Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door Erwin L »

Er is hoop, Marcel.....

Los van de toenmalige aanschafprijs nieuw (daar staat inmiddels al een en over geschreven in dit topic) waar je nu over moet bijtellen zal je bus over een paar maanden de leeftijd van 15 jaar bereiken en dan ga je 35% bijtellen over de "waarde in het economisch verkeer".

Een standaard Transporter met een waarde van 3000 euro geeft dan een bruto bijtelling van 1000 euro per jaar, en een mooie luxe bus van 6000 euro komt op 2000 euro bijtelling - maar het zal niet zo heel moeilijk zijn om dichter bij de 3000 dan bij de 6000 te blijven.

Ik doe dit met diverse auto's nu al een paar jaar en het bevalt me uitstekend !
T5 1,9 Tdi 2004
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door ailko vos »

die 23000 euro kan wel klpopen .de mijne van 2002 was er toen nieuw niet mee betaald en dat is een 88pk tdi en die van mijn schonvader koste nog 10 meer als de mijne en dat is een 102 pk van2001
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb gewoon de originele prijslijst van destijds online gezet,
waarschijnlijk is het wat mensen ontgaan :zwaai

Zo kun je precies zien wat welke optie kostte destijds.

Deze prijslijst kan ook handig zijn voor camper bouwers als ze opgave moeten gaan doen van rest-BPM..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door rick_k »

Je kan ook een half jaartje geen bijtelling doen, daarna is de bus 15 jaar oud en vanaf 15 jaar oud betaal je 35% over de dagwaarde van het voertuig. Stuk goedkoper dus.

Mvg Rick
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door Marcel van Es »

Jos M schreef:Je zou het bij PON kunnen proberen, info@pon.com , heb ik twee jaar terug ook gedaan, even kenteken en meldcode vermelde in mail.
Duurde een paar dagen, maar dit als antwoord;
U geeft aan dat u op zoek bent naar de catalogusprijs van een Volkswagen Transporter van 1999.
De netto catalogusprijs bedraagt : Fl. 37.345. De prijs is in guldens en exl. BTW. De prijs incl. BTW bedraagt: Fl. 43.880
:bonk
Die van mij is wel een 88pk, daar zit natuurlijk wel verschil in
Hoi Jos
Ik heb vanmorgen gesproken met een vw dealer uit Uden waar de bus destijds is gekocht,
Ik vertelde het verhaal en hij begon te lachen maar hij kon mij geen helder antwoord uit brengen.
Maar op de site van Peter staat het duidelijk omschreven je hoeft alleen de extra pakketten er bij op te tellen en je weet wat de T4 gekost heeft.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door DNS »

Dealer kan je niet helpen, die hebben die gegevens al lang niet meer.
Je moet bij de importeur (PON) zijn en vervolgens bij de bedrijfswagen-afdeling (vwbedrijfswagens.nl).

Die blauwe van ons kwam op 44.000 gulden ex. btw.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Marcel van Es
Berichten: 143
Lid geworden op: 06 mei 2012, 10:02
Locatie: Den Haag

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door Marcel van Es »

Erwin L schreef:Er is hoop, Marcel.....

Los van de toenmalige aanschafprijs nieuw (daar staat inmiddels al een en over geschreven in dit topic) waar je nu over moet bijtellen zal je bus over een paar maanden de leeftijd van 15 jaar bereiken en dan ga je 35% bijtellen over de "waarde in het economisch verkeer".

Een standaard Transporter met een waarde van 3000 euro geeft dan een bruto bijtelling van 1000 euro per jaar, en een mooie luxe bus van 6000 euro komt op 2000 euro bijtelling - maar het zal niet zo heel moeilijk zijn om dichter bij de 3000 dan bij de 6000 te blijven.

Ik doe dit met diverse auto's nu al een paar jaar en het bevalt me uitstekend !
Beste Erwin L
Bedankt voor de nuttige informatie.
Met vriendelijke groet
Marcel van Es
Transporter T5 GP 2.0 Bluemotion
Versterkte veren Bilstein 1250 kg
Gebruikersavatar
Erwin L
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 okt 2010, 20:15
Locatie: Assendelft

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door Erwin L »

Graag gedaan Marcel. Enne, vergeet niet om op de auto af te schrijven he. Als je de waarde eenmaal hebt vastgesteld mag je die natuurlijk een jaar later naar beneden bijstellen. Dus dan wordt het nog leuker, van 3000 naar 1500 naar 500 (en daar dan 35% van)
Voor zolang als deze regeling in stand blijft natuurlijk.......
T5 1,9 Tdi 2004
Gebruikersavatar
andy(boomycar)
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:09

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door andy(boomycar) »

hm,ik heb een caravelle 2400cc diesel van 1993.
bij deze zat de aankoopfactuur nog bij en koste toen 1.283.000 belgische frank,dat komt nu neer op iets meer of 32.000 euro.

dus 21j geleden was deze toch ook al stevig geprijsd.

grtz andy
T4 caravelle 2.4 aab 1993 gezinswagen.
Golf 1 cabrio 1.8 1990 daily car
VW Kever 1303 Cabrio 1974 met 1835cc:oldie
grtz Andy
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door whizzi »

Wat de bus gekocht heeft bij aanschaf durf ik niet te zeggen, maar de belastingregels zijn op zich niet eens zo heel moeilijk.

Is je bus ouder dan 15 jaar? Dan is je bijtelling 35% van de fiscale dagwaarde.
Is je bus jonger dan 15 jaar, dan is de bijtelling 25% van de cataloguswaarde.

Uiteraard geldt dit alleen voor de mensen die de bus ook privé gebruiken.

Gebruik je, net als ik bijvoorbeeld, de bus NIET privé dan kun je daarvoor bij de belastingdienst aanvragen dat je je bus alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt. Dit betekent dan dat je GEEN privé kilometers mag maken. Ander bijkomend voordeel is dat je in principe geen kilometeropgaaf hoeft te doen. Hierdoor betaal je in zijn geheel geen bijtelling.

Nou wat handige feitjes voor met name de ZZPers hier als je wilt voorkomen dat je bijtelling betaald bij alleen zakelijk gebruik:
- Controles zijn over het algemeen vaak bij pretparken en bij grote meubelzaken (IKEA's dus) en soms dus ook langs de weg als men een belastingcontrole houdt.
- Er is 1 controleur per regio.
- Het is voor de belastingdienst moeilijk te bewijzen dat jij niet met je bus bij de IKEA staat om kantoormeubels te halen. Of dat je een opdracht hebt van de Efteling (of wilt netwerken daar).

Ik zeg niet dat je ondanks dat je alleen zakelijke kilometers mag rijden, je vooral heel veel prive kilometers moet gaan maken. Ik zeg alleen dat het niet onmogelijk is. Ik gebruik mijn bus alleen maar zakelijk in ieder geval, maar ik heb dan ook het geluk dat ik nog een gewone auto ernaast heb (en mijn vrouw heeft ook haar eigen auto).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door koensch »

whizzi schreef:...........

Nou wat handige feitjes voor met name de ZZPers hier als je wilt voorkomen dat je bijtelling betaald bij alleen zakelijk gebruik:
- Controles zijn over het algemeen vaak bij pretparken en bij grote meubelzaken (IKEA's dus) en soms dus ook langs de weg als men een belastingcontrole houdt.
- Er is 1 controleur per regio.
- Het is voor de belastingdienst moeilijk te bewijzen dat jij niet met je bus bij de IKEA staat om kantoormeubels te halen. Of dat je een opdracht hebt van de Efteling (of wilt netwerken daar).

........
Als aanvulling:
-Alle snelheidcontroles langs de snelweg maken van alle passerende voertuigen een kentekenscan (ook als je niet te hard rijd) en deze registraties gaan ook naar de belastingdienst.
- van automatische flitsers (flitspalen) gaan de kentekens ook naar de bd (ook als de geconstateerde snelheid niet tot een bekeuring leidt)

Bottomline: rij je prive met je auto, geef dit altijd op, want dit gaat nooit lang goed..........
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door JanpeterJ »

Er is nog een optie:
Bus volledig in de privé houden en zakelijke kilometers a 19 cent aftrekken.

Of het voordeliger is is afhankelijk van aanschaf, zelf :werkaanT4 , enzovoorts.
Vooral voor minder dure bussen en bij eigen onderhoud is het goedkoper.

Een ander voordeel is, dat als het een paar jaar wat slechter gaat je tenminste geen bijtelling hebt.
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door Harm »

Puur uit interesse, hoe kom je de fiscal dagwaarde van je bus te weten?
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door JanpeterJ »

Op marktplaats kijken.

http://www.carblogger.nl/autokosten/bij ... 4-en-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;
35% van de waarde in het economische verkeer (oftewel de dagwaarde wanneer je de auto particulier zou verkopen)
Dick B
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jun 2011, 21:34
Locatie: Heerde

Re: Wat heeft de bus gekost bij aanschaf

Bericht door Dick B »

En weet wel, dat als de BD vermoedt dat het anders is, dan krijg je gewoon een aanslag en mag je zelf bewijzen dat het niet zo os.
M.a.w., de BD hoeft niets te bewijzen....
Plaats reactie