Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke motor? 1.9 Td of 2.5 Tdi?

vragen over de T4
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Welke motor? 1.9 Td of 2.5 Tdi?

Bericht door BobPeereboom »

Ik vind het de grootste lariekoek waarom iedereen de 1.9TD zo afkraakt.
Ik heb er afgelopen jaar maar liefst meer dan 120.000 probleemloze kilometers mee gereden :yes :yes Ik heb 1x de verstuivers een keer laten afstellen dat ze bij een wat hogere druk open gaan , én een nieuwe koppeling. Die druk van die verstuivers verhogen scheelt enorm. Meer koppel en iets lager verbruik. Ik had wel in het begin de pomp optijd gezet met de meetklok, en het verbruik is altijd zo rond de 1 op 13,5. Dan rijd ik altijd 110/115. Als ik onder de 100 blijf 1 op 15.. Dus zie weinig reden voor de ophef. Ja, maakt wat meer toeren, heeft niet zo gek veel vermogen, en is wat luidruchtig... Maar ja, waar gaat het over? Ik vind het allemaal wel meevallen.
Afbeelding
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Welke motor? 1.9 Td of 2.5 Tdi?

Bericht door BobPeereboom »

Zelfs met deze toch wel erg zware aanhanger ging het op de vlakke stukken redelijk goed. Optrekken duurt lang, maar ja haast heb je niet met een aanhanger :knipoog
Afbeelding
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Welke motor? 1.9 Td of 2.5 Tdi?

Bericht door matje86 »

we kraken hem niet af hoor :T44EVER Afbeeldingmaar de 102 pk is toch ff anders Afbeelding iets meer POWWERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke motor? 1.9 Td of 2.5 Tdi?

Bericht door Pascal-141 »

BobPeereboom schreef:Ik vind het de grootste lariekoek waarom iedereen de 1.9TD zo afkraakt.
Ik heb er afgelopen jaar maar liefst meer dan 120.000 probleemloze kilometers mee gereden :yes :yes Ik heb 1x de verstuivers een keer laten afstellen dat ze bij een wat hogere druk open gaan , én een nieuwe koppeling. Die druk van die verstuivers verhogen scheelt enorm. Meer koppel en iets lager verbruik. Ik had wel in het begin de pomp optijd gezet met de meetklok, en het verbruik is altijd zo rond de 1 op 13,5. Dan rijd ik altijd 110/115. Als ik onder de 100 blijf 1 op 15.. Dus zie weinig reden voor de ophef. Ja, maakt wat meer toeren, heeft niet zo gek veel vermogen, en is wat luidruchtig... Maar ja, waar gaat het over? Ik vind het allemaal wel meevallen.
Afbeelding
De 19td word toch niet afgekraakt ? Ik vind het een heel goede en betrouwbare motor , zoals ik al vaker heb gezegd. Maar hij is nogal langzaam.
Het verbruik ligt zowieso hoger dan een TDI , daar hoeft niet eens over gediscuteerd worden. De 19td moet hard zweten eens er een aanhanger bijkomt. En net daarom zal hij ook minder lang meegaan de de TDIs.
Ik heb ze allemaal al gehad tijdens de laatste 13 jaar . En ik vond de 19td een heel leuke motor , maar aangezien ik een zware voet heb , en ook heel veel met aanhangers rijd , kwam deze nogal wat vermogen te kort.
Ik heb de 19td nog onder handen genomen , externe oliekoeler erop (Onontbeerlijk bij een getunde 19td), pomp bijgesteld , turbodruk verhoogd, katalysator leeg enz... Zonder aanhanger liep die op de snelweg vlot genoeg , bij 150km/u draaide hij al dik in het rood . Maar in vergelijking met de 19td is de TDI een echte hardloper hoor, en zuiniger.

... En als ik spreek van een aanhanger erachter , dan bedoel ik ook een aanhanger :knipoog , bij mij hangt er dan wel iets meer achter dan een autoambulance met een klein Lupotje erop . Ik spreek dan van 2,5T of meer :knipoog (aanhanger weegt 900kg leeg , en dan mijn minigraver (1,6T ) met toebehoren erbij (zwaar materiaal zoals graafbakken) .

Maar zoals al eerder werd vermeld , de 19td is een goede motor om niet al te lange afstand mee te doen, als je veel in de buurt rondrijd ,of gewoon woon-werk verkeer , met niet al te grote aanhangers erachter...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Welke motor? 1.9 Td of 2.5 Tdi?

Bericht door frank884 »

Ook in kraak de 1.9TD niet af. de motor is zonder meer goed,. maar hij is wat die is.
maar het zijn compleet verschillende motoren,. voor compleet verschillend gebruik
maar feit is feit: 140nm koppel is niet 250 nm
door de versnellingsbak kan de 1.9 TD met weinig vermogen toch veel trekken (maar wel op lage snelheden)
hij maakt veel en veel meer geluid (vooral op hoge snelheden) de motor algemeen, maar door de versnellingsbak
moet die veel meer toeren maken bij dezelfde snelheid
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie