Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof circuit schoonmaken

vragen over de T5
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door dhelios »

Hey allemaal,

Heb een "nieuwe" bus gekocht, 120.000 km uit april 2008, maar nu zit ik met een koelvloeistof "probleem". Hebben jullie advies hoe ik de koelvloeistof moet schoonspoelen? Eigenlijk het hele circuit. Zit wat smurrie in, verder is de vloeistof gewoon dun maar wel bruin. Als er olie in zou zitten dan zou het moeten schuimen en dikker zijn heb ik begrepen. Van de vorige eigenaar begreep ik dat de oliekoeler al vroeg stuk ging (20.000 km ofzo) en hij beweert dat het daardoor nog steeds vies is. Heron VW dealer had toen alles schoongespoeld etc.

Ik zal straks wel even een foto maken zodat jullie kunnen zien wat ik precies bedoel. Want de "dikke" smurrie zit echt op de randen van de dop aansluiting.

Bedankt alvast voor jullie tijd! :yes
Laatst gewijzigd door dhelios op 15 jan 2014, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: KVS circuit schoonmaken

Bericht door ronald tdi »

Zoals je waarschijnlijk gelezen hebt kan je onder de radiateur een dop los draaien en zo de gehele boel leeg laten lopen.
Maar de smurrie zelf?, sommige fora beweren het met een lichte druk te spoelen, dus leeg lopen, nieuw water er in (gedistilleerd) en dan leeg spuiten.
Dat een aantal keer herhalen.

Ik weet dat het een tijd rovende handeling is en vaak doen de garages het maar 1 x, maar om het dan schoon te noemen???
Misschien bestaat er een reinigings middel, dat weet ik niet, maar vragen kan altijd.

n mijn opleiding voor diesel/hydro monteur (lang heel lang geleden) zag ik dat een collega er ook mee bezig was, maar was daar een uur of 2 mee bezig en dat was bij een Kubota motor, vrij klein dus.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: KVS circuit schoonmaken

Bericht door DNS »

Bruine KVS? Waarschijnlijk blauwe KVS (G11) met rode (G12) aangevuld (of andersom).
Inderdaad een aantal keer doorspoelen met bijv. demi (gedemineraliseerd) water.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: KVS circuit schoonmaken

Bericht door heemskerk »

Er staat mij bij dat daar reinigingsproducten voor zijn. Let wel op: niet met zuurhoudende middelen spoelen ivm corrosie van het aluminium. Voor het mooi, wanneer je de boel toch leeg laat lopen kun je het tankje eenvoudig demonteren en in de wasbak met hete sop met een scheutje bleek schoonmaken?
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: KVS circuit schoonmaken

Bericht door dhelios »

Ik zal het eens proberen met demi water! Of is gedestelileerd water ook goed? Moet ik dan 1 liter kopen? Want aangezien ik het meerdere malen moet herhalen..

Ik lees ook dat veel mensen de motor even warm laten draaien met bepaalde schoonmaakvloeistoffen erin, en dan als de motor weer afgekoeld is, alles er weer uit laten lopen.. en dan herhalen herhalen totdat het schoon is.

Enig advies welk schoonmaakspul ik naast demi water kan gebruiken? Schiet al aardig op zo, bedankt! :toppie :driveT5 :wjw

(https://online.kruidvat.nl/product/5015 ... Water.html" onclick="window.open(this.href);return false; bijvoorbeeld..)
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door DNS »

Wel meer dan 1 liter; in een T4 gaat volgens mij al 9L kvs, dus de T5 zal niet veel anders zijn. :knipoog Daarom ook spoelen met demi-water; als je dat met kvs moet doen ben je een kapitaal kwijt. Warm draaien idd om er zeker van te zijn dat alles gespoeld wordt; daarvoor moet dus eerst de thermostaat open. Demi-water; omdat daar alle mineralen uit zijn en dus ook geen afzetting kunnen veroorzaken (al zal het voor doorspoelen niet zo erg zijn). Toevoegingen voor reinigen ben ik verder niet bekend mee.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door ronald tdi »

En na het spoelen kan het water vuil zijn.
Dus gewoon genoeg halen, is echt niet duur.
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door jacobsentertainment476 »

En die mooi roze KVS kost bij de action ook niet zo gek veel hoor, en voldoet aan de VW eis :nuts
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door VWZN »

Zou schoonmaakazijn kunnen helpen?
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door dhelios »

@VWZN; ik begreep altijd dat je geen zuurhoudende vloeistoffen mag gebruiken. Weet iemand tevens wel een toevoeging die ook reinigt maar ook veilig is?

Dus zal ik dan 10 liter demi water kopen? G12+ (toch?) koop ik gewoon bij VW. Das geen issue.

Dus eerst alle KVS eruit laten lopen, dan via het reservoir demi water toevoegen en weer automatisch alles opvangen. Dit doe ik dan 3x (ik zeg maar wat), daarna schroef ik onder de auto de dop er weer op. Vul weer demi water, sluit alles goed af. Start de motor, kachel op max en op zijn warmst. Wachten met minimale belasting totdat de motor op temperatuur is. Motor weer af. Hoelang moet ik nu wachten voordat ik alles er weer uit kan laten lopen? Uurtje of 2? Daarna weer spoelen? Dan op een gegeven moment KVS toevoegen totdat ie tussen minimum en maximum zit, dan weer motor warm laten draaien met kachel op max en op zijn warmst. Dan weer afkoelen, en dan bijvullen tot "max".

Klopt het zo? :knipoog

En de volgende dag.. :driveT5 :jump
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door ronald tdi »

Na warm draaien wachten dat je veilig de dop eraf kan halen.
Thats all.
Na de 1ste keer spoelen wel de dop er op dan vullen anders loopt het onder er gelijk uit en kan je weer liters erbij kopen.

Na elke vulling even de motor draaien dat het goed overal Door stroomt zeg maar.

Daarom zei ik al eerder Tis best een tijd dat je er mee bezig bent.
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door dhelios »

Bedankt! En met vulling, bedoel je demi water? Of KVS? Na "elke" vulling warm draaien.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door ronald tdi »

Met spoelen kan je demi water gebruiken.
Na het vullen hoeft je niet perse warm te draaien is wel beter.
Want dan pak je alles.
Als 1ste gaat de verwarming circuit open en op temperatuur gaat de klep open om de motor te koelen.

Als je een beetje harde vingers hebt is de 2e keer sneller warm.
Want de motor is warm.
Niet heet laten worden, maar dat zal je snappen.
Nagelang de kleur van het water dat er uit komt opnieuw spoelen.
Is de kleur helder en geen smurrie kan je kvs vullen en afvallen. .
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door dhelios »

Dus als ik de eerste keer vul en warm draai, doe ik dit dan met demi water? En warm, is dat 90C, zeg maar als de pijl in mijn dashboard op het midden staat. En dit blijf ik herhalen totdat het water wat eruit komt schoon is, daarna met KVS vullen.
ronald tdi
Berichten: 1611
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Koelvloeistof circuit schoonmaken

Bericht door ronald tdi »

Jeb. ...
Dan weet je zeker dat alles open staat en de boel overal doorstroomt.
Zet de blower van de verwarming uit anders blaas je de warmte weg zeg maar dan duurt het iets langer.
Als je een standkachel hebt deze ook even aanzetten.
Plaats reactie