Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

type dynamo

vragen over de T4
Plaats reactie
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

type dynamo

Bericht door Californiaatje »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een California coach van 1991 met 2.4 aab motor. Het lijkt er op of de dynamo op het eind is. Ik wil deze gaan vervangen, echter kan ik van bovenaf niet precies zien wat voor type het is. Weet iemand wat er standaard op dit model zit en wat de amperage is?
Ben benieuwd naar de reacties.

Met vriendelijke groet,

Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: type dynamo

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt je dynamo ook prima laten reviseren bij bijvoorbeeld een Bosch centrum.
En is goedkoper ook.. :knipoog

groeten Peter
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

Re: type dynamo

Bericht door Californiaatje »

Bedankt voor je reactie Peter.
Ik weet idd. van de revisieoptie, toch dank voor de tip. Echter ik kan via een weetjeweller een dynamo overnemen van een transporter, betreft een dynamo van 65 ampère. Ik had het vermoeden dat er in de California altijd een dynamo zat van 120 a, maar ws. klopt dit niet. Als er standaard bijv. een dynamo inzit van 90a dan durf ik een 65a ook wel aan. Sta op de camping altijd aan de paal, dus iets minder laadvermogen maakt mij niet zo veel uit.

Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: type dynamo

Bericht door Olaf »

Hoi Geert,

Ik heb er een 90A dynamo in zitten. Let op dat er ook verschil in de poeli's zit, de oudere hebben een V-snaar, de nieuwere een multiriem.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

Re: type dynamo

Bericht door Californiaatje »

Dank voor je reactie Olaf, ik neem aan dat jij ook een California van ongeveer dezelfde leeftijd hebt? De mijne heeft een poelie met V-snaar.
Dan ga ik er vanuit dat 90a standaard is op de eerste generatie California's.

Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: type dynamo

Bericht door Olaf »

Ik rij idd een California uit 1992 met een aab motor. Een lichtere dynamo plaatsen kan wel, maar ik zou dan de huishoudaccu afkoppelen, omdat anders je accu's nooit helemaal vol geladen worden. Ideaal is dit natuurlijk niet.

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: type dynamo

Bericht door Pascal-141 »

Olaf schreef:Ik rij idd een California uit 1992 met een aab motor. Een lichtere dynamo plaatsen kan wel, maar ik zou dan de huishoudaccu afkoppelen, omdat anders je accu's nooit helemaal vol geladen worden. Ideaal is dit natuurlijk niet.

Groeten, Olaf
Ze raken wel volgeladen hoor , duurt misschien ietsje langer .

In je auto worden ze geladen met 65-90-120A . Thuis , met een klein ladertje worden ze geladen met pakweg 6A . Ze raken met dat 6A ladertje toch ook vol ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

Re: type dynamo

Bericht door Californiaatje »

Het laden tijden het rijden is mij eerlijk gezegd altijd een beetje tegengevallen. Wanneer de huishoudaccu''s (bijna) leeg zijn moet ik verrekte lang rijden om beide accu's helemaal op te laden. In de praktijk waren de hh accu's na gemiddeld 4/5 uur rijden nog niet vol. En aangezien ik meestal op de camping aan de paal sta vind ik het minder erg dat de hh accu's met een 65a dynamo wat minder snel opgeladen worden.
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Plaats reactie