Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EEPROM dump tellerunit coderen

vragen over de T4
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door MrMillion »

Aangezien mijn vorige poging om mfa in de bus te krijgen helaas strande, ga ik het andets aanpakken

Heb het binnenwerk van een 3B klok (passat) met mfa in de behuizing van een t4 geplaatst. Dat past gelukkig 1 op 1. Nu ben ik bezig met het aanpassen van de "software" . De brandstofmeter heb ik al aangepast (werkt andersom). Km stand kan ik ook al goed zetten.

Nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn die er iets meer van weten. Bepaalde posities en codes van bijvoorbeeld de toerenteller, abs lamp, immo lamp ed.

Zal een hoop gezoek schelen :).

Groet Coen
Laatst gewijzigd door MrMillion op 22 jan 2014, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: EEPROM dum tellerunit coderen

Bericht door René »

Codes weet ik zo niet, maar je zoekt een schema wat welk draadje is neem ik aan?
En van wat wil je dit weten?
Van de passat of van de T4.

Met Vagcom kun je e.e.a. wel omcoderen.
ABS zul je aan de massa moeten leggen indien niet aanwezig.

Grtzzz Rene.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: EEPROM dum tellerunit coderen

Bericht door MrMillion »

Rene,

Het vagcom gedeelte is me bekent. Pinbezetting op de stekkers heb ik inmiddels ook. Ik gebruik nu "VAG Eeprom programmer" om de EEPROM van de teller(s) uit te lezen. In het bestand wat je dan krijgt staan allerlei waardes die op hun beurt weer corresponderen met bepaalde functies. Dit alles staat in hex genoteerd.

Voorbeeld:

De brandstofmeter voor een Passat/Golf werkt net omgekeerd. Dus vol is leeg en leeg is vol. Dit kun je niet in vagcom wijzigen. Bij de passat teller is de aansturing van de teller bijvoorbeeld : 0000 3E00 7400 E800 5C01 D001 E001 E001
Dit heb ik omgezet naar een T4 : 8002 8002 3002 E001 4001 A000 5000 0000

Dit alles is dus in HEX. Alleen in de eeprom staan de blokken van 2 andersom......

Voorbeeld: 8002 is in hexdecimaal dus 0280. 0280 in decimalen is dan weer 640. Maar hoe kom ik hier nu weer bij. Na wat Eeproms vergeleken te hebben zag ik dat 8 decimalen overeenkomt met 1 liter. Een T4 heeft een tank van 80 liter, 80(L)*8 is 640. Een halve tank is dus 320 enz enz. Zo kun je op de acht posities die beschikbaar zijn voor de brandstofmeter, de positie van de meter bepalen.

Nog een klein voorbeeld:

De snelheid word via een sensor aan je tellerunit doorgegeven in een x aantal pulsen. Bij een T4 zijn dit (over het algemeen) 3407 pulsen. Dit is in hexdecimaal 0D4F en door de blokjes om te draaien krijg je zoals het in de Eeprom staat. Dus 4F0D.

Bij de Passat teller staat op dezelfde positie 5610, dit is in hexdecimaal 1056 en dat is in decimalen weer 4182.

De Passat teller zou dus ca. 25% meer aangeven dan de T4 teller.

Is het allemaal nog een beetje te volgen? :)


Ik vind het leuk om alles een beetje uit te vogelen en zaken "netjes" op te lossen zonder solderen van condensatoren of wisselen van tankmeter. Vroeg mij dus af of er meer mensen mee bezig zijn geweest die wat posities kennen van bepaalde dingen zoals ABS lamp/ AIRBAG lamp /IMMO lamp enz. enz.

Groeten Coen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door Multivan Generation »

Je moet dus het wegimpuls getal omwisselen voor hetgeen is voorgeschreven voor een T4.
Dit heeft onder andere te maken met de bandenmaat en de versnellingsbak dus let er mee op.
En de meeting van de tankinhoud werkt met een verandering in Ohmse weerstand..rechtstreeks..

Wel er op letten dat er in de passat teller een immo kan zitten,
terwijl dat in de T4 buiten de teller unit zit.

Groeten en succes..

Peter
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door MrMillion »

Wegimpuls die ik gebruikt heb is voor een t4 inderdaad. Heb er nog een dump naast van een 919 800b teller. Deze is voor een t4 en gebruik ik ter vergelijking van de waardes.

Passat teller heeft inderdaad immo (2). Mocht ik hem niet weg kunnen schrijven, plak ik het lampje wel af. Volgens mij verstoord dat elkaar niet.

Uiteraard heb ik de ori dumps nog en sla ik elke wijziging seperaat op :)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door sgsdebruijn »

Blijf vooral posten, leuk om te lezen er zijn er weinig tot geen die er op deze manier mee aan de slag gaan.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door Multivan Generation »

Als je wilt dan kan ik je mijn eeprom dump wel opsturen ter vergelijking.
Maar eigenlijk heb je er een nodig vanuit een tellerunit met MFA.
Die van een teller met FIS zijn anders in mijn ogen..
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door MrMillion »

Multivan Generation schreef:Als je wilt dan kan ik je mijn eeprom dump wel opsturen ter vergelijking.
Maar eigenlijk heb je er een nodig vanuit een tellerunit met MFA.
Die van een teller met FIS zijn anders in mijn ogen..
Eeprom dump van een xxx920820b teller zal natuurlijk het mooiste zijn. Die kan ik waarschijnlijk zo overzetten. FIS teller is can en die dumps zijn volgens mij anders (in ieder geval langer)

Zal de boel binnenkort eens testen. Werk nu op de eettafel, elke keer in de auto zitten vond ik ook maar niks.

