Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dynamo 1.9tdi
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Dynamo 1.9tdi
Hallo allemaal!
De lagers in mijn dynamo zijn aan hun einde...
Is dit nog net als de oudere auto's een simpele kwestie van de dynamo in 2 delen nemen, nieuwe lagers erin en klaar? Of is dit ook al zo'n moderne waar je weinig meer mee kunt?
Bij mijn vorige bus kon hij namelijk niet ''zomaar'' even uit elkaar.
Ik ga er namelijk mee bezig als ik binnenkort mijn distributieriem ga wisselen en dan wil ik niet voor de verrassing komen te staan dat het niet kan en ik met spoed een andere dynamo moet zoeken...
Alvast bedankt!
De lagers in mijn dynamo zijn aan hun einde...
Is dit nog net als de oudere auto's een simpele kwestie van de dynamo in 2 delen nemen, nieuwe lagers erin en klaar? Of is dit ook al zo'n moderne waar je weinig meer mee kunt?
Bij mijn vorige bus kon hij namelijk niet ''zomaar'' even uit elkaar.
Ik ga er namelijk mee bezig als ik binnenkort mijn distributieriem ga wisselen en dan wil ik niet voor de verrassing komen te staan dat het niet kan en ik met spoed een andere dynamo moet zoeken...
Alvast bedankt!
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Dynamo 1.9tdi
Ik wil je zeker niet op kosten jagen, maar denk dat je beter kunt kijken voor een andere dynamo. Mocht deze wel te reviseren zijn verkoop je deze toch weer.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Dynamo 1.9tdi
Mag ik vragen waarom? Ik heb al meerdere keren dynamo's gereviseerd en het stelt nooit zoveel voor...
Dat doe ik zelf liever dan een gebruikte kopen, omdat die gebruikte ook na een half jaar het zelfde probleem kan hebben.
Ik snap wel dat het op dat moment even makkelijker is, maar ik heb de hele dag om de riem te wisselen en de dynamo te reviseren, dus dat moet lukken dacht ik
Dat doe ik zelf liever dan een gebruikte kopen, omdat die gebruikte ook na een half jaar het zelfde probleem kan hebben.
Ik snap wel dat het op dat moment even makkelijker is, maar ik heb de hele dag om de riem te wisselen en de dynamo te reviseren, dus dat moet lukken dacht ik
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- robertTREBOR
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
- Locatie: vlaardingen
Re: Dynamo 1.9tdi
Mij lijkt de meest logische gang de dijnamo demonteren, naar een startmotoren en dijnamo revisie bedrijf brengen
en er zelf weer onder zetten , als alleen de lagertjes vervangen moeten worden zal je misschien 75 /100 euro kwijt zijn.
Maar als dat al te duur is allemaal..............................................
Ik ben wel hogere rekeningen gewend :-)
en er zelf weer onder zetten , als alleen de lagertjes vervangen moeten worden zal je misschien 75 /100 euro kwijt zijn.
Maar als dat al te duur is allemaal..............................................
Ik ben wel hogere rekeningen gewend :-)
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Dynamo 1.9tdi
Het is niet dat het te duur is, het hoort gewoon bij het onderhoud dus geen probleem. Maar waarom zou ik het laten doen als ik het ook zelf kan? Dynamo's heb ik wel vaker uit elkaar gehaald, daar is niks moeilijks aan. Dan vind ik het zonde om bijv. Ferwerda het te laten doen... Scheelt weer een paar tientjes, en als ik het laat doen als ik het zelf ook kan noem ik dat weggegooid geld.
Ik breng mijn bus ook niet weg voor een beurt omdat het makkelijker is, maar dat doe ik zelf. Gewoon omdat het kan
Dus als ik dit zelf kan doen, wil ik het ook graag zelf doen. Noem me dan maar eigenwijs haha
Ik breng mijn bus ook niet weg voor een beurt omdat het makkelijker is, maar dat doe ik zelf. Gewoon omdat het kan
Dus als ik dit zelf kan doen, wil ik het ook graag zelf doen. Noem me dan maar eigenwijs haha
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- jacobsentertainment476
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
- Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
- Contacteer:
Re: Dynamo 1.9tdi
Tijdje geleden was de dynamo van mijn passat ook defect, maakte al een tijdje geluid en toen het lampje ging branden was het duidelijk. Ik heb uiteindelijk bij een revisie bedrijf hier in de buurt één kunnen kopen ( helft van de dealer prijs, zonder inlevering oude) Na dat ik de nieuwe gemonteerd had heb ik de oude uit elkaar gehaald, en bleek niet alleen het lager kapot te zijn maar ook het anker.
Daarom zeg ik ook zorg voor een andere, mocht deze meer of onherstelbare defecten hebben dan kun je de nieuwe monteren. En zo niet dan kun je die weer verkopen. Maar goed is je eigen beslissing, ik hou niet zo heel erg van verassingen als ik eenmaal onder de auto aan het knoeien ben weetjewel.
Daarom zeg ik ook zorg voor een andere, mocht deze meer of onherstelbare defecten hebben dan kun je de nieuwe monteren. En zo niet dan kun je die weer verkopen. Maar goed is je eigen beslissing, ik hou niet zo heel erg van verassingen als ik eenmaal onder de auto aan het knoeien ben weetjewel.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Re: Dynamo 1.9tdi
Bosch is makkelijk zelf te doen. (kap eraf, regelaar los nemen, trekpennen eruit 4x en splitsen dat ding)
Valeo is iets meer werk, daar zit de stator namelijk aan de diodebrug gelast, die zou je dan later weer moeten solderen.
maar al met al goed zelf te doen
Valeo is iets meer werk, daar zit de stator namelijk aan de diodebrug gelast, die zou je dan later weer moeten solderen.
maar al met al goed zelf te doen
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Dynamo 1.9tdi
Nou dat is mooi! Ik heb net gekeken en er zit een bosch op Ga ik alvast de onderdelen regelen.
Ja het anker kan natuurlijk ook kapot gaan of verslijten, dan zal ik uiteindelijk toch een andere moeten zoeken. Laten we maar hopen dat ik een beetje geluk heb
Ja het anker kan natuurlijk ook kapot gaan of verslijten, dan zal ik uiteindelijk toch een andere moeten zoeken. Laten we maar hopen dat ik een beetje geluk heb
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dynamo 1.9tdi
Ik ben het met je eens,jacobsentertainment476 schreef:Tijdje geleden was de dynamo van mijn passat ook defect, maakte al een tijdje geluid en toen het lampje ging branden was het duidelijk. Ik heb uiteindelijk bij een revisie bedrijf hier in de buurt één kunnen kopen ( helft van de dealer prijs, zonder inlevering oude) Na dat ik de nieuwe gemonteerd had heb ik de oude uit elkaar gehaald, en bleek niet alleen het lager kapot te zijn maar ook het anker.
Daarom zeg ik ook zorg voor een andere, mocht deze meer of onherstelbare defecten hebben dan kun je de nieuwe monteren. En zo niet dan kun je die weer verkopen. Maar goed is je eigen beslissing, ik hou niet zo heel erg van verassingen als ik eenmaal onder de auto aan het knoeien ben weetjewel.
dat ding moet ook weer rijden he, en liefst zo snel en goed mogelijk weer de weg op..
Nadien kun je altijd nog kijken of je hem wellicht kunt reviseren en op de plank kunt leggen als "reserve".
Maar een nieuwe dynamo kost we heel veel geld..
Bij ons moet de bus na het weekend altijd weer rijden!
Tijdje geleden bij een andere Bosch dynamo een andere spanningsregelaar gemonteerd,
ik had een dynamo ruis over de boxen.
Laadde nog wel goed hoor, ook nog na ruim 320.000 km..
Maar had een andere dynamo met vrijloop poelie er op..
Goedkope spannings regelaar via ebay op de kop getikt.
Kostte de helft van een Bosch onderdeel. Alles dus super...
Na 5000 km dynamo lampje aan, generator werkstatt melding.
Kan toch niet dynamo zijn...?
---> oude dynamo er weer terug op en weer okee.
Spanningsregelaar van nieuwe dynamo dubieus
Toen maar Bosch gekocht en gewoon goed..
Doe er je voordeel mee..
groet Peter
Re: Dynamo 1.9tdi
Imitatie regelaars geven vaak problemen, en bovendien zijn de Bosch regelaars helemaal niet zo duur....
Hetzelfde probleem heb je met die imitatie dynamo's en starter's waar marktplaats helemaal mee vol staat..... ook meestal wegwerp zooi
Wij reviseren al meer dan 40 jaar starters en dynamo's en de grootste fout die de meeste mensen maken is, dat ze bijvoorbeeld een regelaar (of losse koolborstels) vernieuwen, maar niet de sleepringen waar de borstels op draaien..... en ja het één slijt op het ander in, dus binnen de kortste keren sta je weer stil.
Het probleem tegenwoordig is dat mensen al snel het internet op duiken omdat daar alles "goedkoper" is. Een originele gereviseerde dynamo bij een revisie bedrijf in de buurt is meestal helemaal niet zo duur. veel goedkoper dan een eveneens gereviseerde dynamo bij de dealer (want een nieuwe krijg je vrijwel nooit!!) en de prijzen met internet scheelt ook bijna niets (wij merken in sommige gevallen dat wij zelfs goedkoper zijn dan internet )
lagers vernieuwen wij voor €35,= , een originele regelaar voor een Bosch dynamo 0 124 serie kost €41,= bruto , een originele vrijlooppoelie voor de meeste vw's kost €42,= bruto.......
Het valt dus allemaal best mee
Hetzelfde zie je in de bouwwereld, allemaal lekker van die polen en andere oostblokkers inhuren omdat ze zo goedkoop zijn, maar uiteindelijk ben je in de meeste gevallen meer kwijt omdat het later alsnog overnieuw gedaan moet worden door een "vakman" (kozijnen die een jaar later weer verf nodig hebben, stucwerk wat op een golfplaat lijkt etc.)
Kortom gewoon lekker je lagers zelf gaan vervangen...... koop je lagers gewoon bij een revisie bedrijf en neem je rotor mee. (dan kunnen ze gelijk naar je sleepringen kijken)
Succes
Hetzelfde probleem heb je met die imitatie dynamo's en starter's waar marktplaats helemaal mee vol staat..... ook meestal wegwerp zooi
Wij reviseren al meer dan 40 jaar starters en dynamo's en de grootste fout die de meeste mensen maken is, dat ze bijvoorbeeld een regelaar (of losse koolborstels) vernieuwen, maar niet de sleepringen waar de borstels op draaien..... en ja het één slijt op het ander in, dus binnen de kortste keren sta je weer stil.
Het probleem tegenwoordig is dat mensen al snel het internet op duiken omdat daar alles "goedkoper" is. Een originele gereviseerde dynamo bij een revisie bedrijf in de buurt is meestal helemaal niet zo duur. veel goedkoper dan een eveneens gereviseerde dynamo bij de dealer (want een nieuwe krijg je vrijwel nooit!!) en de prijzen met internet scheelt ook bijna niets (wij merken in sommige gevallen dat wij zelfs goedkoper zijn dan internet )
lagers vernieuwen wij voor €35,= , een originele regelaar voor een Bosch dynamo 0 124 serie kost €41,= bruto , een originele vrijlooppoelie voor de meeste vw's kost €42,= bruto.......
Het valt dus allemaal best mee
Hetzelfde zie je in de bouwwereld, allemaal lekker van die polen en andere oostblokkers inhuren omdat ze zo goedkoop zijn, maar uiteindelijk ben je in de meeste gevallen meer kwijt omdat het later alsnog overnieuw gedaan moet worden door een "vakman" (kozijnen die een jaar later weer verf nodig hebben, stucwerk wat op een golfplaat lijkt etc.)
Kortom gewoon lekker je lagers zelf gaan vervangen...... koop je lagers gewoon bij een revisie bedrijf en neem je rotor mee. (dan kunnen ze gelijk naar je sleepringen kijken)
Succes
Laatst gewijzigd door Roel op 19 dec 2013, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Dynamo 1.9tdi
Natuurlijk zal ik gaan voor de originele onderdelen van Bosch. Ik ben zelf ook niet zo van de imitatie spullen. Ik maak het liever 1x goed dan dat er een kans dat ik 10000KM later met een lege accu langs de autobaan sta. En als dat dan wat meer kost maakt niet uit, maar dan weet ik wel dat het goed is
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Dynamo 1.9tdi
fietsensloper schreef:Natuurlijk zal ik gaan voor de originele onderdelen van Bosch. Ik ben zelf ook niet zo van de imitatie spullen. Ik maak het liever 1x goed dan dat er een kans dat ik 10000KM later met een lege accu langs de autobaan sta. En als dat dan wat meer kost maakt niet uit, maar dan weet ik wel dat het goed is
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Dynamo 1.9tdi
Nou het is allemaal gelukt hoor Dynamo voorzien van nieuwe lagers + koolborstels.
Gisteravond de boel uit elkaar gedraaid en de dynamo mee naar huis genomen. (bus staat bij een kameraad thuis op de brug) Vanmorgen de dynamo even uit elkaar gehaald, stelt inderdaad niet zoveel voor
Vanavond nieuwe waterpomp, distributieriem set, multiriem set en de gerepareerde dynamo weer plaatsen en we kunnen er weer even tegenaan
Bedankt allemaal!
Gisteravond de boel uit elkaar gedraaid en de dynamo mee naar huis genomen. (bus staat bij een kameraad thuis op de brug) Vanmorgen de dynamo even uit elkaar gehaald, stelt inderdaad niet zoveel voor
Vanavond nieuwe waterpomp, distributieriem set, multiriem set en de gerepareerde dynamo weer plaatsen en we kunnen er weer even tegenaan
Bedankt allemaal!
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen