Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Draadje naar topic over koelbox (hoeveel geluid produceert een Waeco Tropicool?)

--> viewtopic.php?f=3&t=42455#p300660
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Op het blog heb ik laatst weer een paar onderdelen geplaatst. Iets wat daar nog niet op staat is het meubel.....
dat zal ik binnenkort gaan doen! Hieronder wel een paar plaatjes van het draaibare keukenblok.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door Anno »

fraai en inspirerend.

Zodra de BPM wat lager is ga ik mijn T5GP, voorzien van 2 schuifdeuren, ook voorzien van uitzwenkbaar keukenblok.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Ik heb op mijn blog een update geplaatst betreffende het meubel. Het zit er alweer bijna een jaar in dus dat werd wel eens tijd!

--> http://vwcampersite.wordpress.com/werkz ... permeubel/

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door Multivan Generation »

Heb je jezelf laten inspireren door Spacecamper?

Ik had eerst ook het idee om de kast schuifbaar/zwenkbaar te maken,
maar daarvan afgezien omdat we maar één schuifdeur hadden.

Met die gasveren heb ik ook wat geëxperimenteerd..


Ziet er echt heel fraai uit..
Vooral ook omdat alles zou uit een CNC-frees is gekomen.. :yes
Heb je die zelf tot je beschikking?

Op je blog schrijf je nog wel dat de keukenkast eventueel te verwijderen is, voor gebruik in een voortent.
Als je de eisen van de belastingdienst naleest, dan wordt daarin vermeld dat het niet uitneembaar mag zijn.
Ik heb daar destijds aardig wat problemen mee gehad bij een onaangekondigd bezoek aan huis.

Ik blijf het een supermooie ombouw vinden :toppie :jumpklap
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 03 feb 2014, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door Lambiek »

Dat is echt mooi gemaakt, super ! :jumpklap
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Bedankt voor de complimenten! Ben er zelf ook erg blij mee!

Inderdaad laten inspireren door spacecamper. Een cnc voor grote platen heb ik helaas niet zelf tot mijn beschikking dus heb dit laten doen. Zelf zorgen dat je een goede tekening hebt waar alle plankjes uit het 3D model op staan zodat deze zo door de frees kan. Enkele stukken heb ik later ter plaatse met een bovenfrees gedaan.
Het is in iedergeval mooi dat het na al het meet en tekenwerk en daarna frezen ook paste!
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Het is al weer enige tijd geleden dat ik wat op het forum heb geplaatst en dat ik actief met de bus ben bezig geweest, maar er is sinds de laatste update wel het een en ander gedaan! In iedergeval hebben we de bus lekker gebruikt.
De grootste update sinds mijn laatste post is die van het bed (beneden). Ik moet hier nog even wat knappe foto's van maken en dan zal ik dit ook op het forum en op mijn blog plaatsen.

Tot op dit moment had ik nog geen elektrische installatie in de bus met huishoudaccu's en daar moest nu maar een verandering in komen. Ik heb na wat inlezen op oa het blog van Mickel Moen contact opgenomen met de stroomwinkel en samen met hen tot een bestellijst gekomen. Dat doosje is deze week binnengekomen!

Afbeelding

Nu nog uitvogelen hoe alles aangesloten moet worden en hoe het kabelverloop moet zijn.

Ik ben al even aan het kijken geweest naar de plaatsing van de accu's en ook waar ik de kabels kan doorvoeren vanuit het motorcompartiment.

Ik plaats de accu's (2x 110ah) onder de voorstoelen en verbind deze parallel. Waarschijnlijk in de positie zoals op onderstaande foto is weergegeven.

Afbeelding

Via de goot in de vloer van de carrosserie welke voor de handrem langs loopt kunnen dan als het goed is de kabels naar de andere stoel.

Bij de startaccu zal ik een intelligent relais plaatsen en tevens maak ik in die buurt mijn 230V aansluiting (walstroom) voor als we aan de paal gaan. Op die manier hoef ik niet in de zijkant van de auto te zagen/boren. Nu moeten de kabels vanuit het motorcompartiment weer naar binnen en hier komt de vraag;
Er zou een rubberen dop moeten zitten achter de startaccu. Als ik direct achter de accu kijk (zonder de accu helemaal te verwijderen) zie ik deze niet. Wel gaan er een aantal kabels langs de zijkant in een hoekje naar binnen, zit de dop hier? (zie foto waar je direct achter de accu kijkt)

Afbeelding


Of zit de dop wat hoger? In de regengoot bij de ruitenwissers zitten wel twee gaten maar hoe kom ik hier? (zie 2e foto, genomen tussen zwarte afdekkap en corrosserie boven accu) Moet je dan door het gat waar ook de kabels van de ruitenwissers door heen gaan?