Coen
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door Harry62 »

Bij De T4 (blauwe verlichting) kun je ook de wegimpuls aanpassen in de tellerklok zelf met Vagcom.
De laatste tellerklokken hebben iets van 5 of 6 mogelijkheden.

Lees dit maar eens, misschien kun je het gebruiken:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument#Codierung" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar hoe lees jij de Eeprom uit? Haal je deze van de printplaat of lees je hem via K line uit?
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door Multivan Generation »

Harry62 schreef:Maar hoe lees jij de Eeprom uit? Haal je deze van de printplaat of lees je hem via K line uit?
K-lijn met speciale software..

@ TS,
Je zoekt dus een eeprom -dump voor een tellerunit zonder can?
Daar kan ik je niet aan helpen, heb alleen maar tellers met can..
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door Egbert&Manon »

Als je hierin slaagt, mag je het een T4 project noemen.
Goed bezig :toppie
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door sgsdebruijn »

Inderdaad, kan dit naar projecten Henk? wellicht dat je nog wat foto's kan plaatsen Coen en welke spullen je gebruikt
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door MrMillion »

Leuk dat er zoveel positieve reacties zijn. Voor mij is dit ook allemaal redelijk nieuw, ben in het dagelijks leven stukadoor, dus als ik iets raars zeg of een fout maak dan hoor ik dat uiteraard graag!

Op verschillende fora had ik al wel wat over het wijzigen van de eeprom dumps gelezen. Maar een duidelijke gebruiksaanwijzing is er niet echt. In mijn ogen is het veel bestanden vergelijken zodat je er achter komt wat waar staat en betekend. Meestal werkt men dan met programma's als VAG-TACHO of VAG-DASH. Dit zijn geen gratis programma's en hebben een eigen kabel nodig (als vorm van licentie). Omdat ik geen zin had om weer van alles te moeten kopen ben ik op zoek gegaan naar gratis alternatieven. Uit gekomen bij, VAG Eeprom programmer 1.19. Dit programma kon ik zo downloaden (volgens mij legaal) en kan ik gebruiken met mijn OBD kabel.

Na een wandeling op de sloop had ik wat stekkers voor 5,- en kon ik aan het hobbyen om de boel op tafel draaiende te krijgen.

Uiteindelijk heb ik er deze hoop kabels van gemaakt;

Afbeelding

In de auto werk je met 12V gelijkstroom. Dit krijgen wij hier in het noorden niet uit de muur, dus op zolder een adapter van....... iets....... kom ik nog wel achter.... denk ik... als het maar niks van mijn vriendin was :knipoog gepakt. Aansluiting voor het onbekende apparaat doorgeknipt en voorzien van een... uhg kroonsteentje (suikerklontje voor de zuiderburen). Op dit kroonsteentje een 8 tal draden zodat ik 4x plus en 4x min had om mee te spelen.

Afbeelding

Volgende punt was om alles op de teller(s) te laten werken. Op de sloop ,uit een gecrashte passat, wat stekkers gehaald. Belangrijkste is hier de blauwe stekker om achterin de teller te steken en een OBD stekker (deze was makkelijker te bereiken in een golf 3). Daarna alle kabels voorzien van kabelschoentjes, de + kreeg een vrouwtje en de - een mannetje om verwarring te voorkomen.

Afbeelding

De OBD stekker is zeer eenvoudig werkend te krijgen. Een plus een min en een kabeltje voor de K-lijn (deze gaat weer naar de teller toe)

En toen ging de stekker in het stopcontact.......

Afbeelding

En er was licht! Maar tot zover het geknutsel met draadjes.

Nu gaan we de "eeprom programmer" opstarten en kijken of we er wat data uitkrijgen... en ja hoor daar hebben we heel wat cijfertjes..

Afbeelding

Dit bestand netjes opslaan in een mapje met de titel "origineel". Je zal zeker niet de eerste zijn die iets verkeerd doet en geen back-up heeft.

Om het een en ander te kunnen wijzigen laad je de dump in een HEX-editor, deze zijn rijkelijk aanwezig op het net. Hier kun je dus de "codes" wijzigen en rijkelijk gaan experimenteren.

Afbeelding

Groeten Coen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door Multivan Generation »

Lekker he die piep als die tellerunit opstart en een paar sensoren niet kan vinden? :knipoog

Zijn ze thuis blij mee, als ik dat hier doe :kus
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: EEPROM dump tellerunit coderen

Bericht door MrMillion »

Multivan Generation schreef:Lekker he die piep als die tellerunit opstart en een paar sensoren niet kan vinden? :knipoog

Zijn ze thuis blij mee, als ik dat hier doe :kus
Haha, dat klopt inderdaad. En die piep is toch behoorlijk hard :) . Als je de draad van de Koelvloeistofniveauschakelaar (G32), die kun je weer vinden op de blauwe stekker op positie 22, aan de massa legt dan piept hij in ieder geval niet meer de hele tijd. Bij het aanzetten een keer of 2 a 3 en dan is er weer rust in huis.

Maar dat heb je vast al gedaan, ik was er in ieder geval heel snel klaar met dat gepiep.

Coen
Plaats reactie