Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door frank884 »

zou er ook gewoon lekker mee doorrijden en de vloeistoffen goed in de gaten houden
echter zou ik wel de topsnelheid aanpassen 140 (top voor de 1.9TD) zou ik er niet meer mee gaan rijden
bij 100 a 110 km/h heeft die het veel minder zwaar.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door BobPeereboom »

Leonard,

motor zweet aan alle kanten?

Motortje hoort in princiepe mooi droog te zijn en te blijven. Houd het maar in de gaten, het kan erger worden. Een pakking die goed afdicht hoort niets te lekken.
De meeste pakkingen van een 1.9 TD zijn vrij simpel te vervangen. Denk aan klepdeksel pakking, oliefilter huis pakking en carter pakking. Dan heb je de belangrijkste gehad die vaak lekken. En kosten ook niet zoveel, en erg namekkelijk zelf te doen voor de leek.
Heb die van mijn 1.9 TD motortje ook vervangen, en blijft nogsteeds kurk droog ondanks de 10.000 km per maand die ik er mee rij.
leonard 1233
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:54
Locatie: Doetinchem

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door leonard 1233 »

Van de week een oil catch can aan de carterventilatieslang gemonteerd, ik had nog de keuze om de slang voor of na de klep te gaan verlengen, ik heb de slang naar de klep toe verlengt + de ingang klep afgesloten.
En ook de EGR afgedopt en vanmiddag een proefrit gemaakt.
Vooralsnog geen drupje olie in m'n cannetje, lijkt alsof die gewone lucht blaast en loopt gelukkig niet met olie te sproeien,
dus dat is een goed teken.
En ik heb het gevoel alsof m'n 1.9td'tje ietsie sneller optrekt, maar misschien is dat suggestief.

Nogmaals bedankt voor alle tips.

Ik zou ook nog een compressietest willen laten uitvoeren, iemand rond Alkmaar/Amsterdam die dat kan en wil doen?

Gr Leonard.
Laatst gewijzigd door leonard 1233 op 14 jan 2014, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door rick_k »

Compressie test? Gewoon kijken hoe hij start volgende week. Als een indirect ingespoten diesel met koud weer goed start op alle 4 zijn cilinders en geen rare grijze/blauwe rookwolken uitbraakt valk na de start of vreselijk slecht loopt, dan heb je geen compressie test nodig.

Een indirect ingespoten diesel heeft namelijk als hij koud is een slechte compressie. Als hij dan dus normaal loopt en draait zonder rare bijverschijnselen, heb je echt nog wel genoeg compressie.

mvg Rick
leonard 1233
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:54
Locatie: Doetinchem

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door leonard 1233 »

Heeft altijd prima gestart, als ik het voorgloeien maar de tijd geef, wel wat pluimpjes bij het aanslaan en bij het wegrijden.
Ik ga er van uit dat het blok er nog niet zo slecht aan toe is als m'n garagist mij doen heb laten geloven.
Hij adviseerde me op zoek te gaan naar een t5, wellicht heeft hij zelf nog een t5 achter de hand.
Ik zou wel een t5 willen, maar de eerste jaargangen zijn mij afgeraden om aan te schaffen, dus wat recenter en dan nog op kampeerkenteken, die zijn nog erg kostbaar.

Toch ben ik gewoon benieuwd wat de compressie van elke cilinder is.
Plaats reactie