Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door jos_br »

jacobsentertainment476 schreef:
Voor info over de pomp verstuiver van de T5.
http://olaf-jacobs.nl/downloads/SSP/SSP_352.pdf
Dit gaat over de Siemens piezo, deze is anders dan die in de T5. Das een Bosch, geen peizo.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door jacobsentertainment476 »

jos_br schreef:
jacobsentertainment476 schreef:
Voor info over de pomp verstuiver van de T5.
http://olaf-jacobs.nl/downloads/SSP/SSP_352.pdf
Dit gaat over de Siemens piezo, deze is anders dan die in de T5. Das een Bosch, geen peizo.

Jos.
Correct Jos, voor info over de correcte verstuiver http://olaf-jacobs.nl/downloads/SSP/SSP_305.pdf
Jos de basis principe is nagenoeg gelijk tussen die twee verstuivers. De piezo/spoel schakelt in principe de retour dicht bij spanning ?!
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door ktmkrik »

Zo te zien is een Siemens piezo wel deugdelijk bevestigd met twee bouten!
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door WouterW »

jacobsentertainment476 schreef:Even een vraag voor een aantal topic antwoorden, kunnen jullie ook vermelden welk type motor jullie hebben ?
Motor code, vermogen, km stand en of getuned. Misschien geeft dit een nog beter beeld op vele vragen, zoals welke motor is het duurzaamst etc.

Ik zelf rijd een AXE 174pk, getuned 205pk, km stand 180.000km en heb de revisie al gehad bij 164.000km.
Hier een 2004 AXD met 262.000 km. Motor origineel op dichte EGR na. Los van de olie-en filterwissels geen onderhoud aan motor gehad. Komende beurt de gateskoppelingen en preventief de waterpomp, zit er dan minimaal 120.000 km op. Laatste jaar vooral kosten aan onderstel gehad: achterwiellagers L+R, LA remklauw, draagarmrubbers rondom en stabilisatorstangrubbers en koppelstangen ivm lawaaiig onderstel. Eerste uitlaat, middendemper is met laatste 'vel' bezig maar nog steeds gasdicht. 1e koppeling en 2massavliegwiel. Geloof ook niet dat laag in toeren rijden funest is voor het 2mv, zoals in een ander topic beweerd werd.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door jos_br »

@jacobsentertainment476, je hebt gelijk, het principe is gelijk. Was in het begin alleen minder betrouwbaar.
ktmkrik schreef:Zo te zien is een Siemens piezo wel deugdelijk bevestigd met twee bouten!
Bevestiging is absoluut beter, al gaat ook dit soms loszitten.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door ktmkrik »

jos_br schreef:@jacobsentertainment476, je hebt gelijk, het principe is gelijk. Was in het begin alleen minder betrouwbaar.
ktmkrik schreef:Zo te zien is een Siemens piezo wel deugdelijk bevestigd met twee bouten!
Bevestiging is absoluut beter, al gaat ook dit soms loszitten.

Jos.
Geen overbodige luxe dus om loctite te gebruiken bij montage.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door jos_br »

ktmkrik schreef: Geen overbodige luxe dus om loctite te gebruiken bij montage.
Absoluut niet! De boutjes gaan niet loszitten, dit zijn rekboutjes. Het lijkt erop dat er domweg ergens ruimte op komt en er een kleine lekkage ontstaat onderin de kop. De boutjes komen altijd braaf met een "tik" los, wat wil zeggen dat deze echt wel vastzitten.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door ktmkrik »

jos_br schreef:
ktmkrik schreef: Geen overbodige luxe dus om loctite te gebruiken bij montage.
Absoluut niet! De boutjes gaan niet loszitten, dit zijn rekboutjes. Het lijkt erop dat er domweg ergens ruimte op komt en er een kleine lekkage ontstaat onderin de kop. De boutjes komen altijd braaf met een "tik" los, wat wil zeggen dat deze echt wel vastzitten.

Jos.
Bij een Siemens piezo rekboutjes bedoel je Jos?
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door jos_br »

Bij alle de type's worden rekboutjes gebruikt. Zoals de Siemens (voor de 16v) is er ook een Bosch uitvoering. Die zit net zo vast (koppen zijn dezelfde).

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door ktmkrik »

jos_br schreef:Bij alle de type's worden rekboutjes gebruikt. Zoals de Siemens (voor de 16v) is er ook een Bosch uitvoering. Die zit net zo vast (koppen zijn dezelfde).

Jos.
Ik kreeg van de VW dealer gewone normale 10.9 M6 bouten geleverd voor de verstuivers, voor de tuimelaars kreeg ik overigens wel rekbouten.
Vandaar dus even de vraag Jos.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door frank884 »

WouterW schreef:
jacobsentertainment476 schreef:Even een vraag voor een aantal topic antwoorden, kunnen jullie ook vermelden welk type motor jullie hebben ?
Motor code, vermogen, km stand en of getuned. Misschien geeft dit een nog beter beeld op vele vragen, zoals welke motor is het duurzaamst etc.

Geloof ook niet dat laag in toeren rijden funest is voor het 2mv, zoals in een ander topic beweerd werd.
Dat lijkt me ook niet, want dan had mijn 2mv allang kapot moeten zijn geweest
ik zit al tegen de 290000 km en deze auto doet het 12e jaar alles is origineel en ik rijdt uitsluitend en alleen in de hoogste versnelling boven de 2000 rpm en anders zit ik er altijd onder, (als ik die nu vol beladen zou rijden met een dikke aanhanger eraan, dan zou ik wel wat hoger in de toeren gaan rijden, maar die wordt als personenwagen gebruikt) en als ik ergens in een 50 km zone moet rijden dan pruttelt die in de 5 rond de 1000 rpm er doorheen.... veel toeren = veel explosie's =die explosie's doet die niet op alleen lucht dus= veel verbruik dat is simpel :toppie en van veel verbruik daar houd ik niet zo van :knipoog.
(dat is ook heel goed te zien op de boordcomputer van de vrachtwagen en ook in de cursussen die we daarvoor moeten volgen:
want bij mijn werkgever is verbruik bij 110.000 km/jaar een belangrijk item scheelt snel per jaar 5000 liter per auto.
Laatst gewijzigd door frank884 op 01 jan 2014, 18:56, 3 keer totaal gewijzigd.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
it.hoogendorp
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 sep 2008, 17:28

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door it.hoogendorp »

Tja ik rij ook altijd zeeeer laag in toeren, vindt dit ook gewoon lekker rijden :gekte
na regen komt echt altijd zonneschijn, al duurt het soms wel erg lang.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door jacobsentertainment476 »

frank884 schreef: Dat lijkt me ook niet, want dan had mijn 2mv allang kapot moeten zijn geweest
ik zit al tegen de 290000 km en deze auto doet het 12e jaar alles is origineel en ik rijdt uitsluitend en alleen in de hoogste versnelling boven de 2000 rpm en anders zit ik er altijd onder, (als ik die nu vol beladen zou rijden met een dikke aanhanger eraan, dan zou ik wel wat hoger in de toeren gaan rijden, maar die wordt als personenwagen gebruikt) en als ik ergens in een 50 km zone moet rijden dan pruttelt die in de 5 rond de 1000 rpm er doorheen.... veel toeren = veel explosie's =die explosie's doet die niet op alleen lucht dus= veel verbruik dat is simpel :toppie en van veel verbruik daar houd ik niet zo van :knipoog.
(dat is ook heel goed te zien op de boordcomputer van de vrachtwagen en ook in de cursussen die we daarvoor moeten volgen:
want bij mijn werkgever is verbruik bij 110.000 km/jaar een belangrijk item scheelt snel per jaar 5000 liter per auto.
@Frank,

Welke T rijd jij ? want de T5 bestaat nu zo'n 10 jaar (zijn net van voor 2004 ) Als ik jouw onderschrift zo lees begrijp ik dat je een T4 met een ACV motor rijdt.
En die motoren kun je niet vergelijken met de AXE/AXD motoren in de T5, of zie ik iets over het hoofd ?

Ik zie trouwens weinig verschil in het verbruik als ik zeg maar 80 in de 5 of in de 6 rijd. Ik heb het vermoeden dat dit mede komt door dat de inspuiting vermogen afhankelijk geregeld wordt. Het twee ledig massa vliegwiel is dacht ik ook anders dan die uit de T4 tijd (maar pin me daar niet op vast )
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
dubspeed
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2011, 23:31

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door dubspeed »

...
Laatst gewijzigd door dubspeed op 14 aug 2014, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: is er nog leven voor de T5 na de twee ton ?

Bericht door astolk »

Een andere motor is wel erg extreem...zijn die gekantelde zuigers niet meer te herstellen of te vervangen,of denk ik nu verkeerd?

succes ermee dan....

bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Plaats reactie