Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Er rammelt iets in de motor ruimte hoe voorfront afnemen

vragen over de T5
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Er rammelt iets in de motor ruimte hoe voorfront afnemen

Bericht door Jakob G »

Pascal-141 schreef:
Jakob G schreef:


Er word één vliegwiel besteld die de twee moeten vervangen om nooit weer het zelfde probleem te krijgen, is die mogelijkheid bekend op het forum???????

We zien met veel belangstelling uit naar Jullie reactie, :wjw
en die van jou Pim.

Mhg,
Jakob G
Dan gaan ze een vast vliegwiel monteren , in plaats van het 2 massavliegwiel ?

Word af en toe wel gedaan , maar dan vooral bij getunde motoren . Een vast vliegwiel kan inderdaad niet meer kapot , maar geeft wel meer belasting aan de motor .

Dag Pascal,

Je schrijft: "maar geeft wel meer belasting aan de motor" ?? :T5muur

Heeft dat nadelige gevolgen direct of op de lange duur, ??
meer brandstof gebruik, ??
of anders, ??
heb je daar ook nog verdere info over ?????

Heel graag wat meer info. :toppie

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Er rammelt iets in de motor ruimte hoe voorfront afnemen

Bericht door Pim 328 »

Het 2 massa vliegwiel vangt trillingen in de motor op die door de krukas worden doorgegeven.
Deze wordt nu door een vast vliegwiel uitgewisseld, hierbij zit dan wel een speciale koppeling en drukgroep die dit
zouden opvangen. Maar uit praktijk ervaring heb ik het toch al 2 keer meegemaakt dat hierdoor een krukas gebroken is.

Maar heb zelf ook al verschillende setje ingebouwd met vast vliegwiel en tot op heden nooit problemen mee gehad.

Voordeel van vast vliegwiel is dat de prijs een stuk gunstiger is en het nadeel meer belasting.

De nieuwere 2 massa vliegwielen zijn een stuk verbeterd in kwaliteit dan de oude, maar het blijft een slijtage deel.

Omdat jouw auto maar 44.000 km heeft gereden en vermoedelijk dus heel veel start stops kan het zijn dat het
vliegwiel hierdoor veel harder slijt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Er rammelt iets in de motor ruimte hoe voorfront afnemen

Bericht door Jakob G »

Pim 328 schreef:Het 2 massa vliegwiel vangt trillingen in de motor op die door de krukas worden doorgegeven.
Deze wordt nu door een vast vliegwiel uitgewisseld, hierbij zit dan wel een speciale koppeling en drukgroep die dit
zouden opvangen. Maar uit praktijk ervaring heb ik het toch al 2 keer meegemaakt dat hierdoor een krukas gebroken is.

Maar heb zelf ook al verschillende setje ingebouwd met vast vliegwiel en tot op heden nooit problemen mee gehad.

Voordeel van vast vliegwiel is dat de prijs een stuk gunstiger is en het nadeel meer belasting.

De nieuwere 2 massa vliegwielen zijn een stuk verbeterd in kwaliteit dan de oude, maar het blijft een slijtage deel.

Omdat jouw auto maar 44.000 km heeft gereden en vermoedelijk dus heel veel start stops kan het zijn dat het vliegwiel hierdoor veel harder slijt.
Hallo pim,

We rijden juist wat sloom met de T5.

We zijn de T3-campertje 1.6 CS 37 kw diesel gewend en proberen ook zo zuinig mogelijk te rijden, we hebben wel even 8 Ton met dezelfde motor gereden, hij bleef zuinig en goed rijden, af en toe even als we een lange tocht hebben gemaakt, en we waren ongeveer nog tien kilometer voor Groningen reden we plankgas (125/130) een paar kilometer, om dan weer langzaam af te zakken naar 90 km.

Een voorbeeld van zuinig rijden met het T3-campertje, een paar jaar geleden zijn we naar Italië Genua gegaan familie bezoek de heen reis heeft ons 100.- Euro gekost.

De bus is gerepareerd, :werkaanT4 in het volgende bericht zal ik er meer over vertellen met de beloofde foto's er bij.

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Er rammelt iets in de motor ruimte hoe voorfront afnemen

Bericht door Jakob G »

Sorry voor de late reactie Odorf,

Je hebt de voor mijn waardevolste Tip/link gestuurd, met de zeer lage snelheid die de dongel heeft wanneer hij verlaagt word, heb je vele uren bezig me de site door te spitten,
de andere zagen mijn vraag misschien als iemand die er niet veel moeite in wel stoppen, ik zal het als humor beschouwen. :feest

Mhg,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Plaats reactie