Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Erwin L »

Drie jaar geleden kocht ik mijn T4, met als belangrijkste reden dat ik hem voor mijn bedrijf wilde gebruiken. En als bijkomende reden dat ik graag een campertje wilde, om een beetje aan te knutselen en af en toe mee weg te gaan. Ik had altijd nog de wens om een keer met een camperbusje door Scandinavie te reizen.

Het knutselen, daar kwam de eerste twee jaar erg weinig van. Dus het busje werd voornamelijk als werkbus gebruikt. Maar het plan om naar Scandinavië te gaan kreeg afgelopen jaar toch vaste vorm, dus heb ik in het voorjaar een inhaalslag gemaakt. Daarvoor open ik te zijner tijd nog eens een project topic.

Afbeelding

Begin juni was het zo ver, de twaalfdaagse trip naar Noorwegen kon beginnen. Ter voorbereiding had ik alles even getest:

Afbeelding

Via Noord Nederland en Noord Duitsland ging de route naar Kiel, voor de overtocht naar Oslo met de Color Line. Prachtig schip en zeer comfortabele overtocht. Vanaf Oslo schuin naar boven richting het fjorden gebied. Vele jaren terug ben ik een paar keer in Noorwegen geweest, en het fjordengebied heeft mijn duidelijke voorkeur gekregen. Dus voor deze relatief korte trip heb ik me daarop gericht.

Afbeelding

Mijn jongste stiefdochter zou een paar weken later naar Hemsedal gaan, dus ben ik daar doorheen gereden om te kijken hoe dat is. Mooi dus, voor Noorse begrippen toeristisch, voor onze begrippen een gat..... en dat dan positief bedoeld.

Afbeelding

De eerste overnachting in de bus (toch wel een beetje spannend) was op Kjørnes Camping in Sogndal, direct gelegen aan de Sogndalsfjord, een zijarm van de grote Sognefjord. Hier maakte ik meteen kennis met de Noorse manier van inchecken: receptie gesloten. Via een telefoon aan de buitenwand van het gebouw kon je de beheerder bereiken. Geen probleem, gaat u maar ergens staan, plug uw stroomkabel in en vanavond om 22 uur kunt u komen afrekenen. Geweldig. Prachtige sanitaire voorzieningen, mooi rustig terrein. Aanrader dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende paar dagen met behoorlijk slecht weer (veel regen) veel kilometers gemaakt door een zeer afwisselend landschap. Flinke hoogteverschillen, van zeeniveau tot sneeuwhoogte en dat meerdere keren per dag. Kilometerslange tunnels met nauwelijks verlichting. Waar je regelmatig in je eentje doorheen rijdt: niemand voor je, niemand achter je en ook geen tegenliggers. Bizar voor wie het Nederlandse verkeer gewend is. Campings zijn over het algemeen prima, en zonder uitzondering erg rustig.

Afbeelding

De enige echt toeristische plaats die ik heb aangedaan is Geiranger, daar zie je wel touringcars met toeristen, en ook mega veel campers. Echter wel gewoon parkeerruimte beschikbaar, direct aan de fjord en gratis. In de fjord lag een knaap van een cruiseschip van Costa Cruises afgemeerd, deze grote jongens kunnen hier gewoon tot vlak aan de kant komen, zo diep is het water. Direct na het stadje gaat de weg weer steil omhoog naar een mooi uitzichtspunt.

Afbeelding

Ook de Trollstigen stond weer op het programma. Deze had ik al eens gereden, van beneden naar boven. Deze keer ging ik andersom, en dat is zo mogelijk nog mooier. Heel af en toe in twee, voor de rest is de eerste versnelling voldoende. Helaas niet in foto's te vatten, bovendien was het slecht weer en dat helpt ook al niet. Maar wat een prachtige weg !


Voor de rest van het reisverslag wil ik me beperken tot twee campings die op mij een onuitwisbare indruk hebben gemaakt, en waar ik ook zeker ooit nog een keer zou willen terugkeren. Deze campings zijn zo mooi, en zo geschikt om met de camper te bezoeken, dat ik ze jullie zonder enkel voorbehoud aanraad. Dus ga je naar Noorwegen met de T3, T4 of T5 probeer dan een van deze campings in je reisschema te passen - je zult er geen spijt van krijgen.
Het meest opmerkelijke is nog dat ik geen van beide campings in mijn reisschema had opgenomen, ik reed er toevallig langs.......

Afbeelding

Laat ik beginnen met Sanden Sare Bubil Camp. Dit is een langs de rivier gelegen weggetje met aan weerszijden mooie vlakke camperplaatsen voorzien van water en stroom. De meeste plekken hebben een picknicktafel, sommige zelfs een houten terras. Een receptie is er niet, je kiest een plek uit, vult een formuliertje in dat je vindt in een laatje bij het toiletgebouw (ja, er zit ook een pen in het laatje....) en doet dat samen met het verschuldigde bedrag in een envelop die je vervolgens in de daarvoor bestemde brievenbus deponeert. Dit vertrouwen, dat dit gewoon kan, ik vind het fantastisch. Daarom houd ik zo van dit land.......

Afbeelding

Toiletgebouwtje is klein maar brandschoon, met de gebruikelijke muntautomaat voor 10-kronen. En dan die plaatsen, prachtig gelegen met voldoende ruimte ertussen, geweldig uitzicht. Alleen campers toegestaan, mede daarom ook erg rustig. Ik was er begin juni, van de ruim 20 plaatsen waren er slechts 4 bezet. Helaas had iemand voor mij de allermooiste plek genomen, maar de volgende keer is die voor mij !.

Afbeelding

En dan: Hov Hyttegrend in Viksdalen. Misschien kwam het doordat ik dagenlang zulk slecht weer had gehad en het precies die middag eindelijk opklaarde, dat ik daardoor met een roze bril keek. Feit blijft dat ik dit heb ervaren als de allermooiste kampeerplek ever. Ik reed erlangs en werd erdoor betoverd. Ook weer aan een riviertje gelegen, dat een opeenvolging van stroomversnellingen kent met daartussen diverse meertjes. Aan een van die meertjes ligt dit terrein, met diverse soorten hutten verscholen tussen de bomen.

Afbeelding

Ook hier weer: als de receptie gesloten is (en dat is-ie in het voorseizoen) zoek je zelf een plekje en rekent later af bij de beheerder die in de loop van de avond langs komt. Wil je een hut: bij de receptie hangt een lijstje met de nummers van de vrije hutten, en de sleutel zit in de deur van de hut. Briljant toch ?

Afbeelding

Maar ik wilde geen hut, dus ik reed door naar het camper terreintje dat direct aan het meertje ligt. Er kunnen er een stuk of 12 staan, er stond er eentje. Fraai plekje uitgekozen met een heel mooi uitzicht op het meertje en de bergen daarachter.
Ik vond het daar zo paradijselijk, dat ik het gevoel kreeg nooit meer weg te willen. De mooie plek, de rust, de overweldigende natuur - wat wil een mens nog meer ?

Afbeelding

De volgende dag rustdag gehouden, en een prachtige wandeling in de omgeving gemaakt. Er is een wandelroute uitgezet langs de rivier met al zijn indrukwekkende stroomversnellingen, deze kun je op verschillende plaatsen (waaronder dus deze camping) beginnen. Routebeschrijving met kaartje kun je gratis pakken bij de receptie.

Afbeelding

Maar helaas moest ik dit plekje toch verlaten om mijn reis te vervolgen. Via een mooie route afgezakt naar Kristiansand, alwaar ik met de Color Line Superspeed naar Denemarken ben overgestoken. In slechts drie uurtjes naar de overkant, en daarna nog een dikke 1000 kilometer te gaan naar huis.

Afbeelding

Afbeelding
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door matje86 »

prachtig :T44EVER :driveT4
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door bvddobb »

Sanden Sare Bubil Camp hebben wij ook wel eens gestaan. Net als jij, niet gepland maar er toevallig langsgereden. Fantastische plek!
Hov hyttegrend kennen we niet: gaan we komende zomer proberen!
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door limburger »

staat op mijn verlanglijstje!!
zo een vakantie kan niet lang genoeg zijn. iedere keer als ik zo een reisverslag lees geniet ik van de foto's :yes :yes

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Erwin L »

Bart, het zal je zeker bevallen ! Hun website is bagger, eigenlijk alleen maar goed voor het adres op te zoeken. Maar de plek die ze daar hebben....... ik ben er nog steeds helemaal weg van.

Ik ben een Picasa album aan het maken met alle 300 foto's van deze reis, en daar zitten er een hoop van Hov Hyttegrend tussen. Link volgt.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Erwin L »

T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Jurgen VH »

Wil ik ook nog is naartoe maar vind hun snelheidsbeperkingen :nuts verder is het er wel prachtig :toppie
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Erwin L »

Heb ik totaal geen last van gehad. Vijfde versnelling kun je wel thuis laten. 80 a 90 km kruissnelheid, harder kan vaak niet en als het wel zou kunnen is het zinloos. Ik heb 2200 kilometer door Noorwegen gereden maar op gebied van snelheid absoluut geen beperking ervaren. Het is gewoon geen land om met hoge snelheid doorheen te sjezen.
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 382
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Erwin L »

Ik kan er wel uren over praten......

Koud heb ik het nauwelijks gehad, in de avond wel af en toe het mini keramische kacheltje (15 euro, 220 Volt) aan gehad. Tijdens de regendagen een jack aan, tijdens de zonnige dagen een t-shirt. Thermometer staat nog op het wensenlijstje dus de exacte temperaturen kan ik je niet geven.

Wat mij betreft wordt het gebrek aan warmte ruimschoots gecompenseerd door de mooie omgeving en de rust. Mijn schatje denkt daar heel anders over, die wil er beslist niet heen. Dus dit was een 1-persoons uitje.......
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Multivan Generation »

@ Erwin,
wij gaan ook graag die kant uit...
En hebben aardig wat bekende dingen in jouw verslag gelezen.

Het is gewoon een prachtig land..

Afbeelding


Groeten van Peter
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Icebox »

Wat een mooie natuur!
Gebruikersavatar
Jurgen VH
Berichten: 945
Lid geworden op: 02 feb 2011, 23:43

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door Jurgen VH »

Erwin L schreef:Heb ik totaal geen last van gehad. Vijfde versnelling kun je wel thuis laten. 80 a 90 km kruissnelheid, harder kan vaak niet en als het wel zou kunnen is het zinloos. Ik heb 2200 kilometer door Noorwegen gereden maar op gebied van snelheid absoluut geen beperking ervaren. Het is gewoon geen land om met hoge snelheid doorheen te sjezen.
Ik ben al blij als ik uit derde versnelling geraak, maar ben op bochtige tripjes (passen of colls) dan ook steeds met mijn motorfiets (kawa ZX10R) onderweg :knipoog :zwaai
daimen
Berichten: 556
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door daimen »

ja noorwegen is heel mooi je zal er maar wonen :bifun
of het koud is in de zomer maanden nee als het 15 graden is lopen ze al in een tshirt, is het niet te vergelijken met nederland daar waait het altijd en hier bijna niet en de luchtvochtigheid is veel lager hier,of de winters koud zijn ja alles went bij -10 buiten werken is geen straf hier :winter.
dus kom naar noorwegen voor een onvergetelijke vakantie maar ruim wel je rotzooi op :wjw :campingT4
god jul og god nytt ar vennlig hilsen ronald
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door JanP »

Erwin, bedankt voor het delen van je foto's.
Het lijkt me geweldig om ook eens heen te gaan.
(en dan ook wel "jammer" om weer thuis tekomen in de drukte, files etc.)
Bedankt! MVH, Jan
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
HMMaat
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:58
Locatie: rotterdam

Re: Met de T4 naar Noorwegen (juni 2013)

Bericht door HMMaat »

Erwin L schreef:Heb ik totaal geen last van gehad. Vijfde versnelling kun je wel thuis laten. 80 a 90 km kruissnelheid, harder kan vaak niet en als het wel zou kunnen is het zinloos. Ik heb 2200 kilometer door Noorwegen gereden maar op gebied van snelheid absoluut geen beperking ervaren. Het is gewoon geen land om met hoge snelheid doorheen te sjezen.
dan weet je dat je in het juiste vakantieland zit..lekker toeren , en wij komen toch best regelmatig elanden tegen die in de berm staan.. zweden precies eender.. heb 2/3e van de reis vh komende jaar al uitgestippeld , 3 weken zweden , heerlijk! zelfde gevoel als noorwegen alleen moet je wat hogerop voor het spectaculair word.
Plaats reactie