Afbeelding
Afbeelding

Wie het weet of een suggestie heeft mag het zeggen!

Ik zal proberen zo nu een dan weer een update van deze werkzaamheden te plaatsen zodat we er allemaal weer wat aan hebben!

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

...inmiddels al weer wat verder en bovenstaande vraag is hiermee ook beantwoord. Ik heb een doorvoer gemaakt in de afdichting van de waterkast.
Afbeelding
Afbeelding
en op die manier een doorvoer naar binnen gemaakt.

Nu heb ik de kabels tot onder de stoel liggen en ben nog even bezig met hoe eea nu het beste aan te sluiten. Via het blog van Mickel Moen en de links daarin naar andere forums ben ik wel heel wat wijzer geworden maar toch blijven er wat vragen bestaan.... ook omdat er blijkbaar heel wat mogelijkheden zijn.... maar wat is voor mij nu de beste oplossing!?
Op onderstaand schema (variant 1) heb ik weergegeven hoe ik eea zou kunnen aansluiten en waar het ongeveer
komt te staan.
Afbeelding
Als iemand opmerkingen heeft dan hoor ik dat graag! Ik ben geen expert op dit gebied.

Wat ik nu graag zou willen weten is of het verstandig is om een 35mm2 kabel vanaf de hoofdschakelaar door te trekken tot onder mijn koelkast (daar waar ik ook de lader, omvormer en DC distributie wil plaatsen) en daar via een zekering te verdelen naar lader, omvormer en DC distributie. Of is het beter om de kabels van lader, omvormer en DC distributie direct naar de hoofdschakelaar te trekken (dus meerdere draden, zie onderstaand schema variant 2)
Afbeelding

Naar mijn idee is de oplossing in variant 1 de betere maar hoor graag hoe jullie hier over denken.
Een ander ding wat anders is in variant 2 is hoe ik de massa realiseer. In variant 1 heb ik 2 massa punten voor de HH installatie (1 op bout stoel en 1 op oog wielkast) Dit heeft als voordeel minder kabels maar ik twijfel of de massa zo correct gerealiseerd wordt en of de min van de lader direct op de shunt uit moet komen (aansluiting batterij monitor).
En wellicht is het ook nog van belang dat de kabellengte van plus en min enigszins gelijk zijn?

Hoop dat iemand van jullie hier verstand van heeft en mij hierin kan adviseren!

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

nieuwe update geplaatst op mijn blog! zit er al weer een tijdje in maar waren nog geen plaatjes van.

Het betreft het bed "beneden" wat ik gemaakt heb.

--> http://vwcampersite.wordpress.com/werkz ... /bed-bank/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
wody
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2014, 12:49

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door wody »

super ziet dat er uit. Is de bus nu ook gekeurd als zijn de camper?
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Ja zeker! maar dat was ie al een tijdje. Bovenstaande zijn slechts toevoegingen / verbeteringen.
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door vwcampersite »

Zit er al weer even in maar was er nog niet aan toe gekomen om er wat van op het blog te plaatsen.

De elektrische installatie. Misschien nog niet helemaal compleet voor wat betreft de beschrijvingen maar dan staat er iedergeval wat op!

-->http://vwcampersite.wordpress.com/werkz ... stallatie/
Gebruikersavatar
Utsie
Berichten: 258
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:04
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Volkswagen Transporter T5 naar Camper - vwcampersite

Bericht door Utsie »

Ziet er Goed uit die elektrische installatie :yes

een deel van mijn installatie zal overeen komen.

alleen 1 vraag: waarom gekozen voor 35mm2 van start accu tot aan HHaccu? persoonlijk vind ik de afstand te groot met het mogelijke stroomgebruik(ik zie een zekering van 200A) zelf heb ik gekozen om deze 50mm2 te maken.


Gr. Utsie :driveT5
Plaats reactie