade beperkt tot een klein beetje ingedeukt randje bij mijn wiel.
(wat ik nog steeds moet repareren overigens)

Voor het achterspatbord;
Spatbrd.jpg
Spatbrd.jpg (7.37 KiB) 2287 keer bekeken
Reparatieplaatwerk is er, alleen dan iemand vinden die het erin kan lassen.
Als je het zo kunt doen dat de lasnaad op de knik valt kan dat heel netjes. Kijk idd bij Pascal :toppie
En zelf het oude plaatwerk weghalen, in overleg met de plaatwerker, scheelt wellicht weer wat manuurtjes.

Edit:
Even zoeken ... maar vaak zit er bij zo'n reparatiestuk nog wat 'vlees' zodat je zelf de beste plek kunt kiezen.
Je kunt 'stuik' lassen, dus twee kopse kanten tegen elkaar. Daarvoor moet je wel echt wat ervaring met autoplaatwerk hebben.

metallic verf zelf doen is wat lastiger ... maar misschien wel te leren ...
Nood breekt wet toch.
Metallic zou ik op kleur aan laten maken. Er moet alleen ook transparante lak overheen.
En omdat het metallic is zou ik ervan uitgaan dat de gehele zijkant over moet.
Maar dat is nu alleen een deur en voorspatbord extra.

Sterkte!
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 14 dec 2013, 16:47, 5 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Harry 341 »

Scherm bij artaparts loopt wat hoger,5 cm boven de knik..en het onderste stukje achteraan zit er ook aan ,heb deze delen bij mijn rode ook met deze arta stukken gerepareerd/restaureerd...
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 13 dec 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Bart H
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 apr 2013, 09:25
Locatie: Eindhoven

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Bart H »

Ondanks de teleurstelling geven jullie weer een beetje hoop !! Wat geweldig zo'n forum !!

Maandag onze staalboer bellen, dan artapart scherm bestellen en nu opzoek naar een schuifdeur....pascal jij ontvangt een PB van me.

Demonteren van een achterbumper, heb ik gevonden. Zondag maar eens onder de bus kruipen.
Klopt het dat de trekhaak eraf moet ? Ik las dit ergens dat Egbert dat postte ??
2.5 TDI 102pk bj 2003 --》in ombouw fase naar camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

Bart , haal de bekleding rechts achter eens volledig weg , dan kun je ook al eens door de gaten in de C stijl kijken , en kun je de schade van binnenuit bekijken. Als de lak van de C stijl zelf niet gescheurd is , dan zal hij waarschijnlijk niet geraakt zijn. Dan moet je alleen het plaatwerk er vanaf halen . En er een vervangstuk inzetten. Zonder ervaring is dit geen simpele klus hoor om het zelf (goed) te doen.
Een roestklusje aanpakken is makkelijker dan dit , bij roest aanpakken kun je plaatwerk zo wegslijpen en ander in de plaats lassen , maar hier kunnen er nu spanningen in de zijflank zitten .
Als je het plaatwerk losslijpt van de C stijl : opletten dat je niet IN de C stijl gaat slijpen , om de stijfheid en sterkte niet te verliezen.
Om het nieuwe plaatwerk erin te lassen , kan ik je maar 1 raad geven : stuiklassen , oftewel de kopse kanten vd platen netjes tegen elkaar en zo aan elkaar punten . Dit is altijd beter dan 2 platen op elkaar leggen en dan lassen , want daar komt gegarandeerd na verloop van tijd roest tussen !
Stuiklassen is niet simpel hoor , vergis je niet , het neemt veel tijd in beslag , wil je het goed en spanningsvrij doen. Je moet namelijk verhinderen dat het plaatwerk warm word , want dan gaat het "trekken" , en hou je een golfplaat over ipv een mooie rechte plaat .
De flank inlassen bij mijn project T4 heeft ongeveer 4 uur geduurd , maar die zit er spanningvrij en recht in , en er zit bijna niks van plamuur op .
En als je het plaatwerk erin last , behoud dan de V-groef in je T4 , en slijp/las net onder die V groef. Door die V-groef te behouden , houd je een zekere "sterkte" in het resterende plaatwerk . En IN een V groef gaan slijpen/lassen en later plamuren is héél moeilijk omdat je er moeilijk bijkan en dat nooit netjes kan afwerken. :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schade herstel tips/hulp gevraagd

Bericht door Pascal-141 »

Bart H schreef:Ondanks de teleurstelling geven jullie weer een beetje hoop !! Wat geweldig zo'n forum !!

Maandag onze staalboer bellen, dan artapart scherm bestellen en nu opzoek naar een schuifdeur....pascal jij ontvangt een PB van me.

Demonteren van een achterbumper, heb ik gevonden. Zondag maar eens onder de bus kruipen.
Klopt het dat de trekhaak eraf moet ? Ik las dit ergens dat Egbert dat postte ??
Vaak zit de trekhaak verwerkt IN de bumper , dus je haalt ze allebei samen los.
Eerst de auto beetje opkrikken zodat je er achteraan onder kan liggen .
Dan reservewiel verwijderen , dan kun je bij de bouten in het chassis die de trekhaak vasthouden
dan de torx schroefjes ook nog losmaken (aan achterzijde wielen )
de stekker losmaken vd trekhaak
en dan alles naar achter trekken

tip : spuit vooraf de torx schroefjes eerst maar goed in met WD40 of zo , want die durven vastroesten en dan draai je ze over ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie