Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Defecte verstuivers

vragen over de T4
Plaats reactie
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Defecte verstuivers

Bericht door Harry 341 »

Vraag....zijn kapotte/versleten verstuivers uit te lezen?
Of is er een trucje/manier om er achter te komen zonder die dingen uit te bouwen?
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Defecte verstuivers

Bericht door René »

Vagcom kan de retour hoeveelheid aflezen, maar dat zegt niets over de manier van vernevelen.
En bij welke retour hoeveelheid de verstuiver "slecht" zou zijn weet ik ook niet.

Grtzzz Rene
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Defecte verstuivers

Bericht door Harry62 »

Je kunt het aantal mg verschil ten opzichte van verstuiver 3 (volgens mij) opvragen in VagCom.
- 01 Engine
- 08 Uitlezen
- Kanaal 13 staan 4 waardes en kanaal 14 staat er nog 1

Ik geloof dat het verschil maximaal 2 Mg mag zijn
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Defecte verstuivers

Bericht door Harry62 »

Je kunt het aantal mg verschil ten opzichte van verstuiver 3 (volgens mij) opvragen in VagCom.
- 01 Engine
- 08 Uitlezen
- Kanaal 13 staan 4 waardes en kanaal 14 staat er nog 1

Ik geloof dat het verschil maximaal 2 Mg mag zijn
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1687
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Defecte verstuivers

Bericht door henkru »

Harry 341 schreef:Vraag....zijn kapotte/versleten verstuivers uit te lezen?
Of is er een trucje/manier om er achter te komen zonder die dingen uit te bouwen?
grt.Harry
Wat dan Harry problemen!!
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Defecte verstuivers

Bericht door Pascal-141 »

Harry 341 schreef:Vraag....zijn kapotte/versleten verstuivers uit te lezen?
Of is er een trucje/manier om er achter te komen zonder die dingen uit te bouwen?
grt.Harry
De enige manier om een verstuiver te testen , is ze eruit halen en op de (verstuiver)testbank laten testen (bvb in een Bosch center)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Defecte verstuivers

Bericht door Harry 341 »

Even ter aanvulling...bus start perfect en trekt als een dolle...maar bij constante snelheid is er steeds dat kleine beetje bokken....steeds een beetje inhouden...net een benzineauto waarvan de benzine bijna op is...ook stationair zie je de motor af en toe even schudden....
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Defecte verstuivers

Bericht door repelsteeltje »

luchtmassameter is verdachte 1, op een goede 2e plaats staat de timing van de inspuitpomp
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1687
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Defecte verstuivers

Bericht door henkru »

Harry 341 schreef:Even ter aanvulling...bus start perfect en trekt als een dolle...maar bij constante snelheid is er steeds dat kleine beetje bokken....steeds een beetje inhouden...net een benzineauto waarvan de benzine bijna op is...ook stationair zie je de motor af en toe even schudden....
grt.Harry
@Harry ik ben vandaag bij Ismet geweest en het schijnt dat toegevoegde biodiesel de boosdoener is.
Flesje dieselreiniger gehad dus kijken of dit helpt.
Word vervolgt. :toppie
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Defecte verstuivers

Bericht door Harry 341 »

Heb ik ook al gedaan...helpt niet...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1687
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Defecte verstuivers

Bericht door henkru »

Harry 341 schreef:Heb ik ook al gedaan...helpt niet...
En????? doen ze het weer goed.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Defecte verstuivers

Bericht door Harry 341 »

Nee, timing is goed...LMM is ook vervangen....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Defecte verstuivers

Bericht door Endebendebus »

tweemassavliegwiel? :nuts
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Defecte verstuivers

Bericht door Geert G »

Endebendebus schreef:tweemassavliegwiel? :nuts
Daar zit ik ook aan te denken :werkaanT4

Maar het kan nooit geen kwaad om je verstuivers te testen, dan kun je tenminste oorzaken gaan uitsluiten.
Dan moeten ze er wel uit. En zo moeilijk is dit niet.
Zorg dat je schoon werkt en dat alles rondom de verstuiver brandschoon is. Een vuiltje aan de nozzel, kan naderhand resulteren in een klakker.

Effe de gril in de service-stand, dan kun je er zo bij. Verstuiverleidingen verwijderen. verstuiver-wig loshalen, en je trekt ze (met beleid) er zo uit.
Bij mij zaten er twee redelijk vast. Stuk leiding erop geschroefd, wieberen en toen kwam de verstuiver los.
Zitten ze echt vast, heb je een kleine slagtrekker nodig.

Zoals Pascal ook vertelde:
Verstuivers kun je alleen mechanisch testen, d.m.v. een handpomp met manometer.
Motorenrevisie & dieselservice bedrijven hebben zo'n test-opstelling.
Hiermee bekijk je het sproeibeeld, maar test je ook de openingsdruk en/of dat ie nadruppelt.
Nadruppelen komt door een versleten naaldzitting van de verstuiver.

T4 TDI verstuivers hebben een openingsdruk van: 220-230 bar. Slijtgrens = 200 bar.
ACV's met handgeschakelde bak kunnen een lagere openingsdruk hebben van 190-200 bar. Slijtgrens hier = 170 bar.
Gedurende 10 seconde mag een verstuiver niet nadruppelen onder een druk van 150 bar.
Alle verstuivers moeten onderling gelijk zijn wat betreft openingsdruk.

Verstuivers monteren:
Nieuwe koperen brandplaatjes gebruiken
Van te voren het verstuiver-gat uitzuigen.
Leidingen handvast zetten met een ringsleutel.

@Harry, mocht je dit doen, laat effe weten wat er uit de test kwam :toppie


Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Defecte verstuivers

Bericht door Harry 341 »

Ik kom er op terug :toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie