Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het maakt wel degelijk verschil (egr plaatje)

vragen over de T4
Plaats reactie
stoker37
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2007, 12:18
Locatie: Assen

EGR PLAATJE

Bericht door stoker37 »

Hallo mensen

Waarom een plaatje monteren als je de egr klep niet meer door vacuum laat openen dus slang afdoppen dan is dat plaatje toch niet nodig, of heb ik het mis?

Groeten stoker.
Vw T4 2.5TDI 102pk getuned naar 132
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: EGR PLAATJE

Bericht door Bikevouwer »

stoker37 schreef:Hallo mensen

Waarom een plaatje monteren als je de egr klep niet meer door vacuum laat openen dus slang afdoppen dan is dat plaatje toch niet nodig, of heb ik het mis?

Groeten stoker.
Je blijft altijd een open verbinding houden tussen je uitlaat en de inlaat van je egr,als die klep ook maar een beetje open blijft staan dan komen de uitlaatgassen gewoon je inlaattraject binnen.
Met het plaatje sluit je dus de tussenbuis af en is het in principe onmogelijk geworden om nog uitlaatgassen in je inlaattraject te krijgen.
Mijn bus heeft sinds het egrplaatje geen zwart wolkje meer uit de uitlaat gegeven, zelfs de koude start wanneer de rook op zijn hevigst was is nu kompleet rookvrij.
Komt er ook nog bij dat je er wat koppel mee wint, dus ook dat is mooi meegenomen.
Kortom wil je zeker weten dat er geen roet en narigheid in je inlaattraject kan komen is de beste optie een plaatje monteren.
En laten we weetjewel zijn het is nog geen 5 minuten werk.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

bovendien (weet niet of bij een T4 dit ook geldt) kan het zo zijn dat je computer registreerd dat de klep niet gelicht wordt en daardoor in noodloop gaat of foutmelding opslaat.

Als je een plaatje plaatst blijft de klep gewoon werken en ziet de computer ook dat ie bediend wordt als dat aangestuurd wordt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

De T4 registreerd dit niet :yes
Echter bij het afdoppen van het slangetje kun je rare bijwerkingen krijgen die het afsluiten door middel van het plaatje niet heeft.

Daarom is een plaatje aan te bevelen boven afdoppen van een vacuumslangetje.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 jul 2007, 20:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Bericht door Carlo »

Heb het eens links en rechts gevraagd. EGR afsluiten is ook gunstig voor de levensduur van de turbo. Het verbruik zou wel iets kunnen toenemen maar volgens eerdere berichten in dit topic schijnt dat nauwlijks meetbaar te zijn. Ik heb onlangs mijn 102 TDI laten tunen bij Tunex en het verkruik ligt nu op 1 op 15. (was 1 op 13). EGR ga ik ook nog afsluiten en dan zal ik jullie laten weten of het verbruik weer toeneemt.

Gr.

Carlo
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

waarom sluit eigelijk de vw standaard de EGR niet??.. Als de levenstijd van de turbo toe neemt. en de bus meer reactie vermogen heeft. Dan vindt ik het toch vreemd dat de VW dit niet standaad dicht maakt.

grt frank
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

als vw die egr dicht wil hebben zouden ze het systeem gewoon achterwege laten :bonk dit wordt gedaan voor emmisienormen te halen, lagere uitstoot van NOx... dat je motor er wat trager van wordt boeit hun niet, en hoe rapper een turbo kapot gaat, hoe rapper ze een nieuwe kunnen verkopen aan de eigenaar :lach

ff serieus: egr plaatje maakt een verschil, maar veel meer als je de troep die er al inzit ook weghaalt, en niet enkel het plaatje ertussen steekt.
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

eeh maartent5 dan denken wij het zelfde haha :jump
cameleonbike
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 aug 2007, 13:11
Locatie: Deftinge

T5

Bericht door cameleonbike »

Hallo,

Ik ben hier nieuw, dus mss domme vraag.
Ik heb een T5 ('08 model) 1.9TDI, 102pk. Kan ik hierbij ook zo'n plaatje monteren?
Is het dezelfde werkijze als bij een T4, zoniet, waar moet dit precies tussen?

Dank je
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

cameleonbike,

Ja dat kan,alleen moet je er een gaatje van 8mm inmaken!
Dit ivm de elektronica,die anders een foutmelding geeft! :lach
Bij mij werkt het perfect!
Oja,het moet tussen het zilverkleurige buisje met de ribbeltjes bij het flensje met de twee boutjes.

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Bericht door Chiel »

Zo, heb eindeijk vandaag m'n "bikevouwer" plaatje gemonteerd.
Voor de vakantie was t niet meer gelukt.
Viel door ruimte gebrek onder de moterkap en plek waar ie bij mij zit toch nog wel tegen om er goed bij te komen, maar toch gelukt.
Van binnen viel de vuiligheid (na 125d km) toch wel mee.
Merk inderdaad verschil (al hoef ik om "vooruit" te komen toch niet heemaal tot op de vloer).
Rook is volgens mij ook minder. Moet ik 's nachts met iemand achter me nog maar eens proberen (zie je de rook beter)

Bikevouwer bedankt

Chiel
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Carlo schreef:Heb het eens links en rechts gevraagd. EGR afsluiten is ook gunstig voor de levensduur van de turbo. Het verbruik zou wel iets kunnen toenemen maar volgens eerdere berichten in dit topic schijnt dat nauwlijks meetbaar te zijn. Ik heb onlangs mijn 102 TDI laten tunen bij Tunex en het verkruik ligt nu op 1 op 15. (was 1 op 13). EGR ga ik ook nog afsluiten en dan zal ik jullie laten weten of het verbruik weer toeneemt.

Waarom zou het verbruik toenemen, als de ERG open is dan heeft hij minder zuurstofrijke lucht dan als die 100% schone lucht krijgt.
en hoe meer zuurstof hoe beter de verbranding zou ik zeggen.


Gr.

Carlo
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

harry t5 191 schreef:cameleonbike,

Ja dat kan,alleen moet je er een gaatje van 8mm inmaken!
Dit ivm de elektronica,die anders een foutmelding geeft! :lach
Bij mij werkt het perfect!
Oja,het moet tussen het zilverkleurige buisje met de ribbeltjes bij het flensje met de twee boutjes.

:wjw :T54LIFE :zwaai
EUhhh..je legt er een open gemaakt plaatje in??? kun je net zo goed geen plaatje monteren??

of begrijp ik dat weer verkeerd?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

idd wat roger B. zecht hoezo 8mm?? egr dicht was toch beter :bonk
Gebruikersavatar
jonco
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 mei 2007, 08:33
Locatie: enschede

Bericht door jonco »

Vandaag egr plaatje geplaatst op mijn 1.9td wereld van verschil trek veel beter in 2de en 3de versnelling bedankt voor de tip
grtn uut twente jonco :happy :happy :happy
Pecunia non olet !
Plaats reactie