Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Defecte verstuivers
Defecte verstuivers
Vraag....zijn kapotte/versleten verstuivers uit te lezen?
Of is er een trucje/manier om er achter te komen zonder die dingen uit te bouwen?
grt.Harry
Of is er een trucje/manier om er achter te komen zonder die dingen uit te bouwen?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Defecte verstuivers
Vagcom kan de retour hoeveelheid aflezen, maar dat zegt niets over de manier van vernevelen.
En bij welke retour hoeveelheid de verstuiver "slecht" zou zijn weet ik ook niet.
Grtzzz Rene
En bij welke retour hoeveelheid de verstuiver "slecht" zou zijn weet ik ook niet.
Grtzzz Rene
Re: Defecte verstuivers
Je kunt het aantal mg verschil ten opzichte van verstuiver 3 (volgens mij) opvragen in VagCom.
- 01 Engine
- 08 Uitlezen
- Kanaal 13 staan 4 waardes en kanaal 14 staat er nog 1
Ik geloof dat het verschil maximaal 2 Mg mag zijn
- 01 Engine
- 08 Uitlezen
- Kanaal 13 staan 4 waardes en kanaal 14 staat er nog 1
Ik geloof dat het verschil maximaal 2 Mg mag zijn
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Defecte verstuivers
Je kunt het aantal mg verschil ten opzichte van verstuiver 3 (volgens mij) opvragen in VagCom.
- 01 Engine
- 08 Uitlezen
- Kanaal 13 staan 4 waardes en kanaal 14 staat er nog 1
Ik geloof dat het verschil maximaal 2 Mg mag zijn
- 01 Engine
- 08 Uitlezen
- Kanaal 13 staan 4 waardes en kanaal 14 staat er nog 1
Ik geloof dat het verschil maximaal 2 Mg mag zijn
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Defecte verstuivers
Wat dan Harry problemen!!Harry 341 schreef:Vraag....zijn kapotte/versleten verstuivers uit te lezen?
Of is er een trucje/manier om er achter te komen zonder die dingen uit te bouwen?
grt.Harry
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Defecte verstuivers
De enige manier om een verstuiver te testen , is ze eruit halen en op de (verstuiver)testbank laten testen (bvb in een Bosch center)Harry 341 schreef:Vraag....zijn kapotte/versleten verstuivers uit te lezen?
Of is er een trucje/manier om er achter te komen zonder die dingen uit te bouwen?
grt.Harry
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Defecte verstuivers
Even ter aanvulling...bus start perfect en trekt als een dolle...maar bij constante snelheid is er steeds dat kleine beetje bokken....steeds een beetje inhouden...net een benzineauto waarvan de benzine bijna op is...ook stationair zie je de motor af en toe even schudden....
grt.Harry
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41
Re: Defecte verstuivers
luchtmassameter is verdachte 1, op een goede 2e plaats staat de timing van de inspuitpomp
Re: Defecte verstuivers
@Harry ik ben vandaag bij Ismet geweest en het schijnt dat toegevoegde biodiesel de boosdoener is.Harry 341 schreef:Even ter aanvulling...bus start perfect en trekt als een dolle...maar bij constante snelheid is er steeds dat kleine beetje bokken....steeds een beetje inhouden...net een benzineauto waarvan de benzine bijna op is...ook stationair zie je de motor af en toe even schudden....
grt.Harry
Flesje dieselreiniger gehad dus kijken of dit helpt.
Word vervolgt.
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Defecte verstuivers
Heb ik ook al gedaan...helpt niet...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Defecte verstuivers
En????? doen ze het weer goed.Harry 341 schreef:Heb ik ook al gedaan...helpt niet...
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Re: Defecte verstuivers
Nee, timing is goed...LMM is ook vervangen....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Defecte verstuivers
tweemassavliegwiel? ![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Defecte verstuivers
Daar zit ik ook aan te denkenEndebendebus schreef:tweemassavliegwiel?
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
Maar het kan nooit geen kwaad om je verstuivers te testen, dan kun je tenminste oorzaken gaan uitsluiten.
Dan moeten ze er wel uit. En zo moeilijk is dit niet.
Zorg dat je schoon werkt en dat alles rondom de verstuiver brandschoon is. Een vuiltje aan de nozzel, kan naderhand resulteren in een klakker.
Effe de gril in de service-stand, dan kun je er zo bij. Verstuiverleidingen verwijderen. verstuiver-wig loshalen, en je trekt ze (met beleid) er zo uit.
Bij mij zaten er twee redelijk vast. Stuk leiding erop geschroefd, wieberen en toen kwam de verstuiver los.
Zitten ze echt vast, heb je een kleine slagtrekker nodig.
Zoals Pascal ook vertelde:
Verstuivers kun je alleen mechanisch testen, d.m.v. een handpomp met manometer.
Motorenrevisie & dieselservice bedrijven hebben zo'n test-opstelling.
Hiermee bekijk je het sproeibeeld, maar test je ook de openingsdruk en/of dat ie nadruppelt.
Nadruppelen komt door een versleten naaldzitting van de verstuiver.
T4 TDI verstuivers hebben een openingsdruk van: 220-230 bar. Slijtgrens = 200 bar.
ACV's met handgeschakelde bak kunnen een lagere openingsdruk hebben van 190-200 bar. Slijtgrens hier = 170 bar.
Gedurende 10 seconde mag een verstuiver niet nadruppelen onder een druk van 150 bar.
Alle verstuivers moeten onderling gelijk zijn wat betreft openingsdruk.
Verstuivers monteren:
Nieuwe koperen brandplaatjes gebruiken
Van te voren het verstuiver-gat uitzuigen.
Leidingen handvast zetten met een ringsleutel.
@Harry, mocht je dit doen, laat effe weten wat er uit de test kwam
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Defecte verstuivers
Ik kom er op terug ![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.