Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

12 V aansluiting T4 California

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Mark M
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2011, 14:26
Locatie: Den Haag

12 V aansluiting T4 California

Bericht door Mark M »

Vorige week hebben we onze nieuwe(re) T4 California Advantage (bj 2000) opgehaald bij Poptop.
We zijn er heel blij mee, de bus ziet er heel strak uit en we hebben nu airco.
Ik heb de brandblusser al bevestigd in de gaten van de door mij verwijderde bekerhouder aan de bijrijdersstoel.
Nu alleen nog het bekende Ikea Rationell prullenbakje (uitneembaar, bijpassende grijze kleur á € 6,99) aanschaffen en achter de bestuurdersstoel (in zijkant aanrecht) schroeven.

Een vraagje: in het woongedeelte (of hoe noem je dat) zit naast het aanrecht behalve de zekeringen en een 230V-kontakt ook een 12V-aansluiting. Poptop verkoopt wel een adapter om er apparatuur met een gewone 12V (cigarettenaansteker) op aan te sluiten, maar ik vraag me af waarom Westfalia zo'n afwijkend contact heeft ingebouwd. De handleiding noemt alleen de aanwezigheid van het contact, niet wat je er mee zou kunnen doen. Ik heb het hele forum al doorzocht maar niet gevonden.
Weet iemand dat?

bij voorbaat dank,

Mark M
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door wilko »

Hallo Mark,

Waarom Westfalia deze 12 volt uitvoering heeft geen idee, maar ik heb het volgende gedaan. Er zijn stekkers te krijgen die zowel in een standaard sigarettenplug past en ook in de aansluiting van Westfalia. Omdat deze aansluiting op een nogal onhandige plek zit heb ik zo,n stekker gekocht en m.b.v. een verlengsnoer en een 3 weg plug. Nu kan ik dus 3 normale apparaten hierop aansluiten en is het ook beter berijkbaar. 2 vliegen in 1 klap zogezegd.

groeten Wilko
Gebruikersavatar
Mark M
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2011, 14:26
Locatie: Den Haag

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Mark M »

wilko schreef:Hallo Mark,

Waarom Westfalia deze 12 volt uitvoering heeft geen idee, maar ik heb het volgende gedaan. Er zijn stekkers te krijgen die zowel in een standaard sigarettenplug past en ook in de aansluiting van Westfalia. Omdat deze aansluiting op een nogal onhandige plek zit heb ik zo,n stekker gekocht en m.b.v. een verlengsnoer en een 3 weg plug. Nu kan ik dus 3 normale apparaten hierop aansluiten en is het ook beter berijkbaar. 2 vliegen in 1 klap zogezegd.

groeten Wilko
Bedankt Wilko,

en waar haal je dat spul? Ik heb al heel wat afgegoogled maar alleen een vaste adapter van Hella (eBay.uk) gevonden.
Die aansluiting is toch op de huishoudaccu aangesloten?

groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Olaf »

Ik heb deze aansluiting vervangen voor een gewone ''sigaretten aansteker'' aansluiting, verkrijgbaar bij bv de brezan. Conrad heeft ook een ruim assortiment aan stekkers e.d.
Heb je een foto van zo'n prullebakje ?

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Mark M
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2011, 14:26
Locatie: Den Haag

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Mark M »

Olaf schreef:Ik heb deze aansluiting vervangen voor een gewone ''sigaretten aansteker'' aansluiting, verkrijgbaar bij bv de brezan. Conrad heeft ook een ruim assortiment aan stekkers e.d.
Heb je een foto van zo'n prullebakje ?

Groeten, Olaf
Dankjewel Olaf,

ik ga bij Conrad kijken. Dit is het Ikea afvalbakje:
Afbeelding,
hij staat hier op de Ikea-site: http://www.ikea.com/nl/nl/images/produc ... 774_S4.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

In onze vorige bus hadden we hem ook, werkte prima, pedaalemmerzakje erin, klaar.

groeten,

Mark
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door wilko »

Mark M schreef:
wilko schreef:Hallo Mark,

Waarom Westfalia deze 12 volt uitvoering heeft geen idee, maar ik heb het volgende gedaan. Er zijn stekkers te krijgen die zowel in een standaard sigarettenplug past en ook in de aansluiting van Westfalia. Omdat deze aansluiting op een nogal onhandige plek zit heb ik zo,n stekker gekocht en m.b.v. een verlengsnoer en een 3 weg plug. Nu kan ik dus 3 normale apparaten hierop aansluiten en is het ook beter berijkbaar. 2 vliegen in 1 klap zogezegd.

groeten Wilko
Bedankt Wilko,

en waar haal je dat spul? Ik heb al heel wat afgegoogled maar alleen een vaste adapter van Hella (eBay.uk) gevonden.
Die aansluiting is toch op de huishoudaccu aangesloten?

groeten,

Mark
Ik heb hem een keer bij een camper zaak gekocht ( jasicamp) maar ik denk dat hij beslist met wat googlen te vinden moet zijn, want is niks bijzonders. Is zo'n plug met een te verwijderen rood randje.
Zo een dus.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... oMqG_KDigX
Met rood dopje past hij in een normale cigarettenplug en zonder het rode dopje in de 12volt aansluiting van de huishoudaccu. Makkelijk om iets mee op te laden of zo.
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 209
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Ali_Blabla »

Ik heb deze plug:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8526 ... ggest=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga ook s naar dat prullenbakje kijken! Dank!
Gebruikersavatar
Mark M
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 dec 2011, 14:26
Locatie: Den Haag

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Mark M »

Ali_Blabla schreef:Ik heb deze plug:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8526 ... ggest=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga ook s naar dat prullenbakje kijken! Dank!
Dank 'Ali',

ik zie bij Conrad dat Westfalia niet echt afwijkend bezig is, het wordt daar zelfs de 'standaardaansluiting' genoemd.
Dat prullenbakje werkt echt prima, de stoel kan nog draaien en je kunt het bakje er ook uitschuiven als je bijvoorbeeld aardappelen wilt schillen.

groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Multivan Generation »

die kleinere diameter stopcontact kan over het algemeen tot 8 A aan,
terwijl de grotere diameter stopcontact meestal maar tot 2 A gaat.

Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens..
Dennis 449 heeft er eens een afbeelding van geplaatst.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jul 2009, 13:22

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Janpol »

Ik heb een verdeeldoosje voor 2 12voltstekkers en 2 usb poorten tegen zijkant kastje geplaatst. Was eentje met kleine stekker met verloop naar normale 12 voltstekker. Nu kan ik hier gsm en/of tablet of alles met USB poort opladen als we niet aan de 230 volt hangen.
Ik dacht van bij Hallfords of ander auto zaak.

Mvg,

Jean-Paul.
Gebruikersavatar
Janpol
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jul 2009, 13:22

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Janpol »

Eigenlijk zou je zo'n stekker moeten hebben. Oude stekker eraf solderen en nieuwe erop.
Bijlagen
Stekker.JPG
Stekker.JPG (12.24 KiB) 5402 keer bekeken
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Coen220 »

Ik heb er gewoon een onder gemonteerd, nooit geen probleem meer dat er een niet past, en geen gezoek naar een adaptertje.
groeten Coen220
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door heartbeat »

ik heb gewoon een origineele 12v stekkerhuis met mooi afdek kapje gemonteerd zoals nu in bij elke vw zit
gewoon bij de dealer te halen

onderdeel nummers

191 919 321 stekker
1J0 919 309 aansteker huls
7L6 919 341F klepje
Bijlagen
aansteker.jpg
Rob & Lize
Gebruikersavatar
Marcelifornia
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 mar 2015, 16:21
Locatie: Westerkwartier
Contacteer:

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Marcelifornia »

Deze stekkertjes werden (worden?) ook bij Defensie gebruikt. Ik kom ze wel tegen op militariabeurzen maar misschien ook wel gewoon verkrijgbaar bij dumpzaken.
Bijlagen
IMG_1590.jpg
See YA! Marcel
Stekeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 apr 2015, 19:09
Locatie: Zuid-West Drenthe

Re: 12 V aansluiting T4 California

Bericht door Stekeltje »

Dat de meesten deze stekker niet kennen is toch wel bijzonder, Deze 12 volt pluggen zijn veel degelijker en betrouwbaarder dan die sigarettenaansteker zooi. Een beetje autoshop heeft ze liggen, Ze worden ook veel in trekkers e.d. materieel gebruikt.
Plaats reactie